4 op de 10 Nederlanders mist 'het dagje uit'-gevoel van fysieke evenementen

4 op de 10 Nederlanders mist 'het dagje uit'-gevoel van fysieke evenementen
  • Algemeen
  • 15 jul 2021 @ 14:22
  • 20338 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekDoelgroepen

De festivalzomer, waar velen zich op verheugden, is voorlopig afgelast. Hoe ziet de toekomst van evenementen eruit na de coronapandemie? Multiscope deed er onderzoek naar dat is uitgevoerd in opdracht van Quadia.

Daaruit blijkt dat maar liefst 44 procent van de Nederlanders bereid is om een fysiek evenement te bezoeken, ook al is niet iedereen gevaccineerd. Bijna een derde (31%) wil dit niet en slechts een kwart (27%) is bang om Covid-19 of een ander virus op te lopen tijdens een evenement. Organisatoren van evenementen zitten in een lastig parket: gaan ze alle evenementen in de toekomst weer volledig fysiek organiseren of blijft een gedeelte online?

We missen het ‘dagje uit’ gevoel
Dat we de afgelopen anderhalf jaar veel gemist hebben door de coronapandemie is geen verrassing. Voor velen stond het leven op pauze vergeleken met andere jaren. Of het nu om een concert, theatershow of festival gaat: we misten het ‘dagje uit gevoel’, zegt maar liefst 39 procent van de Nederlanders. Daarnaast wordt ‘de vrijheid om te gaan en staan waar je wil’ gemist door een derde (34%).

Irritaties bij digitale evenementen
Tijdens de coronapandemie werden er gelukkig genoeg digitale activiteiten georganiseerd, van online pubquizen en virtuele escape rooms tot online beurzen en concerten. Toch zijn er nogal wat irritatiefactoren als het gaat om virtuele evenementen. Zo geeft vier op de tien Nederlanders (39%) aan dat ze zich het meest irriteren aan niet zelf kunnen rondlopen, gevolgd door niet 1-op-1 met mensen kunnen praten (34%). Achttien procent ergert zich aan slechte kwaliteit van het geluid.

Online is here to stay
Frank Schröder, Manager Marketing & Communicatie bij Quadia: 'Helaas zijn veel van de versoepelingen vorige week weer ingetrokken en ook voordat dit gebeurde, kan ik me voorstellen dat er nog steeds onzekerheid heerste bij bedrijven. Want wat als we in het najaar weer in een soortgelijke situatie zitten waardoor fysieke evenementen nog steeds niet mogelijk zijn. Als de pandemie ons iets heeft geleerd, dan is wel dat we echt veel online kunnen. Waar we voorheen vooral fysieke evenementen bezochten en tijdens de pandemie bijna alleen konden genieten van digitale evenementen, zien we nu een fusering van deze twee vormen; hybride evenementen. Mijn verwachting is dus ook dat niet alle bedrijven in de toekomst volledig teruggaan naar alleen maar fysieke evenementen. Online evenementen blijven ook na Covid-19 een mooie aanvulling.'

De irritaties die in het onderzoek naar voren komen als het gaat om online evenementen kunnen volgens Frank wel worden aangepakt. 'Denk aan het inrichten van break-out rooms en goede interactiemogelijkheden zodat bezoekers 1-op-1-gesprekken kunnen voeren. Het is vooral belangrijk dat bedrijven onthouden dat een digitaal evenement organiseren niet zomaar iets is wat je ‘even’ doet. Ondanks dat je niet hoeft te denken aan een locatie, parkeerplekken en catering, komt er genoeg bij kijken, in veel gevallen moet je helemaal terug naar de tekentafel.'
(PvWK, foto: Brett Sayles / Pexels)

*Het onderzoek is uitgevoerd door Multiscope onder 1.000 Nederlanders.



Over Quadia
'Quadia is gespecialiseerd in online video. Het bedrijf levert een full service aanbod, inclusief alle online technologie, conceptontwikkeling en videoproductie. Quadia is een kleurrijke mix van bevlogen videomakers, producers, editors, developers en webcast operators. Met meer dan 15 jaar ervaring, een passie voor interactieve (live) content én slimme video technologie, produceert het bedrijf content en ontzorgt het brands en bureau’s met maar één doel; creativiteit met maximaal resultaat. De toepassingen van Quadia worden ingezet voor marketing & promotie, online sales, communicatie, customer services en e-learning.Quadia is gevestigd in Hilversum.Sinds oktober 2018 is Quadia de leverancier aan het bedrijfsleven (non-broadcast) binnen de firma United. United levert diensten op het gebied van televisie- en mediaproducties aan de broadcastsector en faciliteert het maken van content met de nieuwste generatie faciliteiten en bevlogen service-gerichte vakmensen. Tevens levert United technologische oplossingen voor beheer en exploitatie van videocontent. Zowel Quadia als United zijn actief in Nederland en daarbuiten en zijn onderdeel van EMG die actief is in Frankrijk, België, Duitsland, UK, Zwitserland en Italië.Meer info klik hier.'

(bron: Quadia)

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken