[branded content] Waarom klantenbindingsplatformen precies typemachines zijn

[branded content] Waarom klantenbindingsplatformen precies typemachines zijn
  • Algemeen
  • 6 dec 2022 @ 06:02
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 6 dec 2022 @ 06:02
  • Sales

Volgens Comarch zijn loyaliteitsprogramma's net typemachines. Je hebt de tools in handen om iets schitterends te creëren, maar je moet zelf wel nog het zware werk verzetten.

Een geopend blanco Worddocument betekent nog niet automatisch dat een beginnende schrijver gegarandeerd een meeslepend, levensecht verhaal zal neerpennen op het scherm. Begrijp ons niet verkeerd - het kan wel degelijk, maar het zijn eerder de vaardigheden en verbeelding van de jonge schrijver dan de populaire software van Microsoft die doorslaggevend zijn bij het schrijven van dat verhaal.

Hetzelfde geldt voor loyaliteitsprogramma's en de platformen die we gebruiken om ze te beheren. Je zult niet sowieso een unieke, echt immersieve klantervaring creëren omdat je alle tools ter beschikking hebt om dat te doen. Want het loyaliteitsplatform dat je kocht (of wilt kopen) is jouw typemachine: het werkt niet vanzelf. Je moet eerst een aantal ideeën ontwikkelen voor een loyaliteitsprogramma en vervolgens de tools gebruiken om 'je ideeën zwart op wit vast te leggen'. In het universum van klantenbinding moet je ervoor zorgen dat elk idee telt. Ieder van ons merkt het verschil tussen goed en slecht geschreven teksten. Wel, dat geldt ook voor loyaliteitsprogramma's.

We herhalen het nog eens: dit betekent dat je een heldere kijk moet hebben op hoe je loyaliteitsprogramma eruit moet zien/moet aanvoelen, voor je het platform begint te gebruiken. De concurrentie is natuurlijk stevig, je kunt je dus niet tevredenstellen met halve maatregelen. Daarom moet je loyaliteitsprogramma toch minstens de troeven en waarden van je bedrijf weerspiegelen.

We weten dat we het hiermee niet gemakkelijker maken. Als je vrijwel geen ervaring hebt in dit domein, boezemt het creatieproces achter een concept voor je loyaliteitsplatform je waarschijnlijk angst in. Gelukkig bestaan er een handvol manieren om dat gevoel te laten verdwijnen en de eerste stappen vooruit te zetten.

Hoe een klantenbindingsprogramma lanceren

Eerst neem je alle functies van je loyaliteitsprogramma onder de loep en beslis je welke daarvan kunnen worden ingezet om je idee voor een loyaliteitsprogramma een niveautje hoger te tillen. Je platform kan je met andere woorden inspireren om een degelijke klantenbindingsstrategie uit te werken. Op die manier besef je snel dat je een aantal specifieke types beloningen, promoties en gamificatietechnieken nodig hebt voor een programma dat precies goed voelt. Bovendien is het altijd goed om je bewust te zijn van wat er wel en niet mogelijk is.

Als tweede stap kan je het werk van je concurrenten analyseren. Sta hier even bij stil: Amerikaanse consumenten hebben net geen 4 miljard lidmaatschappen bij klantenbindingsplatformen. Dat betekent dat er wel duizenden (of zelfs miljoenen) loyaliteitsprogramma's moeten bestaan in de Verenigde Staten. Stel jezelf nu de vraag hoeveel loyaliteitsprogramma's er over de hele wereld bestaan. Het korte antwoord is: VEEL.

En heel wat van die programma's werden waarschijnlijk gecreëerd door bedrijven die vergelijkbaar zijn met het jouwe. Bestudeer dus hun apps, websites, puntenstelsel, beloningssysteem... en gebruik al die kennis om je eigen loyaliteitsprogramma op te zetten. Pablo Picasso zou ooit gezegd hebben dat 'goede artiesten lenen en grote artiesten stelen'. We raden je natuurlijk niet aan om letterlijk te stelen, we bevelen simpelweg aan om inspiratie te halen bij de allerbesten.

Je mag je echter niet enkel laten leiden door andermans werk, als je enigszins origineel uit de hoek wilt komen tenminste. Hou in het achterhoofd dat consumenten al heel veel content hebben gezien en meegemaakt. Hoewel nostalgie de laatste tijd helemaal terug is, is het echt geen goed idee om ze een loyaliteitsprogramma voor te schotelen dat als twee druppels water op andere programma's lijkt. Ten derde kan je aankloppen bij andere experts in loyaliteitsprogramma's als je een programma wilt dat echt opvalt. Neem bijvoorbeeld contact op met de toppers van Comarch, die professioneel advies verlenen aan bedrijven, uit elke sector, van elke grootte, ongeacht hun technologische maturiteit, om hun ideeën rond klantbetrokkenheid tot leven te brengen. Als kers op de taart schuiven de mensen van Comarch een aantal eigen ideeën naar voren. Zo zorgen ze ervoor dat het bedrijf waarmee ze werken een concurrentievoordeel behaalt.

Dat betekent dat de verantwoordelijkheid van het ontwerp van een loyaliteitsprogramma niet op jouw schouders hoeft te rusten. Het is zelfs waarschijnlijker dat je dankzij een samenwerking met een team van loyaliteitsadviseurs een programma zult bouwen dat ieders aandacht trekt, zelfs van je concurrenten.

Dit artikel verschijnt op initiatief van Comarch

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken