[branded content] 5 Tips om fan-engagement bij sportevenementen te boosten
- 5 okt 2022 @ 05:56
- Sales
Sport is een mooie verbinder tussen mensen, waardoor geen twee sportfans hetzelfde zijn. Lukt het jou als organisator van sportevenementen om al je fans aan te spreken? De organisatie van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix slaagde erin om de fanervaring op te schakelen naar het hoogste niveau. Ontdek hier vijf insidertips hoe zij de betrokkenheid van fans voor, tijdens én na de race vergroten.
1. Fan-engagement bouw je jaarrond
Fan-engagement ‘voor, tijdens én na’ het evenement vergroten, bereik je met jaarronde engagement. Zelfs wanneer het evenement maar één keer per jaar wordt georganiseerd, zoals de Dutch Grand Prix. Het hele jaar door in contact blijven met je fans – dus ook buiten het sportseizoen - is de tip voor organisatoren van sportevenementen. Dat is de manier om een betekenisvolle relatie op te bouwen met je fans.
Maar hoe blijf je relevant ten tijden van een informatie-overload? Dit kun je alleen realiseren met een zinvolle boodschap richting de juiste doelgroep.
Relevantie klinkt wellicht ingewikkelder dan het is. Het is vooral belangrijk dat je over de juiste software beschikt. Marketingautomatiseringssoftware maakt het namelijk een stuk makkelijker om op elk moment van het jaar in contact te komen met je fans.
Zorg ervoor dat je marketingsoftware is gebouwd rond een Customer Data Platform (CDP). Hierin kun je first-party-fandata opslaan waarmee je betekenisvolle fansegmenten kunt creëren. Deze segmenten vormen de basis van jouw communicatieboodschappen. Zo weet je zeker dat je elk segment op de juiste manier benadert.
2. Neem fans mee in je verhaal
De jaarlijkse Dutch Grand Prix op het CM.com Circuit Zandvoort is het moment waar alle fans zich op richten. Dat krijgt vanzelfsprekend de meeste aandacht.
De uitdaging is echter om je fans te laten zien wat er nog meer achter deze ervaring ligt. Door een holistische benadering te volgen, neemt de Dutch Grand Prix haar fans mee op een jarenlange reis rond hun evenementen.
De leukste en eenvoudigste manier om dit te doen is met storytelling. Deel je verhaal via verschillende kanalen om elke fan te kunnen bereiken. Zorg ervoor dat je jouw verhaal laat aansluiten bij het kanaal dat je inzet. Maak gebruik van de mogelijkheden binnen dat specifieke communicatiekanaal voor de grootste effectiviteit.
3. Creëer verschillende fansegmenten
We zeiden het al in de intro: de verschillen tussen sportfans zijn groot. Het is daarom belangrijk om verschillende fansegmenten te creëren. Om dit goed te doen, moet je weten wie je fans zijn.
Hierbij let je bijvoorbeeld op demografische gegevens, maar ook op aankoop- en gedragsgegevens. De plek waar deze data allemaal samenkomt, is je CDP. De Dutch Grand Prix slaat hier gegevens op om ze vervolgens te segmenteren op basis van de statistieken. Het verzamelen van deze gegevens was eenvoudig – de Dutch Grand Prix integreerde hun app en marketingoplossing met hun CDP.
4. Personaliseer zoveel mogelijk
Nu je weet wie je fans zijn, is het belangrijk ze zo persoonlijk mogelijk aan te spreken. Als je iedereen aanspreekt, loop je namelijk het risico dat niemand zicht écht aangesproken voelt.
Verzamel alle aankoop- en gedragsgegevens in een CDP om fanprofielen te maken. Op basis van deze profielen kunnen relevante segmenten worden gemaakt om je communicatie te personaliseren en uit te sturen naar de juiste groepen.
5. Beloon je trouwste fans
Alle relevante interacties van fans worden opgeslagen in het CDP. Dit helpt de Dutch Grand Prix om hun grootste fans te identificeren. Als je de betrokkenheid van fans naar een hoger niveau wilt tillen, is het belonen van je grootste fans een logische volgende stap.
Er zijn veler manieren om de loyaliteit van je fans te belonen. Van vervroegde toegang tot de ticketverkoop van het nieuwe jaar tot korting op aankopen tijdens het evenement.
Gebruik de tips van de Dutch Grand Prix voor jouw eigen sportevenement en brainstorm verder over hoe je jouw trouwste fans kunt belonen.
Verbeter de fan-engagement met CM.com
Wist je dat CM.com oplossingen biedt waarmee je alle bovengenoemde tips in de praktijk kunt brengen? Met Mobile Marketing Cloud en Appmirals evenementen-app kunnen organisatoren het hele jaar door in contact komen met hun fans.
Het hart van Mobile Marketing Cloud is het CDP. Ook de evenementen-app is hiermee verbonden. Met deze oplossingen kun je relevante data verzamelen om de betrokkenheid van je fans te verbeteren door passende communicatie te delen.
Onze oplossingen zijn gemaakt om jouw sportevenement naar een hoger niveau te tillen. Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem contact met ons op. We helpen je graag.
Dit artikel verschijnt op initiatief van CM.com
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing