VPN-markt floreert dankzij coronacrisis

VPN-markt floreert dankzij coronacrisis
  • Algemeen
  • 3 mei 2021 @ 08:29
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Marketing

[branded content] De VPN-markt maakt een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van 18,22 procent tussen 2016 en 2022 door. Dat becijfert Market Research Future.

Thuiswerken is al bekend als belangrijke reden voor de groei, maar er zijn nog talloze andere redenen die ook interessant zijn als het gaat om de groei van het VPN-gebruik.

Meer last van cybercrime

Sinds de uitbraak van het nieuwe coronavirus heeft een op de veertien bedrijven naar eigen zeggen te maken gekregen met cybercriminaliteit die verband hield met het virus. Dat blijkt uit onderzoek dat ABN Amro in mei 2020 verrichte onder 170 bedrijven. Volgens verzekeraar Hiscox kosten cyberaanvallen bedrijven steeds meer geld. Het totale schadebedrag is met 61 procent toegenomen. De nood aan extra beveiliging is hoog.

Marketing- en advertentiebedrijven zijn geliefde doelwitten, omdat ze veel data verzamelen. Data van klanten en doelgroepen, maar ook data van medewerkers en data uit eigen resultaten. Die waardevolle gegevens zijn goud geld waard. Dat bleek onlangs nog, toen bij een bedrijf gegevens van de klanten van autogarages gestolen werden. De gegevens werden voor 35.000 dollar aangeboden op een hackersforum. Het werd breed uitgemeten in de media, en het desbetreffende bedrijf heeft aardig wat gezichtsverlies geleden.

First things first: wat kunnen gebruikers van een VPN?

Gebruikers kunnen met een VPN een privénetwerk opzetten, waarbij gegevens veilig worden verzonden en ontvangen. Alle data wordt verstuurd door middel van een tunnel, waar de data wordt versleuteld. Dit gebeurt middels een zogenaamde VPN-server, vaak in het buitenland. Wanneer gebruikers verbonden zijn, maken zij gebruik van het IP-adres van de server. Daardoor zijn IP-adressen minder snel te tracken door marketeers.

Daarnaast helpen VPN’s bij verbindingen met kantoor. Handig voor thuiswerken, om bedrijfsapplicaties gewoon te kunnen blijven gebruiken. Daardoor hoeven medewerkers niet zelf met externe apps van derden aan de slag te gaan. Kortom: de basis beweegredenen voor het gebruik van een VPN zijn wel duidelijk.

Meer nadruk op beveiliging

Met het uitbreken van de coronapandemie kwam bij bedrijven de nadruk meer te liggen op beveiliging. Het aantal cyberaanvallen steeg fors, meldt Europol in haar Internet Organised Crime Threat Assessment (IOCTA). Met name ransomware aanvallen, waarbij computers in gijzeling worden genomen, zijn populairder geworden dan voor de pandemie. Aan de ransomware is een extra laag toegevoegd: chantage. Wanneer het losgeld niet wordt betaald, zal de data worden verkocht aan de hoogste bieder op een veiling.

Zowel zakelijke als particuliere gebruikers worden door dat soort activiteiten getroffen. Door deze ontwikkelingen zagen bedrijven de noodzaak van het intensiveren van de beveiliging. Natuurlijk kunnen er stevige systemen worden ingezet met miljoenen kostende apparatuur, maar in wezen bleek bewustwording het belangrijkste wapen: veilig omgaan met het internet. Niet zomaar e-mails en links openen, het gebruiken van veilige verbindingen en het gebruik van multi factor authenticatie. Oppassen voor phishing, de ogen openhouden voor CEO-fraude en zich beseffen kwetsbaar te zijn. Dat zorgt er juist voor dat een bedrijf minder vatbaar wordt.

Volgens informatie die in maart 2020 door ExpressVPN werd gepubliceerd, groeide de markt voor VPN’s in sommige landen met wel 20 procent. In Mexico werd bijvoorbeeld explosief meer gebruik gemaakt van particuliere netwerken. Daar kwam nog een gebruik van maximaal 2 uur per dag voor zakelijke particuliere netwerken bij. Dit in vergelijking met de situatie voor de pandemie.

Meer apparaten online

Nu steeds meer mensen terugkeren naar kantoor, worden ook steeds vaker eigen apparaten meegenomen. De ‘Bring Your Own Device’-cultuur maakt weer een opmars. Economisch gezien handig, maar geen aanwinst voor de beveiliging van bedrijven. Deze apparaten kunnen gemakkelijk besmet raken. Daarom is een extra beveiligingslaag nodig. Veel bedrijven laten medewerkers tegenwoordig een VPN installeren, wat de stijging in het aantal VPN-gebruikers mede verklaart.

Network throttling

In het buitenland zien we ook actieve network throttling. Dat houdt in dat sommige websites significant sneller zullen laden dan anderen. In de Verenigde Staten komt dat bijvoorbeeld voor. Websites die als essentieel worden gezien, kunnen snel geladen worden. Websites die als minder essentieel worden gezien, laden trager. De verbinding wordt vertraagd door de provider.

VPN’s gaan voorbij aan dat soort extra maatregelen van internetproviders. Network throttling wordt uitgeschakeld bij het gebruik van een VPN. Daardoor laden internetpagina’s weer snel. Het omzeilen van maatregelen en bemoeienis van de provider wordt door veel gebruikers als belangrijke reden om een VPN te gebruiken gezien.

Al deze redenen samen verklaren de toegenomen populariteit van VPN’s sinds de uitbraak van corona. Maar experts weten het zeker: VPN’s blijven niet alleen populair zolang de crisis voortduurt, maar ook ver daarna zullen deze privénetwerk een blijvertje blijken.

Dit artikel kwam in samenwerking met Lequal tot stand.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken