Ouderen willen digitale vaardigheden verbeteren vanwege internetcriminaliteit

Ouderen willen digitale vaardigheden verbeteren vanwege internetcriminaliteit
  • Algemeen
  • 12 apr 2022 @ 09:28
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

2,5 miljoen mensen kregen in Nederland in 2021 met cybercriminaliteit te maken, meldde het CBS onlangs. Veel ouderen willen daarom meer leren over het beveiligen van hun computer, tablet of smartphone. Daarom ondersteunt SeniorWeb de campagne ‘Senioren en veiligheid’.

De meeste slachtoffers kregen volgens het CBS te maken met verschillende vormen van online oplichting en fraude, vooral aankoopfraude. Phishing komt veel voor, maar maakt relatief weinig slachtoffers, omdat veel mensen hier niet (meer) in trappen. Ook de leden van SeniorWeb weten steeds beter wat ze moeten doen bij phishing, blijkt uit onderzoek van de vereniging. Zo reageren de meesten niet op verzoeken van banken en overheidsinstanties die via WhatsApp, sms, e-mail of telefoon worden gedaan (79%) en gooien ze mail van onbekende afzenders weg (77%). Ook blokkeert ruim de helft de afzenders van phishing. Toch vindt bijna één op de vijf senioren het lastig om deze vorm van online oplichting te herkennen en geeft aan hierbij hulp nodig te hebben.

Helpende hand
Veilig internetten is ingewikkeld. Helemaal voor mensen die nog niet zo digitaal vaardig zijn. Daarbij worden internetcriminelen steeds slimmer en mikken zij soms ook specifiek op ouderen. Daarom ondersteunt SeniorWeb ouderen ook bij veilig internetten met tips, uitleg en hulp. Veel informatie is nu gebundeld op seniorweb.nl/online-veiligheid-en-privacy. Ook kunnen senioren terecht bij 450 leslocaties in het hele land voor inloopspreekuren en workshops. Tevens neemt SeniorWeb weer deel aan de campagne ‘Senioren en veiligheid’ van het ministerie van Justitie en Veiligheid, die 5 april is gestart.

Campagne ‘Senioren en veiligheid’
De bewustwordingscampagne ‘Senioren en veiligheid’ vindt, net als vorig jaar, de gehele maand april plaats. Met de slogan ‘Maak het ze niet te makkelijk’ en de filmpjes met acteur Kees Hulst wordt gedurende vier weken aandacht besteed aan vier verschillende vormen van (internet)criminaliteit: phishing, spoofing, hulpvraagfraude en babbeltrucs. Het doel is om senioren bewuster en weerbaarder te maken om zo slachtofferschap te voorkomen. Vele partijen hebben zich net als SeniorWeb aangesloten bij de campagne, zoals ouderenbonden, politie, Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid en Fraudehelpdesk.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken