‘Digitaler naar werk’ verbetert positie laaggeletterden op arbeidsmarkt
- Algemeen
- 6 apr 2022 @ 09:12
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 6 apr 2022 @ 09:12
- Michiel van Zaane
Digitale vaardigheden worden steeds belangrijker op de werkvloer, maar niet elke werknemer beschikt over die vaardigheden. Stichting Lezen en Schrijven start het project ‘Digitaler naar werk’, dat laaggeletterde werknemers met beperkte digitale vaardigheden helpt.
Het project is onderdeel van het Europese Digital Collective, dat als doel heeft digitale inclusie te stimuleren in heel Europa. Laaggeletterden kunnen na deelname aan het project beter digitaal meedoen op het werk en in de samenleving. De uitvoering van het project is een samenwerking met SBCM, het Kenniscentrum en Arbeidsmarkt- & Opleidingsfonds voor sociale werkgelegenheid.
Project
Uit onderzoek blijkt dat de kans op onvoldoende digitale vaardigheden ongeveer drie keer zo groot is bij laaggeletterden. Daardoor wordt de kloof tussen mensen die zich kunnen ontwikkelen in hun loopbaan en mensen die dat niet kunnen, groter. In dit project verbeteren medewerkers van sociale werkbedrijven met lage basisvaardigheden (lezen, schrijven en/of rekenen) hun digitale vaardigheden. Dit zijn mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals mensen met een lichamelijke, psychische of verstandelijke beperking, herintreders en statushouders. Om ervoor te zorgen dat het aanbod past bij het niveau en de behoefte van de medewerkers zet Stichting Lezen en Schrijven het screeningsinstrument Digimeter in. Doordat medewerkers werken aan hun digitale vaardigheden verbeteren zij onder meer hun werkplezier en kansen op de arbeidsmarkt. Vanwege de krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt is het belangrijk dat iedereen kan meedoen. Stichting Lezen en Schrijven wil dat iedereen in Nederland, niet in alleen in schooltijd, maar zijn hele leven lang kan blijven leren.
Laaggeletterdheid
Zo'n 2,5 miljoen mensen in Nederland hebben moeite met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. Maar liefst 1,8 miljoen van die groep maakt deel uit van de beroepsbevolking. Deze mensen, waarvan er 800.000 een baan hebben, zijn extra kwetsbaar op de arbeidsmarkt. Laaggeletterdheid heeft grote gevolgen voor iemand zijn werk. In veel organisaties gaat steeds meer digitaal: online solliciteren, werkroosters bekijken, cursussen aanvragen, overdrachten lezen en schrijven, vrije dagen aanvragen, declaraties doen, et cetera. Laaggeletterden hebben ook moeite om een baan te houden. Ze zijn vaker langdurig werkzoekend. Ze ervaren stress, zijn vaker ziek en veroorzaken meer bedrijfsongelukken dan niet-laaggeletterde medewerkers.
Projectstart
Op woensdag 6 april 2022 start het Europese Digital Collective. Dat online evenement brengt Europese non-profit organisaties die werken aan digitale inclusie, experts in het monitoren van digitale vaardigheden en beleidsmakers op Europees niveau samen.
Geke van Velzen, directeur-bestuurder Stichting Lezen en Schrijven: ‘Ook op de werkvloer moet iemand toegang hebben tot de digitale wereld én kunnen begrijpen wat daar van hem gevraagd wordt. Anders worden deze medewerkers buitengesloten. Door de samenwerking met Digital Collective kunnen we extra tijd en geld investeren in de positie van deze groep mensen op de arbeidsmarkt. Het is van belang dat ze aan het werk komen en blijven. Stichting Lezen en Schrijven wil dat iedereen een leven lang kan blijven ontwikkelen via bij- en omscholing.’
Lisa Varga, mede-oprichter The Digital Collective: ’Digital Collective is enthousiast om Stichting Lezen en Schrijven op deze manier te ondersteunen. Door deze samenwerking kunnen we gezamenlijk stappen maken naar digitale inclusie. Het project gaat zowel sociale uitsluiting als digitale uitsluiting aanpakken. Door basisvaardigheden van mensen in kwetsbare posities te verbeteren, geven we hen meer kansen in hun werk en in hun leven.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing