[branded content] Groen communiceren

[branded content] Groen communiceren

Groen communiceren? Ontdek de duurzame kant van post

Direct mail via de post heeft zich in de afgelopen tien jaar bewezen als sterk communicatiemiddel. Ten opzichte van online mediakanalen, heeft het een aantal unieke sterktes. Zo is de aandachttijd van ontvangers langer en de herinnering stabieler. Dit leidt tot grotere interesse, waardering en respons. Voldoende reden dus om een effectief kanaal als direct mail in je mediamix op te nemen. Toch is dit niet altijd vanzelfsprekend. De perceptie leeft dat direct mail niet duurzaam is. Maar klopt dat wel? Ontdek hoe je met post niet alleen effectief, maar ook groen communiceert.

Het belang van duurzaam ondernemen

Ook in marketing en communicatie speelt duurzaamheid een steeds grotere rol. Klanten verwachten dat je als bedrijf je duurzame kant laat zien. Ruim de helft van de Nederlandse consumenten let bij de aanschaf van producten en diensten op duurzaamheid of de maatschappelijke rol van een merk. Ze willen weten wat bedrijven eraan doen en hoe ze zelf kunnen bijdragen aan een duurzame wereld. Ook zorgt het ervoor dat een bedrijf klantvriendelijker wordt gevonden. Het is dan ook goed om je bewust te zijn van de impact van je communicatiemiddelen.

Beperk de impact op het milieu

Dat je niet voor opnames van een commercial naar Zuid-Afrika vliegt als je die ook in Nederland kunt doen, lijkt logisch. Maar welke bewuste keuze maak je als je persoonlijk naar je klanten wilt communiceren? Een e-mail lijkt milieuvriendelijker dan direct mail via de post, maar je bereikt je klanten wel minder effectief. Er zijn verschillende manieren om je direct mail duurzaam te maken. Denk bijvoorbeeld aan milieuvriendelijke inkt en FSC-papier. In de wereld van papier en drukwerk zijn allerlei innovaties op het gebied van duurzaamheid. Zo gebruikt HH Global bijvoorbeeld een dashboard waarop je precies ziet wat de impact is van je campagne is. En dan niet in abstracte getallen, maar de concrete besparing in voetbalvelden bos of olympische zwembaden water. Mooi om met je klanten te delen, maar ook om te zien waarin je nog tekort schiet.

Op papier kun je trots zijn

In Nederland zijn we heel netjes in het inzamelen van oudpapier. Daar mogen we volgens Papier Recycling Nederland trots op zijn. Maar liefst 86% van de inzet in Nederlandse papierfabrieken is oudpapier. In 2019 werd in ons land zo’n 1.090 kiloton aan niet-verpakkingen op de markt gebracht. Daarvan werd 967 kiloton hergebruikt. Het recyclingspercentage van niet-verpakkingen is maar liefst 89%. Ruim boven het doel van 75% recycling. Ook is ons oudpapier erg schoon. Brochures en folders worden daarom al jaren op 100% gerecycled papier gedrukt. Terwijl digitale media een behoorlijke footprint hebben met alle datadragers en servers die dag en nacht stroom gebruiken. Digitale media en papier vullen elkaar in de praktijk echter goed aan. Kijk dus altijd welk communicatiemiddel het meest doeltreffend is voor je doelgroep en zet daar duurzaam op in.

Duurzame oplossingen

Wanneer je direct mails verstuurt, krijg je als organisatie ook te maken met terugkerende post. Soms klopt de adressering niet, zijn ontvangers verhuisd of overleden of kan de post om een andere reden niet worden bezorgd. Vervelend, want het zorgt voor onnodige retourstromen. Bovendien gebruik je meer papier dan nodig en maakt het een mailactie minder effectief. PostNL heeft daarvoor een duurzame oplossing: digitale retouren. Terugkerende post wordt als digitaal bestand bij de verzender aangeleverd. Bedrijven kunnen de retourgegevens op die manier eenvoudig in hun eigen adressenbestand verwerken. Handig! Door slim met data om te gaan, worden je marketingacties dus steeds effectiever én duurzamer.

Post elke dag duurzamer bezorgd

PostNL staat nooit stil als het gaat om duurzaamheid. Met 22.000 fiets- en looproutes, 1.000 brommerroutes en 400 autoroutes komen de bezorgers vijf bezorgdagen per week langs 8,5 miljoen adressen. Met zo’n enorm bereik en zoveel dagelijkse impact is het logisch dat PostNL zoveel mogelijk verduurzaamt. PostNL heeft de ambitie om in 2030 in de last mile volledig emissievrij te bezorgen. Met de inzet van elektrische voertuigen, groene brandstof en slimmere routes wordt de bezorging van post elke dag een stapje duurzamer.

Meer weten over de groene kant van post?

In dit magazine van PostNL vind je de cijfers, handige tips en heel veel inspiratie. Veel leesplezier!

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken