Gevolgen coronamaatregelen voor evenementen steeds dramatischer

Gevolgen coronamaatregelen voor evenementen steeds dramatischer
  • Algemeen
  • 25 jan 2022 @ 10:19
  • 10773 x gelezen
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De gevolgen van de coronamaatregelen worden voor evenementen steeds dramatischer. Dat blijkt uit onderzoek van Respons. Vanaf de start van de pandemie werden ruim 7.200 evenementen geschrapt.

Vergeleken met de bezoekaantallen in 2019 mist de sector in de periode van maart 2020 tot en met december 2021 op grotere evenementen bijna 167 miljoen bezoeken. De bezoekaantallen van de geschrapte of naar 2022 doorgeschoven eenmalige mega-evenementen als Sail Amsterdam, de start van de Vuelta in Utrecht en de Invictus Games in Den Haag zijn daarbij niet meegeteld. Ook het verlies dat inmiddels in 2022 is ontstaan is niet meegenomen. Opnieuw zijn er dit jaar evenementen geschrapt, zoals de Vrienden van Amstel Live in Ahoy en de Egmond Halve Marathon, óf vinden plaats zonder publiek zoals Eurosonic Noorderslag in Groningen en vooralsnog het ABN AMRO World Tennis Tournament in Rotterdam.

De herstellende economie gaat volledig aan de evenementensector voorbij. Willem Westermann van de VVEM: ‘We maken ons grote zorgen over de toekomst van de sector zolang er geen enkel zicht op de mogelijkheden is voor organisatoren van evenementen in het komend jaar.’

Uit een vergelijking tussen het aanbod in 2021 met 2019 blijkt dat de gevolgen voor alle vormen van evenementen heel groot zijn. In absolute aantallen worden vooral de festivals, publieksbeurzen en concerten zwaar getroffen, zowel in het verlies aan aantallen evenementen als aantallen bezoeken.

Veerkracht
De afgelopen periode is gebleken dat als organisatoren de ruimte krijgen, zij in staat zijn om goede evenementen te organiseren. In de zomer van 2020 was er een opleving in het aanbod, maar door de strenge maatregelen bleef het aantal bezoeken achter. Het recente najaar toonde een inhaaleffect; er werden in oktober 2021 zelfs meer evenementen geprogrammeerd dan in 2019. De aantallen bezoeken of deelnemers trokken, ondanks de beperkingen, ook flink aan. Dat onderstreept de behoefte van het publiek om evenementen te bezoeken.

Gezien de voorbereidingstijd is het belangrijk dat tijdig wordt aangegeven wanneer er weer iets kan. Besluitvorming per drie weken is voor de sector niet werkbaar. De behoefte om te organiseren is groot, bij voorkeur zonder maar als het moet met beperkingen. Meer dan de helft van de organisatoren gaf in een quickscan van Respons in november aan zelfs een maatregel als 2G te willen toepassen, als dat betekent dat daarmee hun evenement door kan gaan.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken