[Mijn Marketing] Denise van den Berg

[Mijn Marketing] Denise van den Berg
  • Algemeen
  • 5 nov 2021 @ 09:00
  • 30707 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMarketing

Denise van den Berg is Manager Marketing bij HR-dienstverlener RGF Staffing the Netherlands: 'Met ASA bieden we een tegengeluid en geven we jongvolwassenen tijd en ruimte in deze spektakelmaatschappij.'

VERANTWOORDELIJK
Ik ben in deze functie verantwoordelijk voor de marketing van de merken ASA, USGProfessionals en ons online platform voor zelfstandig ondernemers Younited. Ik ben acht jaar geleden begonnen als consultant bij ASA, direct na mijn studie. Vervolgens ben ik doorgegroeid op marketinggebied, onder meer via een traineeship growth hacking, en heb ik mijn leidinggevende ambities in dit vakgebied kunnen combineren.

SPEKTAKELMAATSCHAPPIJ
Ik ben trots op het merk waar ik aan het begin van mijn loopbaan ben begonnen: asatalent.nl. Ik heb de kans gekregen voor dit platform een geheel nieuwe merkstrategie en visual identity te ontwikkelen. Samen met ons bureau Natwerk hebben we gekeken naar onze doelgroep de jongvolwassene, de cultuur binnen deze groep, ons bedrijf en onze concurrentie. Daar is een nieuw en passender strategisch merkidee uit ontstaan. We gaan een tegengeluid laten horen in de ‘spektakelmaatschappij’ waar alle studenten, starters en young professionals zich bevinden. De druk op het vinden van een passende en veelbelovende baan ligt hoog en op social media lijkt iedereen zijn droombaan al gevonden te hebben, maar dat is natuurlijk niet de realiteit. Iedereen heeft tijd en ruimte nodig om zijn eigen ‘ik’ te ontdekken, vooral in de leeftijd van 18 tot 35 jaar. Daarom zeggen wij met ASA‘Doe wat voor jou werkt’, want jij komt er wel op jouw manier. We willen met dit merk de jongvolwassenen hun vrijheid teruggeven en zijn niet bang voor onderwerpen zoals werkstress en de hoge verwachtingen vanuit bedrijven. Wij willen ze transparantie bieden en geven ze de ruimte om alles op hun eigen manier uit te zoeken. Dit merk staat sinds september met een geheel nieuwe website en een mooie OOH-brandcampagne in oktober. In november hebben we nog een flight op de planning om het brand zichtbaarheid te geven op digitale schermen rondom de metro’s van Amsterdam en Rotterdam.

BLIND SPOT
Ik hou van reclame die emotie oproept en iets met je doet, waardoor het - vaak zelfs onbewust - je gedrag beïnvloedt. Wanneer je het echt goed doet, krijgen mensen zelfs een ‘blind spot’ voor je concurrenten en kiezen, zonder daar heel specifieke redenen voor te hebben, voor jouw merk.
De meest recente reclame die ik tof vind, komt van Heineken met als doel vrouwen aan het bier te krijgen. Een reclame met humor en een achterliggende boodschap. Maar ook reclames die beeld gebruiken, zoals de New York Pizza-reclame over bloemkoolbodems ‘zo lekker kan bloemkool zijn’. Google maar eens 😉

ERGERNIS
Reclames die té erg hun best doen om grappig te zijn, zoals de Haribo ‘volwassenen worden weer kinderen’ reclame. Of een grap die nét niet aankomt met slechte acteurs.

GUILTY PLEASURES
Goede marketing is wat mij betreft gepersonaliseerd en verrassend. Denk aan een e-mail vanuit een webwinkel waar je altijd je huisraad bestelt, waaruit blijkt dat zij jou nóg beter kennen dan jij jezelf. Die jou kunnen vertellen welke dingen jij leuk vindt - ja ja, zelfs je guilty pleasures - op basis van je zoekgedrag. Of apps die slim gebruik maken van pop-ups wanneer je bepaalde handelingen niet hebt afgemaakt ‘we zien dat je dit artikel al drie keer hebt bekijken, waag de sprong en betaal je winkelmandje’. Dit trekt mij alsnog over de streep op bepaalde momenten.

FRUSTRATIE
Met hagel schieten. Denk aan mails met verkeerde vacaturevoorstellen, die niet passen bij je werkervaring. Dat gaat irriteren en dat schaadt je merk meer dan dat het iets voor je merk doet.

UITDAGING MARKETEER
Aandacht vangen van het publiek. Met alle kanalen, mediaconsumptie van twee schermen tegelijk en investeringen die worden gedaan door merken om op te vallen, moet je vernieuwend en verrassend blijven.

APPIE
Ik ben een groot fan van Albert Heijn, omdat ze blijven ontwikkelen qua producten en ze me het gevoel geven dat ze mij snappen. De app is gebruiksvriendelijk, je hebt een geheel eigen op maat gemaakte ‘bonusbox’ en ze komen niet met reclame waar ik geen behoefte aan heb. Ik kan alles zelf instellen en het klantgemak staat bij hen voorop. Ook wat betreft bezorging.

HEERLIJK SLECHT
Veelal social media en streamingsdiensten zoals NLZiet, Netflix en Videoland. Mijn favoriet is Videoland, vooral vanwege de heerlijke slechte reality tv en Love Islands in ongeveer alle talen. Ik gebruik deze media vanwege het on demand, tv-kijken op de momenten wanneer ik wil en vooruitkijken wanneer ik wil. Daarnaast gebruiken ze een slim algoritme waardoor de aanbevelingen passen bij mijn voorkeuren, de app is gebruiksvriendelijk en biedt keuze voor zowel series, films en tv.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken