[branded content] Podcast: de toepassing van Artificial Intelligence

[branded content] Podcast: de toepassing van Artificial Intelligence
  • Algemeen
  • 26 sep 2022 @ 06:00
  • 10349 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 26 sep 2022 @ 06:00
  • 10349 x gelezen
  • Sales

Artificial Intelligence (AI) is nu al niet meer weg te denken uit onze wereld. Hoe kan je AI toepassen binnen jouw eigen organisatie? En hoe ga je slim om met klantdata? Leer van AI en data expert Alex Dowdalls in de nieuwe podcast van Studio Beeckestijn.

Artificial Intelligence (AI), het is overal. In deze nieuwe podcast een gesprek met Alex Dowdalls. Alex is helpt als founder van AXVECO BV organisaties hun business model te vernieuwen door de inzet van AI en blockchain. Daarnaast is Alex docent bij Beeckestijn Business School. In deze podcast staan de begrippen AI en data centraal. Alex gaat in op de toepassing van AI in organisaties en geeft mooie tips en voorbeelden.

AI is niet meer weg te denken uit onze wereld, het is overal om ons heen. In een dag kom je als consument al meer AI dan je misschien zou denken. Denk maar aan de gezichtsherkenning van je smartphone, Google Maps die adviezen geeft en Spotify die liedjes afspeelt, gekozen door het algoritme.

Data driven werken

Veel corporates zijn ontstaan in een tijd waar data geen kernresource was. Jouw organisatie misschien ook wel. Toen werd er alleen basis klantdata, zoals een verzendadres, verzameld. Data over de kernmerken en behoeftes van je klant was er niet. Nu leven we in een wereld waar data onmisbaar is. Voor veel organisaties is dit een uitdaging.

Organisaties worstelen met echt data driven werken. Vaak is de logistieke en financiële data aanwezig, maar de ontbreekt de klantdata. Advies van Alex: ‘begin bij de klantdata en werk terug in de supply chain naar andere data’. Wat valt onder klantdata? En waarom begint het daar? Alex legt het uit.

De toepassing van ai

Een klassiek data probleem: je hebt een geweldig analytics team met veel kennis, je hebt mooie software gekocht, maar de mensen in de business identificeren geen use cases. Dat is frustrerend, want de analisten zien daardoor vaak de toepassing van AI niet in. Hoe kan AI je hierbij helpen? En wat is Alex zijn veel gegeven advies? Ontdek het in deze podcast.

Maak persona’s op basis van segmenten

Bij het maken van persona’s wordt er meestal uitgegaan van aannames en onderbuikgevoel. Maar hoe weet je of dit klopt? Als je data gebruikt voor je persona’s, krijg je veel meer inzicht in de segmenten. Als dit helder is, kun je voor elk segment persona’s maken, ofwel clusteranalyses doen. Alex vertelt hoe je dit kunt aanpakken en hoeveel tijd dit kost om op orde te krijgen.

Outside-in benadering

Alex geeft een simpele vuistregel voor data: denk outside-in en top-down. Veel corporates bedenken vanuit de data die ze hebben wat ze ermee kunnen doen (inside-in benadering). De vraag is echter: wat zou je willen? Welke data is hiervoor nodig? En hoe kom je aan die data? Bedrijven zijn steeds meer gericht op first-party data door de nieuwe privacywet. Alex legt uit hoe je zelf data en input kunt verzamelen aan de hand van een aantal voorbeelden.

Ongewenste vooroordelen

Ten slotte krijg je tijdens deze podcast antwoord op de vraag: hoe voorkom je ongewenste vooroordelen binnen algoritmes? Een heel belangrijk thema wat je kunt aanvliegen op verschillende niveaus. Alex benoemt alle niveaus aan de hand van voorbeelden en gaat in op het begrip ‘explainable AI’.

Beluister de podcast via Spotify

Studio Beeckestijn

Meer podcasts over digital, marketing, cx, data, communicatie en leiderschap? Luister alle afleveringen van Studio Beeckestijn. In meer dan 30 aflevering vertellen experts alles over hun vakgebied. Elke aflevering zit vol inspiratie, nieuwe inzichten en praktische tips. Studio Beeckestijn is te beluisteren in jouw favoriete podcast app.

Make impact

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken