[branded content] De invloed van hackers op de online markt

[branded content] De invloed van hackers op de online markt
  • Algemeen
  • 24 okt 2022 @ 06:00
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 24 okt 2022 @ 06:00
  • Sales

Vandaag de dag zijn we steeds meer online. Of we nu op zoek zijn naar een goed restaurant, nieuwe kleding gaan kopen of een vliegticket voor onze volgende vakantie willen boeken. Deze ontwikkeling zet zich al een aantal jaren voort, waarbij de invloed van hackers niet onderschat mag worden. Daarom gaan we hier kijken op welke manieren de online markt is beïnvloedt door hackers.

1. Meer aandacht voor cyberveiligheid

Een van de grootste ontwikkelingen is dat er zowel bij individuen als bij bedrijven steeds meer aandacht komt voor cyberveiligheid. Waar het voor veel mensen voorheen nog een ongrijpbaar begrip was, is er steeds meer bewustzijn aan het ontstaan. Dit komt natuurlijk ook doordat veel cyberaanvallen in het nieuws komen, waardoor het voor mensen een stuk dichterbij komt.

Daarnaast heeft het ook direct invloed op ons leven, zeker als we kijken naar grote bedrijven. Zo kunnen zij bijvoorbeeld geen productie draaien, kunnen zij niet in de systemen of is het niet mogelijk om spullen te verkopen. Doordat er meer aandacht is voor cyberveiligheid, worden er ook steeds nieuwe tools ontwikkelt, waaronder bijvoorbeeld een VPN.

Met een VPN kun je jezelf als consument een stuk beter beschermen tegen hackers. De belangrijkste voordelen van een Virtual Private Netwerk zijn:

  • Overal toegang tot je server thuis;
  • Veiliger gebruik maken van publieke wifi;
  • Je mobiele apparaten beschermen tegen hackers;
  • Veiliger downloaden en uploaden van bestanden;
  • Besparen van geld op vliegtickets, hotels en huurauto’s.

Een van de belangrijkste triggers die mensen gekregen hebben is de gepersonaliseerde informatie die zij online krijgen. Zodra je ook maar één keer op een nieuwe televisie of laptop hebt gezocht, krijg je binnen no-time allerlei aanbiedingen met hoge kortingen. Hoewel sommigen dit kunnen waarderen, zijn er ook meer dan genoeg mensen die juist vraagtekens zetten bij deze manier van marketing.

2. Verbeterde wachtwoorden

Uit onderzoek van NPO Radio 1 blijkt dat maar liefst 3 op de 5 Nederlanders vaak hetzelfde wachtwoord gebruikt voor verschillende accounts. Ondanks dat dit nog steeds enorm veel is, is er wel steeds meer aandacht ontstaan voor goede wachtwoorden. Dit zie je ook direct als je een account aanmaakt, aangezien je vaak feedback krijgt over het wachtwoord dat is ingevoerd. Een oplossing die voor nog meer veiligheid kan zorgen, is het gebruik van een wachtwoordmanager. Hier kun je al je wachtwoorden voor je verschillende accounts opslaan, waarbij je maar één wachtwoord nodig hebt om al deze wachtwoorden te zien. Niet alleen kun je hierdoor gemakkelijker je verschillende wachtwoorden onthouden, je kunt ook regelmatig je wachtwoord wijzigen door de wachtwoordmanager een nieuw wachtwoord te laten genereren!

3. Bewuster gegevens delen

Ook zien we dat gebruikers steeds bewuster omgaan met het delen van gegevens. Dit zien we op verschillende manieren terug. Een van de belangrijkste manieren is het delen van persoonlijke gegevens, zoals naam, geboortedatum en woonplaats. Waar mensen voorheen gegevens zonder na te denken deelde op allerlei websites, zien we steeds vaker dat mensen bewust géén gegevens delen of alleen onder strikte voorwaarden. Een andere manier waarop het delen van gegevens enorm beperkt wordt, is op sociale media. Instagram heeft bijvoorbeeld ook niet meer de mogelijkheid om online te zien waar een persoon zich bevindt, een functionaliteit die Snapchat bijvoorbeeld wel heeft. Veel mensen besluiten echter om deze functionaliteit niet te activeren, omdat zij bang zijn dat deze gegevens in verkeerde handen terechtkomen.

4. Nieuws volgen

Ook zien we dat steeds meer mensen het nieuws nauwlettend in de gaten houden als het aankomt op cybercriminaliteit. Voorheen was dit namelijk een onderwerp wat voor veel mensen erg onbekend was, waardoor er ook een stuk minder aandacht voor was. Doordat deze gevaren steeds vaker in het nieuws komen, zien we dat mensen zich steeds bewuster gaan beschermen. Dit zien we ook terug op scholen, waar tegenwoordig zelfs hele opleidingen worden aangeboden die volledig in het teken staan van online veiligheid. Ook is het vandaag de dag mogelijk om een ethische hacker te worden, waarbij je veiligheidslekken bij grote organisatie probeert bloot te leggen. Hackers hebben dus niet alleen in negatieve zin, maar in zekere mate ook in positieve zin bijgedragen aan de ontwikkeling van nieuwe banen.

5. Veiligheid van data

En een laatste verandering die zichtbaar is, is het opslaan van allerlei gegevens. Voorheen dachten bedrijven niet eens na over het opslaan van informatie in hun database. Tegenwoordig is dit echter enorm verandert. Hoewel bedrijven nog steeds optimale service willen verlenen aan hun klanten, worden de gegevens vaak door middel van encryptie opgeslagen. Dat wil zeggen dat de gegevens alleen gelezen kunnen worden als hier specifiek toestemming voor is. Een van de belangrijkste voordelen zijn daarbij de klantgegevens.

Kortom, hackers hebben een grote invloed op de manier waarop we nu naar het internet kijken. We gebruiken als consumenten steeds meer tools en applicaties om onszelf beter te beschermen, maar ook bedrijven kiezen ervoor om Cyber Security veel hoger op de agenda te zetten. Wat ons betreft een zeer goede ontwikkeling als we kijken naar de enorme gevolgen die cyberaanvallen kunnen hebben.

Dit artikel verschijnt op initiatief van PRConsultancy

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken