[onderzoek] Nederlandse reclames verliezen 'fun factor'

[onderzoek] Nederlandse reclames verliezen 'fun factor'
  • Algemeen
  • 28 jan 2022 @ 11:02
  • 25216 x gelezen
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag
  • 28 jan 2022 @ 11:02
  • 25216 x gelezen
  • Ryan Baij

Onderzoeksbureau Markteffect heeft onderzoek gedaan naar reclames in Nederland. Wat is de meest iconische? Welke maken indruk? En wat vinden Nederlanders van reclames?

De eerste conclusie van het onderzoek is dat bijna de helft van de Nederlanders (48%) reclames minder leuk vinden dan vijf jaar geleden. Slechts 13% vindt dat de reclames leuker zijn geworden. De grootste oorzaak ligt hem in het feit dat dat er slecht in wordt geacteerd, reclames schreeuwerig zijn, dezelfde BN’ers steeds terugkomen en die dan ook weer irritanter worden. Meest opvallend is dat sinds de gokmarkt open is, Nederlanders de reclames van deze aanbieders ook als oorzaak aanwijzen voor de dalende ‘fun factor’.

Humor
Als reclamemaker moet je humor hebben, zo blijkt uit het rapport. Maar liefst driekwart (73%) van de Nederlanders vindt een reclame aansprekend als deze humor bevat. Het nadeel daarvan is dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat als een reclame te veel humor heeft, het merk te weinig aandacht krijgt en daardoor minder goed wordt onthouden. Andere blikvangers voor reclamemakers zijn herkenbare situaties (41%) en unieke reclames (36%).

Iconische reclames
De meest iconische reclame uit Nederland, zo werkt onderzocht, is de Calvé reclame van Petje Pitamientje. Twintig procent van de ondervraagden benoemde deze reclame. Op nummer twee (14%) staat het olifantje van Rolo.

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken