Economisch optimisme stuwt de waarde van merken naar recordhoogte

Economisch optimisme stuwt de waarde van merken naar recordhoogte
  • Algemeen
  • 21 jun 2021 @ 13:15
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De meest waardevolle merken ter wereld hebben een recordgroei doorgemaakt volgens de Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2021-ranglijst. De totale waarde van deze merken is opgelopen tot 7,1 biljoen dollar.

De stijging van 42% ten opzichte van de vorige lijst komt volgens het onderzoek vooral uit een sterk vertrouwen in de toekomst. De beschikbaarheid van covid-19 vaccins, economische stimuleringspakketten en verbeterende vooruitzichten voor het BBP zijn de redenen van dit optimisme.

America first
Amerikaanse merken zijn goed vertegenwoordigd in de top 100 meest waardevolle merken. Maar liefst 56 bedrijven uit de lijst zijn gevestigd in de economische grootmacht. De koplopers van de lijst zijn Amazon en Apple, die beide een waarde vertegenwoordigen van meer dan een half biljoen. De top 10 ziet er zo uit:

Het snelst groeiende merk in de lijst is eveneens een Amerikaans bedrijf. Tesla had afgelopen jaar een waardestijging van 275% en kwam uit op 42,6 miljard dollar. Daarmee is Tesla tevens het meest waardevolle automerk ter wereld geworden. Vier andere merken zagen hun waarde ook verdubbelen, allen met een Chinese oorsprong: Pinduoduo, Meituan, Moutai en TikTok.

Techniek
Wat verder opvalt aan de top-10 is dat zeven merken uit de technologiesector komen. Andere sterk groeiende merken (Gucci en Domino’s) hebben dit ook deels te danken aan deze techgiganten. Zo heeft Gucci een succesvolle TikTok campagne opgestart en kon Domino’s tijdens de pandemie gebruik maken van de online bezorgdiensten. Nieuwkomer Zoom is volgens het onderzoek het grootste succesverhaal van 2021.

In de top-100 bevinden zich geen Nederlandse bedrijven. Wel volgt Nederland de internationale trend van de merkgroei. Bedrijven als bol.com en coolblue, maar ook supermarktketens als AH en picnic zagen hun omzet groeien. De merken boekten vooral winst in de e-commerce sector.

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken