Blauwe Monsters: ‘B2B-bedrijven staan voor een enorme uitdaging’

Blauwe Monsters: ‘B2B-bedrijven staan voor een enorme uitdaging’
  • Algemeen
  • 3 jun 2021 @ 15:32
  • 29459 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

[branded content] Online marketingbureau Blauwe Monsters ziet flinke verschuivingen in de online markt. Waar B2C-bedrijven hun zaakjes al goed op orde hebben, zien ze bij Blauwe Monsters dat B2B-bedrijven nog (te) veel gericht zijn op de traditionele verkoopkanalen.

Hun doel is dan ook duidelijk: bedrijven helpen bij de waardetoevoeging voor hun klanten door online kanalen beter in te zetten.

Aan tafel zitten Koen Egberts (op de foto links) en Klaas Schuijt, operationeel managers en sinds dit jaar ook mede-eigenaren van Blauwe Monsters. Zij functioneren onder meer als schakel tussen de klant en Blauwe Monsters. Klanten zijn in hun ogen niet zomaar klanten, want Blauwe Monsters wil een strategische partner in de digitale strategie zijn. Het doel is om samen met de klant een strategie te bepalen en KPI’s op te stellen waar beide partijen achter staan en in geloven. Voor een succesvolle samenwerking is het voor Blauwe Monsters belangrijk om de klant écht goed te leren kennen. De klant is volledig op de hoogte van de behoeften van zijn eindgebruikers, terwijl Blauwe Monsters het specialisme voor de online strategie in huis heeft. Als beide partijen die kennis delen, kan de gezamenlijke aanpak worden geoptimaliseerd. Middels een volledig digitale strategie van SEO, CRO, SEA, e-mailmarketing, social media en de marketplaces wordt de eindgebruiker optimaal bereikt.

Uitdaging

De B2B-branche staat voor een grote uitdaging, want die zit vaak nog middenin, of begint net met de digitale transformatie. Schuijt: ‘B2B-bedrijven zoals groothandels hebben de online wereld nooit echt nodig gehad en lopen daarom toch achter.’ Egberts vervolgt: ‘De B2C heeft het eigenlijk een stuk beter op orde. Deze markt is hierin al verder ontwikkeld: in de wereld van de e-commerce is het meer optimaliseren, gebruiksvriendelijker maken en websites sneller laten laden. Als bedrijf moet je natuurlijk wel altijd met de meest recente ontwikkelingen blijven meebewegen.’

Om de klant goed te bedienen, moet je volgens beide managers als bedrijf investeren in technologie en software, zodat je de nieuwste tools tot je beschikking hebt. Als je kwalitatieve informatie kan achterhalen via software als Squeezely, Semrush, Hotjar of Microsoft Clarity weet je precies hoe jouw (potentiële) klant zich gedraagt. Je wilt als bedrijf weten hoe je je klant het effectiefst kunt bereiken. Als je denkt vanuit het segmenteren van je doelgroep en de interesse in jouw producten, kun je die klanten targeten. Egberts: ‘Het is altijd makkelijker om je huidige klanten goed te bedienen, dan om een hele nieuwe doelgroep te bereiken en aan je te binden.’ Schuijt haakt daarop aan: ‘De eindgebruiker weet vaak al wat hij wil kopen, maar de winst zit hem in het realiseren van een upsell. Hoe zorg je ervoor dat hij meer gaat kopen dan hij van plan was? Een mogelijk antwoord daarop is effectieve e-mailmarketing en personalisatie van het aanbod.’

De online klantreis

‘Consumenten en bedrijven kopen steeds meer online, maar zij moeten het bedrijf dan wel kunnen vinden’, zegt Egberts. ‘Allereerst moet je weten welk type klant er naar jouw website komt. Komt de klant blanco op de website - zonder specifiek doel - dan moet je hem overtuigen van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Als de klantreis begint bij een specifiek product - vaak iets met een hoge waarde, zoals een computer - moet je de klant vooral goed van dienst zijn door hem optimaal te informeren en adviseren.’

Snelle opkomst van marketplaces

‘Een belangrijk aspect van deze tijd zijn marketplaces. Die zijn al bijna onmisbaar’, vervolgt Schuijt. ‘Het is een keuze van het bedrijf of je daarop actief wilt zijn. Er is namelijk een groep consumenten die de zoekmachine overslaat en direct bij een bedrijf als Bol.com begint met zoeken. Als je besluit niets met de marketplaces te doen, mis je dus eigenlijk een belangrijke doelgroep. Je laat als het ware de kans lopen om de consument op een andere manier te vangen. Ook binnen de B2B-markt zijn marketplaces sterk in opkomst’, aldus Schuijt.

Volledige online marketingstrategie

Blauwe Monsters heeft jarenlange ervaring met SEO en breidt zijn aanbod razendsnel uit tot een complete online marketingstrategie. Egberts: ‘We zijn heel resultaatgericht en hebben een directe aanpak. Er zijn weinig klanten die ons verlaten, mede omdat we samen jaardoelstellingen maken. We hebben geen contracten met klanten, dus wij moeten blijven presteren, dat houdt ons scherp.’ Schuijt: ‘Klanten vinden het fijn dat we altijd bereikbaar zijn, ook buiten kantooruren. We hebben ook liever dat klanten bellen, zodat we direct concreet uitdagingen kunnen aanpakken in plaats van dat het in een e-mail terecht komt.’

Bij Blauwe Monsters weten ze dat ze de regie moeten houden over de projecten. Mocht er in het traject met de klant een doelstelling niet worden gehaald, dan is het belangrijk dat dit samen wordt opgelost. Schuijt: ‘Je kunt niet van tevoren zeker zijn of de aanpak werkt. Zo niet, dan is het de kunst om flexibel te zijn en een aanpak te kiezen die meer resultaat oplevert. Eerlijkheid naar de klant wordt daarbij zeer gewaardeerd.’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Blauwe Monsters.

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken