YoungCapital: sfeer, leidinggevende en werkplek geluksfactoren werknemers

YoungCapital: sfeer, leidinggevende en werkplek geluksfactoren werknemers
  • Algemeen
  • 3 okt 2022 @ 09:48
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Jongeren die veel werkgeluk ervaren kunnen tot wel negen jaar bij hetzelfde bedrijf blijven werken. Jongeren die geen voldoening uit hun werk halen en hun baan beoordelen met een cijfer onder de zeven, houden het nog geen twee jaar vol.

Dat stelt jongerenrecruiter YoungCapital naar aanleiding van een onderzoek van MediaTest onder duizend jongeren (18-30 jaar). Ook staan veel jongeren, die een andere baan hebben gevonden, ervoor open om bij hun huidige werkgever blijven als die een hoger salaris biedt.

Jongeren die een baan zoeken, kijken vooral naar de hoogte van het salaris (66 procent, maar dit was in 2018 nog 79 procent), de reisduur naar het werk (37 procent) en de bedrijfscultuur (36 procent). Andere belangrijke factoren zijn het zelf kunnen bepalen van de werktijden, de doorgroeimogelijkheden, hoe de werkplek eruit ziet en of de werkgever inclusief genoeg is.

Gevoel doorslaggevend
Het gros van de jongeren, zo’n 47 procent, solliciteert via een banenwebsite, gevolgd door de site van een organisatie (37 procent) en Google (35 procent). Wanneer het komt tot een eerste gesprek dan geeft 59 procent van de jongeren aan exact te willen weten wat zij gaan doen. Ook wil ruim de helft van de jongeren tijdens het eerste gesprek een goede indruk krijgen of er een fijne werksfeer (56 procent) is en is er een grote behoefte aan duidelijkheid over arbeidsvoorwaarden (52 procent). Vier op de tien jongeren vindt het belangrijk dat de potentiële werkgever genoeg interesse in zijn of haar persoon toont. Uiteindelijk weegt het gevoel bij 70 procent van de jongeren het zwaarst bij de beslissing om een baan te accepteren.

Salaris zorgt niet voor meer werkgeluk
Als jongeren eenmaal werken bij een bedrijf, dan zijn dezelfde factoren beslissend of een werknemer zich gelukkig voelt in een baan of niet. Een goede sfeer (81 procent), een goede leidinggevende (72 procent) en een goed salaris (71 procent) zijn de belangrijkste factoren die invloed hebben op het ervaren van werkgeluk. Jongeren die hun werkgeluk waarderen met een zeven of hoger geven aan dat zij gemiddeld 9,1 jaar bij dezelfde werkgever willen blijven werken. Als dat cijfer minder dan een zeven is, dan willen jongeren niet langer dan twee jaar blijven. Zaken die geen invloed hebben op het werkgeluk zijn een auto, scooter of fiets van de zaak of het zelf kunnen bepalen of iemand thuiswerkt.

Salarisverhoging kan werknemer behouden
Als jongeren een andere baan aangeboden krijgen dan maakt de huidige werkgever de meeste kans om hen te behouden door een beter salaris te bieden. Van alle ondervraagden geeft 58 procent aan toch bij de huidige werkgever te willen blijven als daar meer salaris of een hogere bonus tegenover staat. Dit percentage was bij een eerder onderzoek vier jaar geleden nog 71 procent. Het lijkt erop dat jongeren in de afgelopen jaren minder gevoelig zijn geworden voor dergelijke financiële prikkels.

Volgens YoungCapital laat dit onderzoek duidelijk zien dat binden en behouden van medewerkers even belangrijk is als het werven van nieuwe arbeidskrachten. Mariska Visser, Director YoungCapital Nederland, zegt hierover: ‘Enorme investeringen in werving van nieuwe werknemers hebben weinig zin als er niet geïnvesteerd wordt in binding van werknemers. Zeker nu werknemers schaarser zijn dan ooit. Bedrijven doen er dus goed aan om te investeren in het creëren van een goede werkomgeving, beloningen en arbeidsvoorwaarden die jongeren aanspreken. Op die manier kan het werknemersbestand op peil gehouden worden. Als jongerenspecialist weten wij natuurlijk al langer wat jongeren beweegt. Deze kennis delen we met werkgevers zodat zij beter in staat zijn om tegemoet te komen aan de wensen van jongeren.’

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken