[Mijn marketing] Patricia Slootjes: 'De klant van Miele is kritischer geworden'

[Mijn marketing] Patricia Slootjes: 'De klant van Miele is kritischer geworden'
  • Algemeen
  • 17 mei 2021 @ 11:46
  • 20032 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Patricia Slootjes (46) is marketing director van Miele. 'Iedereen kent ons van 'Er is geen betere', maar de laatste tijd moeten we steeds vaker uitleggen wát er dan zoveel beter is.'

Collega’s

Bij Miele zijn we het afgelopen jaar veel flexibeler geweest dan we dachten. Iedereen heeft zich razendsnel kunnen aanpassen aan de nieuwe situatie van het thuiswerken. Ook heb ik geleerd dat een groot deel van de energie die we uit ons werk halen van collega's komt. Ik kijk er dan ook enorm naar uit om weer naar kantoor te kunnen gaan.

Powerwash

Met de Powerwash-activatie is er tussen Miele en Lowlands de afgelopen jaren een mooie liefde ontstaan en daarmee dragen we organisator Mojo in deze moeilijke tijden ook een warm hart toe. Als het mogelijk is, zijn we zeker weer van de partij op Lowlands, als zal dat met een andere activatie zijn.

Interieur

Ik vind het heerlijk om in mijn vrije tijd bezig te zijn met styling van mijn interieur en hiervoor kom ik het liefst bij Loods 5 in Zaandam: een winkel waar ik uren kan rondstruinen.

Gedragsaanpassing

Ik ben onder de indruk van de overheidscampagne ‘Alleen samen krijgen we corona onder controle’ (door Roorda, red.). Ga er maar aan staan om in zo'n kort tijdbestek een campagne te ontwikkelen die gedragsaanpassing op verschillende gebieden bij alle Nederlanders moet bewerkstelligen. Knap hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.

Enthousiasme

Buutvrij is de founder van Miele op Lowlands, maar zij doen ook veel ander moois voor ons. Ik houd van hun onconventionele manier van werken, het enthousiasme en de creativiteit. Ook moet ik Dentsu noemen, sinds dit jaar ons nieuwe mediabureau. Ondanks de nog korte samenwerking hebben we elkaar al goed gevonden, waardoor we met de mediastrategie van Miele mooie stappen vooruit hebben gezet.

Binding met het merk

Ik hou van marketeers die hun strategie neerzetten vanuit consumer insights, hun route lange tijd vasthouden en daarmee consistentie nastreven, naast ratio ook in staat zijn om een sterke emotionele binding met het merk te creëren en die een beetje lef en daarmee ondernemerschap in zich hebben.

Kritische klanten

Iedereen kent Miele van 'Er is geen betere'. Waar dit door de consument tien jaar geleden direct werd aangenomen, zien we nu meer kritische klanten die we moeten uitleggen wat er dan zoveel beter is en hoe dit voor hen relevant kan zijn. Onze uitdaging is dus om niet te praten vanuit product specs, maar vanuit relevantie voor de klant. Daarnaast sta ik voor een interne uitdaging die te maken heeft met het onderdeel van een internationaal bedrijf zijn: de continue lobby richting ons hoofdkantoor om ervoor te zorgen dat de producten en strategie ook passen in de markt.

Losse flodders

Ik vind het jammer als creatief werk niet optelt naar een groter geheel; de losse flodders. Het begint bij een strategie, om vervolgens daarin keuzes te maken: fewer, bigger, better.

Jongere doelgroep

Bij Miele zijn we ruim een jaar geleden een samenwerking aangegaan met Man man man, de podcast, als onderdeel van onze strategie om meer binding te krijgen met de jongere doelgroep. Mooi om te zien dat zowel de luisteraars als de podcastmakers zelf ook echt een grotere merkvoorkeur voor Miele hebben gekregen. Dat is waardevol, want het laatste wat we willen is een geforceerde Miele-boodschap die niet past in de context van de podcast.

Nieuwsapp

Mijn mediagedrag is het afgelopen jaar toch echt wel veranderd. Voorheen luisterde ik veel naar de radio in de auto: 538, BNR, 3FM, maar dat is nu veel minder. Ik gebruik nu veel nieuwsapps zoals Nu.nl. In deze rare tijd wil ik continu weten wat er in de wereld gebeurt, bij voorkeur in korte teksten. De langere stukken bewaar ik voor het weekend.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online en tweewekelijks in print.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken