[branded content] Meer impact maken door datavisualisatie

[branded content] Meer impact maken door datavisualisatie
  • Algemeen
  • 11 jul 2022 @ 09:00
  • 17259 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Hoe zorg je dat jouw boodschap overkomt als je met grote hoeveelheden data werkt? Als je inzichten wil delen is datavisualisatie een belangrijke tool om gegevens te visualiseren en analyseren. Data expert Robert van Ossenbruggen vertelt meer over het belang van datavisualisatie en information design.

Nagenoeg elke marketeer werkt tegenwoordig op basis van feiten en cijfers. Met behulp van goede datavisualisatie kun je complexe data en informatie inzichtelijk maken. Robert van Ossenbruggen, trainer evidence based marketing en docent bij Beeckestijn Business School, vertelt over het belang van datavisualisatie en information design.

Het is een uitdaging om alle data en informatie zodanig te bundelen en te communiceren dat het impact heeft. Wat vaak vergeten wordt is dat het uiteindelijk niet gaat om de data, maar om de verhalen die er in verstopt zitten. Dat is waar je continu over na moet denken: welke keuzes moet ik maken om het verhaal te vertellen. Dat is hoe je de aandacht van je publiek pakt en vasthoudt.

Information design principes
De crux van effectieve communicatie is dat je dingen eenvoudiger maakt. We zijn vaak geneigd om dingen ingewikkelder te maken, durven niet zo snel iets weg te laten, dus je ziet vaak veel data en informatie die niets toevoegen aan jouw boodschap. Dat is allemaal ruis. We willen dingen vaak mooier maken, dus zie je vaak tierelantijntjes en kleurtjes; ook dat leidt af van de boodschap.

Er is een behoorlijke gereedschapskist beschikbaar voor information design, die helpt om de valkuilen waar je makkelijk intrapt te vermijden. Het is geen rocket science, maar zonder de gereedschapskist weten de meesten gewoon niet waar ze moet beginnen.

Houd regie over je verhaal
Goed communiceren betekent weten welke valkuilen er zijn en bewuste keuzes maken in elke stap van je proces. Het belangrijkste is dat je uit de productiemodus komt en jezelf in ‘standje communicatie’ zet. Dan ga je nadenken over wat je publiek niet weet maar wat voor jou heel vanzelfsprekend is. En ga je nadenken over hoe je de regie houdt over je verhaal, in plaats van dat je publiek zelf de cijfers gaat interpreteren. Dan ben je de aandacht natuurlijk snel kwijt.

Zelf aan de slag met datavisualisatie
Wil je aan de slag met verbeteren van jouw dashboards, rapporteren en presentaties? Bekijk dan de 1-daagse training Datavisualisatie. De fundamenten van effectief communiceren en de information design principes veranderen niet, wat je tijdens deze training leert is over 20 jaar net zo relevant als vandaag en komt in elke vrijwel functie van pas!

Bekijk startdata & locaties›

Make impact   
Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen   

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken