[De zomer van...] Olivier Koning: 'We gaan ooit in Portugal wonen!'

[De zomer van...] Olivier Koning: 'We gaan ooit in Portugal wonen!'
  • Algemeen
  • 21 jul 2022 @ 04:07
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Being There is volgens managing director en eigenaar Olivier Koning druk bezig met een geheel nieuwe positionering, met meer oog voor talent en de consument. Maar nu eerst op weg naar Portugal.

Waar ging/gaat de reis naartoe deze zomer en waarom?

We gaan (weer) naar Portugal! Daar gaan we al een aantal jaren heen en hebben daar inmiddels ons hart aan verpand. Vast staat dat we daar oud gaan worden, dus ook wij smullen van series als ‘Ik Vertrek’…. De Algarve hebben we inmiddels achter ons gelaten gezien de drukte en temperatuur. Onze focus ligt nu meer op het midden van Portugal, aan de kust vanaf Peniche naar Figueira da Foz, Aveiro tot aan Porto. We starten een paar dagen in Lissabon en gaan dan lekker rondreizen. Lang leve Airbnb en Booking! Het leukste is dat we ook met een paar makelaars afgesproken hebben om naar een aantal huisjes (zie foto hieronder) te gaan kijken. Oud, hoge plafonds, houten vloeren en fruitbomen in de tuin, dat werk. Vooral dromen nog, maar een woonplan maken (zoals onze klant Florius dat zegt) komt wel steeds dichterbij.

Hoe is eerste halfjaar verlopen: opvallende ontwikkelingen, personeel, nieuwe inzichten, businesswise?

Het eerste half jaar hebben we veel mooie inside projecten gedaan voor ABN Amro, Signify en een hele mooie pitch gewonnen die we binnenkort bekend kunnen maken. Actief aandacht geven aan je mensen is voor organisaties alleen maar belangrijker geworden. Wij voegen creativiteit toe aan deze programma’s, omdat we heel goed weten hoe we mensen in beweging krijgen.  

We konden natuurlijk zelf niet achterblijven en zijn daarom met onze eigen mensen gestart met een heel mooi programma vanuit Talent Coaching, samen met Jobtimistic. Iedereen werkt nu met persoonlijke en teamdoelstellingen en kan gebruik maken van professionele coaches. We zien dat dit onze performance als bureau positief beïnvloedt en de cultuur versterkt. Het klassieke (half) jaarlijkse beoordelingsgesprek waar niemand op zit te wachten, is echt verleden tijd. 

Klanten hebben door de oorlog, de inflatie en graanprijzen moeten herijken. Keuzes worden nu nog bewuster gemaakt, wat op zich niet slecht hoeft te zijn. Opvallend is wel dat we laatste tijd veel nieuwe projecten binnenkrijgen via het groot MKB. Een ongelooflijk leuk segment waarin soms onbekende, maar zeer gedreven merken en mensen actief zijn. Minder pitchen, meer vanuit vertrouwen en persoonlijke klik aan de slag. Juist hier zien we ook de behoefte aan het ontwikkelen van een zogenoemd actionable idea dat aan binnen -en buitenkant werkt. Tot slot hebben we onze eigen positionering ook op de schop genomen, samen met Peter van Leeuwen (Leone BV). Het grootste inzicht kwam voort uit de gesprekken (en boeken van Seth Godin en Donald Miller) waarin blijkt dat succesvolle marketeers hun merk (of product) niet meer als held zien, maar juist de consument!

Wat wil de consument en welk probleem in het leven van je doelgroep los jij als marketeer op? Om hier een goed antwoord op te kunnen geven, hebben we een workshop format ontwikkeld: De Exciting Problem Workshop.

Hierbij nemen we de doelgroep echt als uitgangspunt en niet welk product de marketeer wil slijten. Deze workshop hebben we inmiddels al een aantal keer succesvol gedaan, onder andere voor een partij die meer leraren in het onderwijs wil krijgen. De komende twee maanden gaan we op tournee met Try Outs van de workshop, dus meld je bij me aan als je interesse hebt!  

Hoe stil is het op de zaak in de zomer, of valt dat mee?

Het is gelukkig nooit stil bij ons op kantoor, omdat we met meerdere bureaus op onze Creatieve Werkplaats zitten. Dus reuring genoeg!

Wat zit er allemaal in het vat voor het 2e halfjaar?

Omdat we zo groeien op de inside gaan we hier ook explicieter de markt mee op. Met een apart label, waarin we eigenlijk alle producten/diensten die we aanbieden gaan bundelen. We zijn nog naarstig op zoek (wie niet..?) naar creatief strategen en vice versa, die met ons samen dit label verder willen laten groeien. Fijne leads worden beloond met een fles van onze Danzigerbocht gin.  

Binnenkort starten we met een heuse bureaucampagne in samenwerking met MarketingTribune. Hierin zullen de helden (lees: mensen uit de doelgroep) centraal staan. Want uiteindelijk zijn mensen die je product gebruiken vaak veel leuker om over te praten, dan het alleen maar over je merk/product hebben.

Wat is het laatste harde nieuws?

Onze nieuwe website is live! Met dank aan de toppers van 51North (Jaap), Yona Hümmels en Britt vd Vlag.  

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken