[De zomer van] Arno de Jong: 'Online gaming is, ondanks alle commotie, ook leuk!'

[De zomer van] Arno de Jong: 'Online gaming is, ondanks alle commotie, ook leuk!'
  • Algemeen
  • 11 aug 2022 @ 03:40
  • 16742 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Marketingdirecteur Arno de Jong van de Nederlandse Loterij toog dit jaar reeds naar New York met vrouw en dochter, maar de zomervakantie is nog niet over. Spanje en de Provence wachten nog. Intussen denkt hij na over onder meer het corporate merkverhaal van de Nederlandse Loterij.

Waar ging/gaat de reis naartoe deze zomer en waarom?
Het begon met een weekje New York. Vooral omdat onze dochter, geslaagd voor haar examen, was er nog nooit was geweest. New York was weer geweldig. De dynamiek is onvergelijkbaar. Aan het einde van de vakantie doen we nog twee weken Noord-Spanje en de Provence. Dus we hebben nog genoeg leuks in het verschiet.

Hoe is eerste halfjaar verlopen: opvallende ontwikkelingen, personeel, nieuwe inzichten, businesswise?

Heel goed en heel hectisch. In het loterijdomein introduceerden we het vernieuwde Eurojackpot. Met twee trekkingen per week, een abonneemodel, maar vooral met een jackpot die kan oplopen tot 120 miljoen. Ja, je leest het goed 120 miljoen euro!

Maar de meeste aandacht ging toch wel uit naar online gaming. We hadden voor marktopening in 2021 de stevige ambitie geformuleerd om met Toto marktleider te worden en dat is tot nu toe heel aardig gelukt. Die positie proberen we ook nog eens met een zo verantwoord mogelijk aanbod te realiseren. Want we zijn ons heel bewust dat met het marktleiderschap en met onze eigenaarsstructuur (Nederlandse staat, sport en 18 goede doelen) een opdracht komt.

Er was veel discussie in media en politiek over online gaming wat heeft geresulteerd in een gefaseerd verbod op reclame en sponsoring voor aanbieders van online gaming. Ik begrijp de zorg, want er was (te) veel mediadruk, vooral in het laatste kwartaal van 2021. Maar ik vind het jammer dat er zo ongenuanceerd is gereageerd. Na tien jaar voorbereiding is eindelijk de markt voor online gaming gereguleerd en opengesteld, juist om spelers bij het legale aanbod te krijgen. Om spelers naar dit aanbod te krijgen is marketingcommunicatie essentieel. Bovendien was er net een Reclamecode Online Kansspelen opgesteld. Want vergeet niet: een hele grote groep spelers ziet online gaming als een leuk spelletje. Maar goed, het is wat het is en we zullen ermee om moeten gaan.


Hoe stil is het op de zaak in de zomer, of valt dat mee?
Natuurlijk is het stiller dan normaal, maar in het verlengde van bovenstaande zijn we druk bezig om de nieuwe strategie rondom Toto vorm te geven. Met nog maar een beperkte periode waarin we reclame mogen maken en zo’n 2 jaar sponsoring. 

Wat zit er allemaal in het vat voor het 2e halfjaar? 

Best veel moois. We gaan nog meer aandacht besteden aan ons corporate merk Nederlandse Loterij en ons verhaal. Daarover later meer. De nieuwe strategie voor Toto wordt geïmplementeerd en natuurlijk de Staatsloterij Oudejaarstrekking 2022 waar we weer een campagne hopen neer te zetten die Nederland raakt. Minstens zo belangrijk, maar wel minder zichtbaar, is het door ontwikkelen van onze marketingtechnologie. Waardoor we relevanter en persoonlijker worden naar onze spelers.
Wat is het laatste harde nieuws?
Dat het de 10e weer kan gebeuren! Met een 1 op 3 kans dat de Jackpot valt.

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken