[Mijn marketing] Ana Henriques: ‘Ik verwacht een positief hectische zomer’

[Mijn marketing] Ana Henriques: ‘Ik verwacht een positief hectische zomer’
  • Algemeen
  • 3 jun 2021 @ 13:27
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Ana Henriques (42) is manager branding & campaigns bij touroperator TUI. Door de wisselende reisadviezen moet ze continu haar marketingstrategie aanpassen. ‘Gelukkig vinden we altijd een oplossing om onze klanten op vakantie te sturen.’

Vertrouwen

Teamwork makes the dream work, ook bij TUI. De kracht van samenwerken en elkaar vertrouwen kan elke achtbaan aan. Inmiddels mogen we weer op vakantie naar het buitenland. Een heerlijk gevoel, wat ons intern letterlijk een grote smile brengt.

Altijd een oplossing

Ik zie uit naar een positief hectische zomer. De wisselende reisadviezen zullen nog wel even aanblijven, waardoor we bij TUI continu onze strategie moeten aanpassen. Gelukkig zijn we daar inmiddels op ingespeeld en vinden we altijd wel een oplossing om onze klanten op vakantie te sturen.

Eigenzinnig merk

Roxy is een relaxed, stoer en eigenzinnig merk. En belangrijker, het heeft hele fijne spullen voor zowel, zon, zee, sport als sneeuw.

Kippenvel

De laatste campagne van Wringley’s (kauwgommerk, red.) speelt op een verrassende en emotionele manier in op het opengaan van de samenleving. En de muziekkeuze bezorgt me kippenvel.

Bureau-/merkduo

Op elk merkpotje past het ene bureau beter dan het andere. Ik ben vooral fan van een aantal bureau-/merkduo's. Denk aan Alfred en Jumbo, Being There en Unox, Boomerang en Heineken, TBWA en McDonald's.

Altijd innovatief

Mijn favoriete marketeer is Bram Westenbrink, global head of brand bij Heineken. Hij is altijd innovatief en zoekende naar spraakmakende ideeën om als merk voorop te blijven. Dat zie je ook terug in de samenwerking met het interne bureau Le Pub.

Frustrerend

Not invented here syndrome. Ik stoor me bij vakgenoten aan het niet in staat zijn het idee van een ander te omarmen en groter te maken. Frustrerend en bovendien zonde van de creatieve energie.

Ongekend creatief

Tomorrowland is marketingwise mijn favoriete festival. Je waant je samen met 400.000 andere bezoekers in een ongekende, creatieve wereld. Alles klopt, overal is over nagedacht. Vooraf, tijdens het festival en ook als je weer thuis bent. Jaloersmakend.

Leiderschap

Ik luister graag naar A bit of optimism van Simon Sinek. Een podcastserie met zijn vrienden over leiderschap en de uitdagingen in deze bijzondere tijd. Het is persoonlijk, realistisch en heeft humor.

Scherp en actueel

Een cliché misschien, maar Linda blijft het sterkste mediamerk van Nederland. Altijd scherp, altijd actueel en innovatief in concepten.

Balans

Mijn uitdaging met TUI is om de continue balans tussen korte termijn salesacties en lange termijn merkbouwen te vinden. Zonder geld kun je natuurlijk niet bouwen, maar doorschieten in uitverkoop kan je duur komen te staan op de langere termijn.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online en tweewekelijks in print.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken