Suzan en Freek opvolgers Nick en Simon qua populariteit?
- Algemeen
- 26 aug 2022 @ 10:54
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Geen tag
- 26 aug 2022 @ 10:54
- Nanny Kuilboer
Als Nick & Simon uit elkaar gaan - aangekondigd voor voorjaar 2023 - verliest Nederland zijn populairste muziekgezelschap. Sinds 2010 stonden de twee zangers namelijk onafgebroken in de top-3 van meest geliefde muziekgezelschappen volgens het ‘Cultuursector Merkenonderzoek’ van Hendrik Beerda Brand Consultancy, waaraan sinds 2006 79.000 respondenten meededen.
Beeld: Screenshot uit ‘Leef de dag’ van Nick & Simon.
De populariteit van Nick & Simon blijkt veroorzaakt te worden door hun gezellige muziek en de sympathie voor de twee artiesten. Onder jong en oud wordt dit zo beleefd, maar in het bijzonder bij gezinnen met kinderen. Onder de jeugdige doelgroep van 4 tot 18 jaar is alleen Kinderen voor Kinderen populairder.
Als het om kwaliteit gaat scoren Nick & Simon een stuk minder met een 20e plek van de 21 muziekgezelschappen met een nationale merkstatus. In deze ranglijst staan de klassieke orkesten bovenaan, met het Concertgebouworkest op nummer 1. Het beste scorende populaire gezelschap, Within Temptation, staat op de 9e plaats.
Suzan & Freek potentiële opvolgers
Suzan & Freek blijkt hoge ogen te gooien om de toppositie van Nick & Simon op den duur over te nemen. Merkadviseur Hendrik Beerda: ‘Op dit moment moeten de twee weliswaar nog genoegen nemen met de 9e positie op de ranglijst van populairste muziekgezelschappen, maar qua imago lijken ze enorm op de twee Volendammers. Op alle imagoaspecten waar Nick & Simon topscores behalen, zoals hun opgewekte, sympathieke en zachtmoedige karakter, de ontspannende muziek en de kindvriendelijkheid staan Suzan & Freek ook bovenaan. Het ontbreekt de Achterhoekers echter nog aan de nodige naamsbekendheid. Als zij echter, net als Nick & Simon, tv-sterren worden, kunnen zij doorgroeien naar de nummer 1 positie van Nederland.’
Populairste muziekgezelschappen van Nederland*
1. Nick & Simon
2. BLØF
3. Di-rect
4. Jostiband
5. Racoon
6. De Dijk
7. Kensington
8. Suzan & Freek
9. 3JS
10. Within Temptation
11. Metropole Orkest
12. Nederlands Philharmonisch Orkest
13. Chef'Special
14. Concertgebouworkest
15. Rotterdams Philharmonisch Orkest
16. Johann Strauss Orchestra
17. Nederlands Kamerorkest
18. Residentie Orkest
19. Het Urker Mannenkoor 'Hallelujah'
20. Bach Ensemble Amsterdam
21. Phion
*Ranglijst op basis van merkkracht (= gemiddelde van naamsbekendheid, merkwaardering en merkbinding)
Onderzoek onder 79.000 respondenten sinds 2006
Het Cultuursector Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2006 uitgevoerd. Sindsdien zijn 79.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse cultuurorganisaties. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing