Zó verstuur je effectief en duurzaam direct mail

Zó verstuur je effectief en duurzaam direct mail
  • Algemeen
  • 4 aug 2021 @ 10:42
  • 24639 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 4 aug 2021 @ 10:42
  • 24639 x gelezen
  • Sales

[advertorial] Ook jouw doelgroep wordt dagelijks al overspoeld met honderden online reclame-uitingen. Misschien is het daarom eens tijd om een verrassend element aan de mediamix toe te voegen: direct mail. De kracht van direct mail zit ‘m erin dat je er van tevoren heel erg goed over nadenkt én dat je gerichte aandacht aan de uitvoering besteedt. En dat geeft direct een impuls aan de effectiviteit én de duurzaamheid van je campagne.

“Bij een direct mail moet je er als marketeer vooraf goed over nadenken”, stelt Maartje Silvius. Ze is marketingmanager MailNL bij PostNL en ze weet uit ervaring wat er komt kijken bij het opzetten van een succesvolle campagne. “Zelf maken we ook gebruik van direct mail en kijken we heel gericht wié we exact willen bereiken, wát we willen bereiken en hoé we dat het beste kunnen aanpakken. Zo organiseerden we laatst een event. Dan begint de communicatie met bepalen wie we daar exact voor willen uitnodigen. Ik laat de accountmanagers daarom persoonlijk een selectie maken. Het voordeel is dan dat je de uitnodiging via de brievenbus van de geselecteerde doelgroep heel persoonlijk kunt maken en dat draagt bij aan een succesvolle respons.”

Heb jij je doelgroep goed in het vizier?
Als je alles naar iedereen stuurt, bereik je niemand. Het lijkt zo gemakkelijk om een e-mailing gewoon naar nog eens honderd mensen extra te sturen, maar zie je dat ook terug in de resultaten? Het grote voordeel van direct mail is dat je één-op-één kunt communiceren, dus maak daar ook gebruik van. Breng je doelgroep scherp in beeld en zorg voor een persoonlijk tintje. Door gericht je doelgroep te benaderen, creëer je direct contact. En dat is ook de kracht van direct mail, want hoe persoonlijker mensen zich aangesproken voelen, hoe groter de kans is dat ze overgaan tot actie. Verder geldt dat hoe rijker gevuld je database is, hoe persoonlijker je je direct mail kunt maken en hoe groter de kans op succes zal zijn. Kijk daarom eens hoe je gegevens uit je database kunt gebruiken om je direct mail echt persoonlijk te maken.

Is je adressenbestand ‘schoon’?
Door het adressenbestand goed te controleren en te ontdubbelen voorkom je verkeerd geadresseerde post en retourpost. Door het opschonen van databestanden zorg je ervoor dat je alleen de mensen aanschrijft waar je het juiste adres van hebt. Zo verstuur je geen onnodige poststukken die meteen in de prullenbak belanden. Je kunt trouwens zelfs een adrescheck laten uitvoeren, zodat je geen post verstuurt naar bijvoorbeeld een garagebox of een huis dat niet meer bestaat. Op deze manier gaat je respons omhoog, bespaar je kosten en werk je direct aan een duurzamere campagne. Bij direct mail gaan duurzaamheid en effectiviteit hand in hand en dit heeft er de afgelopen jaren toe geleid dat de gemiddelde respons van direct mail met 69% is gestegen.

Hoe geef je je direct mail vorm?
Een direct mail begint dus met het bepalen van je doelgroep én het doel van de campagne. Dit doel is leidend voor alle vervolgkeuzes. Wat je te vertellen hebt, heeft grote invloed op je uiting. Maartje Silvius: “Met een direct mail kun je ontzettend goed targetten. Ga je voor activeren, informeren of enthousiasmeren? Dat kan allemaal. Als ik bijvoorbeeld bij mij thuis kijk… hier valt regelmatig een persoonlijke direct mail met een x aantal procent korting op de deurmat. Die kaart blijft dan vaak eerst een tijdje op tafel liggen voordat deze online wordt verzilverd.”

Creëer de beleving die past bij je doelgroep

Het is dus cruciaal een opvallende call to action op te nemen. Ook kun je er via de opmaak en vorm voor zorgen dat je direct mail opvalt. Je behaalt hierbij de meeste respons met je direct mail als je de beleving creëert die bij je doelgroep past. Tot slot is het ook juist in deze vormgeeffase belangrijk aandacht te besteden aan de duurzame kant van je direct mail. Kies bijvoorbeeld bewust voor gerecycled papier, print je direct mail dubbelzijdig en vermijd overbodig verpakkingsmateriaal.

Heb je al een direct mail ontworpen? Laat die dan nog even online door PostNL checken. Dan ontvang je meteen praktische tips over hoe je deze direct mail nóg succesvoller maakt.

 

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken