Slimme armband in de strijd tegen corona

Slimme armband in de strijd tegen corona
  • Algemeen
  • 2 apr 2021 @ 16:31
  • 7707 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Maatschappij

UMC Utrecht is een onderzoek gestart om te kijken of een ‘slimme’ armband kan helpen in de strijd tegen corona. Voor het onderzoek zijn 20.000 deelnemers nodig.

Op de foto Nick Schilder van Nick & Simon - die ook een armband draagt - en Rick Grobbee, hoogleraar Klinische epidemiologie in het UMC Utrecht en leider van het Covid-Red-onderzoek; beeld met dank aan UMC Utrecht

De armband meet continu veranderingen in temperatuur, hartslag en ademhaling. Een verandering in deze indicatoren kan duiden op een besmetting en zo zou de armband een infectie kunnen signaleren, dagen voordat de drager symptomen heeft en dus besmettelijk is. Voor het onderzoek worden in totaal 20.000 deelnemers gezocht. Iedereen die ouder is dan 18 jaar kan zich hier aanmelden.

Hoe eerder, hoe beter
Rick Grobbee is hoogleraar Klinische epidemiologie in het UMC Utrecht en leidt het Covid-Red onderzoek. Grobbee: ‘Een hogere temperatuur kan duiden op beginnende koorts, en daarnaast hebben kuchen en benauwdheid direct effect op de ademhaling. Een verandering van deze factoren samen kan wijzen op een besmetting met Covid-19. De drager van de armband krijgt dan direct een seintje en moet zich snel laten testen. Dit is het eerste smart device dat real time gegevens verwerkt. En dat is belangrijk want wanneer je in een vroegtijdig stadium al een besmetting detecteert, kun je direct in quarantaine en daarmee is de kans kleiner dat je een ander besmet. Deze technologie zou een belangrijke rol kunnen spelen bij het indammen van deze pandemie, en het signaleren van infectieziekten in de toekomst.’

Slapend deelnemen, hoe werkt het?
Deelnemers aan het onderzoek krijgen de armband kosteloos thuisgestuurd. De deelnemer draagt de armband en elke ochtend worden de gegevens gesynchroniseerd met een speciaal ontwikkelde app. Eén keer in de twee weken beantwoordt de deelnemer een korte vragenlijst. De deelnemer krijgt vier keer het verzoek om zelf een paar druppels bloed af te nemen en op te sturen. Het onderzoek duurt maximaal negen maanden.

Aanmelden voor het onderzoek kan hier.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken