Warc: 2021 sterkste jaar ooit voor marketingbudgetten wereldwijd

Warc: 2021 sterkste jaar ooit voor marketingbudgetten wereldwijd
  • Algemeen
  • 1 feb 2022 @ 10:22
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • OnderzoekMarketing

Warc heeft zijn jaaroverzicht gepubliceerd: de ‘Global Marketing Index 2021’; een jaar van herstel en de groei komt met name op het conto van Digital, Mobile, TV en OOH.

Elke maand publiceert Warc (World Advertising Research Center) de Global Marketing Index (GMI), een indicator van de staat van de wereldwijde marketingindustrie. Meer dan duizend marketeers nemen deel aan dit onderzoek en delen onder meer hun budgetten en personeelsbezetting. Enkele uitkomsten:

1 Herstel gehandhaafd in 2021
Het herstel zette door in 2021 met dank aan onder meer de vaccinatieprogramma’s. Het herstel wordt geleid door Digital, Mobile, TV en Out-of-Home, waarbij laatstgenoemde in 2021 weer gaat groeien na het opheffen van de beperkingen. Deze uitkomsten worden ondersteund door een verdere analyse van Warc Data, die een stijging van 23,8% laten zien van marketingbudgetten over alle kanalen. Digitale en mobiele media stijgen 41,9%, TV 5,5% en OOH 21,8%.

2 Zero-Covid-strategie stagneert groei
APAC-markten hanteerden een Zero-Covid-strategie en zagen hun groei afnemen in de zomer, terwijl Amerika en Europa probeerden te leven met het virus en doorgroeiden. De groei in de APAC-markten herstelde zich na de zomer.

3 The Great Resignation
In Amerika resulteerden de economische gevolgen van de pandemie in  The Great Resignation. Deze beweging bleef niet beperkt tot Amerika. Ook Europa en APAC worstelen met de arbeidsmarkt. Warc verwacht dat dit ook een uitdaging blijft in 2022 ten gevolge van bijvoorbeeld de Brexit, balans tussen werk en privéleven en de relatie tussen werknemer en werkgever.


Zoe McCready, Senior Research Executive bij Warc: ‘De Global Marketing Index 2021 laat een consistente algemene toename van de groei zien gedurende het hele jaar, met als hoogtepunt in november de hoogste Global Headline Index-waarde sinds het begin van de rapportage in 2011. Dit weerspiegelt een industrie die de impact van de pandemie grotendeels doorstaat, aangezien deze zich snel aanpast aan nieuwe trade conditions die wijzen op de aanhoudende kracht van digitale en mobiele kanalen, aangedreven door de aanhoudende opkomst van e-commerce. De toegenomen personeelsbezetting die wereldwijd is geregistreerd, compenseert de impact van The Great Resignation, maar dit kan productiviteitsproblemen opleveren in 2022, vooral in Amerika, als gevolg van factoren zoals een tekort aan vaardigheden.’

Lees het hele rapport hier.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken