Too Good To Go voor 4e jaar op rij meest inspirerende organisatie

Too Good To Go voor 4e jaar op rij meest inspirerende organisatie
  • Algemeen
  • 8 sep 2022 @ 20:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Maatschappij

Tijdens de 1e editie van ‘Impact on the Beach’ in Scheveningen - georganiseerd door strategisch adviesbureau Synergie - zijn de ‘Inspirerende 40 van 2022’ en de ‘25 Ones2Watch’ bekend gemaakt.

Het onderzoek onder ruim 5.100 Nederlanders laat zien dat organisaties met een maatschappelijke missie het meest inspireren. Maar liefst 23 van de 40 organisaties zijn aan te merken als impactorganisatie, waaronder nu ook musea en goede doelen.
In de lijst met de 25 Ones2Watch geldt dat voor allemaal, terwijl ook nog eens 11 van die organisaties B Corp-gecertificeerd zijn.

Nederland roept Too Good to Go voor het 4e jaar op rij uit tot de meest inspirerende organisatie. Daarmee evenaart de organisatie het record van Ikea. Universiteit & Researchcenter Wageningen is de nummer 2, gevolgd door Lego op positie 3.

Opkomst impactorganisaties

Het onderzoek naar de meest inspirerende organisaties is voor de 13e keer uitgevoerd in opdracht van Synergie. Sinds 2015 is de opkomst van impactorganisaties duidelijk zichtbaar. Organisaties die werken aan een maatschappelijk ideaal en/of het oplossen van een maatschappelijk probleem, hebben de aandacht van Nederlanders. En het zijn zeker niet alleen organisaties die gestart zijn vanuit een ideaal. Ook steeds meer transitieorganisaties inspireren. De meer conventionele, economisch gedreven bedrijven verliezen terrein. Van de in totaal 135 onderzochte organisaties in het hoofdonderzoek, bungelen organisaties als Shell, Amazon, KLM, ABN-Amro en Zalando onderaan.

Windvaantje voor toekomstig succes

Joris van Zoelen, partner Synergie: ‘De Inspirerende 40 heeft zich bewezen als een “windvaantje” voor toekomstig succes. Organisaties die het goed doen in de “40” laten in de jaren daarna vaak een steile groeicurve zien. In eerdere jaren pikte het onderzoek organisaties zoals Triodos Bank, Tesla en Tony’s Chocolonely op voordat zij hun marktdoorbraak meemaakten.’ Voor een positie in de Top-40 dienen organisatie een “bekendheidsdrempel”* van 10% te behalen. De Ones2Watch zijn organisaties die wél inspireren, maar die drempel nog niet halen.

Ones2Watch 2022

  1. Ecosia BCORP
  2. Pieter Pot
  3. Fairphone BCORP
  4. Plastic Whale
  5. JustDiggit
  6. VanMoof
  7. Koeckebackers
  8. De Correspondent
  9. Elho BCORP
  10. The Good Roll BCORP
  11. Smyle
  12. Lightyear
  13. Rainforest Alliance
  14. Boerschappen
  15. Odin
  16. Patagonia BCORP
  17. Holy Foods BCORP
  18. Waterdrop
  19. Smaakt
  20. Swapfiets
  21. Mud Jeans BCORP
  22. Ella’s Kitchen BCORP
  23. Yumeko BCORP
  24. Yoghurt Barn BCORP
  25. Brew Dog BCORP

Vier pijlers

Inspirerende organisaties scoren goed op de vier pijlers die Nederlanders als inspirerend ervaren. De meest belangrijke daarvan is ‘visie op de wereld van morgen’, gevolgd door ‘innovatieve organisatie’, ‘prikkelende relatie’ en ‘next level klantervaring’. Die laatste is niet alleen belangrijk, maar in zekere zin ook een voorwaarde. Organisaties met een matige klantervaring (product, service, dienst), scoren over het algemeen ook lager op de drie andere pijlers.

Onderzoek voor iedereen beschikbaar

De resultaten van de Inspirerende 40 zijn voor iedereen - zonder enige voorwaarde van adresgegevens of betaling - te vinden op www.inspirerende40.nl. Het onderzoek, het magazine en het event Impact on the Beach hebben als doel om de transitie naar ‘Business (as a force) for Good’ te ondersteunen en versnellen.

*In het onderzoek wordt gevraagd naar de ervaring van respondenten met de organisatie. Bekendheid alleen van naam is onvoldoende om te responderen op een organisatie. Er kan dan ook gesproken worden van ‘ervaringsbereik’ of ‘ervaringsbekendheid’.

Photo by Victória Kubiaki on Unsplash.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken