Jongere generatie wil meer beleggen in duurzaamheid en crypto
- Algemeen
- 20 apr 2022 @ 08:33
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 20 apr 2022 @ 08:33
- Michiel van Zaane
De generatie van 18- tot 34-jarigen wil twee keer vaker investeren dan de generatie van 35 jaar en ouder. Ze maken zich meer zorgen over hun financiële toekomst, vooral om huisvesting. Een ander investeringsverschil is dat 50% van de jongere generatie duurzaam investeert. 44% van deze groep belegt in crypto.
Dat blijkt uit onderzoek dat onderzoeksinstituut Ipsos deze maand uitvoerde voor het Europese investeringsplatform Trade Republic naar de financiële drivers en het investeringsgedrag van 1.054 Nederlanders. De grootste zorg van de jongere generatie betreft huisvesting. Hier is een groot verschil met de respondenten van 35 jaar en ouder: de minderheid van die groep maakt zich zorgen over de betaalbaarheid van woningen. Daarnaast heeft de jongere generatie nog veel andere financiële zorgen zoals de hoge inflatie, lage rente, hun pensioen en hoge energiekosten.
Financiële tegenwind
Over het algemeen laat het onderzoek zien dat er een generatie opkomt die zich zeer bewust is van de financiële tegenwind en actief bezig is met het beheren van hun financiën. 24% van de respondenten onder de 35 jaar investeert al en 26% overweegt te beginnen. In de groep boven de 35 investeert slechts 20% en 10% overweegt dit. Belangrijke redenen om te starten met beleggen zijn het opbouwen van een financiële buffer, het verhogen van hun pensioen en het aflossen van hun hypotheek. Dit is in lijn met onderzoek van het Duitse DIW Institute for Economic Research, gepubliceerd in februari 2022, waaruit bleek dat 72% van de gebruikers van Trade Republic voor de lange termijn investeert.
Beleggers hebben het meeste vertrouwen in Klaas Knot, Jort Kelder en Sander Schimmelpenninck
Dat de jonge generatie beleggers bezorgd is, blijkt uit hun investeringsgedrag. Zij beleggen drie keer zoveel in duurzame investeringen dan de oudere generatie. Crypto en ETF's zijn andere populaire investeringsopties De 18- tot 34-jarigen investeren veel meer in duurzame investeringen (56% versus 22%), evenals in crypto (44% versus 19%) en ETF's (31% versus 10%).
Geen vertrouwen in influencers
Belangrijkste redenen voor mensen onder de 35 jaar om nog niet aan de slag te gaan zijn: niet genoeg geld over hebben om te investeren (42%), de gepercipieerde risico's van beleggen (40%), gebrek aan tijd om te besteden beleggen (38%) en niet weten waarin te investeren (34%). 70% van de jongere beleggers geeft aan geen vertrouwen te hebben in influencers die financieel advies geven. Zij hebben wel vertrouwen in gespecialiseerde websites over beleggen (78%), 75% heeft ook veel vertrouwen in financieel adviseurs. Als het op Bekende Nederlands aankomt, hebben beleggers het meeste vertrouwen in Klaas Knot, Jort Kelder en Sander Schimmelpenninck.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing