[De zomer van] Leo van Sister: Griekse rust in onrustige tijden

[De zomer van] Leo van Sister: Griekse rust in onrustige tijden
  • Algemeen
  • 18 aug 2022 @ 03:13
  • 18011 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Leo van Sister, oprichter en partner van merk- en marketingadviesbureau de Merkcommissarissen, dacht een rustige zomer te krijgen, maar dat pakte toch wat anders uit.

Waar ging de reis dit jaar naartoe en waarom?

Gelukkig ben ik begin juni - voordat er van alles onverwacht voorbij kwam - kort maar heel prettig naar ons geliefde Griekenland geweest en dit keer naar Rhodos. We komen daar heel graag vanwege de natuur, het klimaat, de hartelijkheid van de Grieken, het authentieke Griekse eten en de vele archeologische bezienswaardigheden die daar te bewonderen zijn. Ook hebben we nog een leuke trip in september staan naar het mooie eiland Sicilië waar ook te genieten is van veel Romeinse en Griekse historie. Eenmaal terug zoek en vind ik mijn rust in het rondtoeren met mijn geliefde Saab 9-3 cabrio die met zijn 2 liter turbo alle binnenwegen de baas is.

Stilte in de zomertijd of valt dat mee?

Normaal is de zomer voor een adviesbureau een prettig rustige periode en geschikt om leuke trips te maken, te luieren, vakliteratuur bij te houden, qualitytime met de familie te hebben en wat te klussen in huis en tuin. Maar dat liep dit jaar anders. Een vroeg in het jaar aangenomen opdracht liep onverwacht langer door. En kwam er in de voorzomer onverwacht het verzoek om mee te pitchen naar een positioneringsopdracht voor een belangrijke maatschappelijke organisatie. Dat kostte behoorlijk veel tijd om mij in te lezen in de materie en een gedegen plan en offerte uit te brengen. Wel weer leuk die spanning en afwachten wat het wordt. En ook was er verhoogde belangstelling voor de Brand Valuation Motor© en hebben we een merkwaardering voor een aansprekend fashionmerk uitgevoerd. Zo kwam het dat het best een drukke zomer werd.

Wat zit er voor het tweede halfjaar in het vat?

Bijna altijd is het zo dat als marketeers, opdrachtgevers op vakantie gaan zij tot rust komen en creatief worden. Zij gaan zich bedenken wat zij in het najaar allemaal willen ontwikkelen voor hun merk, dienst of product. Dat leidt meestal tot drukke tijden, ook voor ons. Ook verwacht ik vanwege de toegenomen drang naar overnames dat onze merkwaarderingsmethode meer gebruikt zal gaan worden. Maar wat gaat de recessie doen, dat is de grote vraag. We leven helaas in behoorlijk onrustige tijden met de oorlog in Oekraïne die de energieprijzen en andere prijzen torenhoog opjaagt. Met de boerenprotesten en een regering die soms vreemd kan manoeuvreren met haar beleid en communicatie. En dan duiken we ook nog in een recessie, die veel economische schade en koopkrachtverlies met zich mee zal brengen. In ieder geval wordt het een spannend najaar, zeg ik met gevoel voor understatement.

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken