[branded content] “We proberen een steeds belangrijker onderdeel te zijn in het werkende leven van de communicatie­professional”

[branded content] “We proberen een steeds belangrijker onderdeel te zijn in het werkende leven van de communicatie­professional”
  • Algemeen
  • 28 feb 2023 @ 06:26
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 28 feb 2023 @ 06:26
  • Sales

Al meer dan honderd jaar is Media Info Groep specialist in media monitoring. Wat ooit startte als een knipseldienst is nu een full service bureau dat de volledige mediawereld in kaart brengt: zowel print en digitale media, als social media, radio, tv en podcasts.

Arnoud van der Valk, Commercial Director, vertelt over het belang van media monitoring en de unieke werkwijze van Media Info Groep: “Iedere klant heeft een andere reden om media monitoring in te zetten.”

Media Info Groep geeft geen advies over PR of communicatiestrategie, maar weet alles over media monitoring en de analyse daarvan. “Dit is waar we dagelijks mee bezig zijn. Wij zorgen dat de klant die media items ontvangt die precies voldoen aan hun zoekvraag. De klant kan vervolgens in ons klantportaal aan de slag met de resultaten. Denk aan het bekijken van nieuwsitems, delen van de belangrijkste resultaten met interne stakeholders via een e-mailnieuwsbrief en het maken van rapportages en analyses. Komt de klant er zelf niet uit? Dan bieden onze analisten de helpende hand.” Naast media monitoring kijkt Media Info Groep continu naar de doelgroep. “We proberen een steeds belangrijker onderdeel te zijn in het werkende leven van de communicatie professional. En dat proberen we dan zo makkelijk mogelijk te maken.” Op de vraag waarom media monitoring belangrijk is, antwoordt Van der Valk: “Media monitoring kan om diverse redenen ingezet worden en dat maakt het zo interessant. Daar komt bij dat eigenlijk iedereen wil weten wat er over hem of haar gezegd of geschreven wordt. Zowel positief als negatief. En vaak is negatieve berichtgeving nog belangrijker om onder ogen te krijgen dan de positieve berichtgeving.”

Maatwerk

Media Info Groep heeft toegang tot alle media in Nederland zoals print, online media, social media en radio en televisie. “Een belangrijk onderdeel van ons werk is achterhalen wat een klant écht wil weten. Specialisten zorgen ervoor dat de zoekvraag van de klant wordt omgezet in query’s zodat ons systeem een goede selectie kan maken van media die de klant vermeldt. Daarna beoordeelt een redactioneel team de gevonden artikelen nog een keer op relevantie met betrekking tot de zoekvraag van de klant. Zo wordt alle overtollige ruis eruit gefilterd.” Naast het lezen van artikelen en beluisteren en bekijken van fragmenten voorziet Media Info Groep alle mediagegevens van een aantal meta data zoals wanneer iets is uitgezonden en door welke titel. Bij print wordt ook de betreffende pagina, het bereik, de oplage en de specifieke bron meegegeven. “Als laatste koppelen we een waarde aan al die data en delen we dit met de klant via ons klantportaal.”

Nederlandse markt

Media Info Groep is specialist in Nederlandse media en daar focussen ze dan ook volledig op. In Nederland monitoren ze 2.400 printtitels plus een groot gedeelte van alle belangrijke websites. Dat betekent niet dat we geen internationale klanten hebben. Integendeel. Er zijn steeds meer buitenlandse partijen die willen weten wat Nederlandse media over hen schrijven. Andersom geldt: als een Nederlands bedrijf wil weten wat er gezegd en geschreven wordt in andere landen dan werken we samen met buitenlandse media monitoring om die beschikbaar te stellen. Dat doen we niet zelf, daarvoor werken we dus samen met partijen in het buitenland.”

Waarom media monitoring ingezet wordt heeft verschillende redenen, zo legt Van der Valk uit. Soms zijn bedrijven geïnteresseerd in hoe hun product of dienst in de media verschijnt. Tegelijkertijd wordt media monitoring ook heel gericht ingezet, tijdens een campagne. “Dan willen ze weten wat een persbericht heeft opgeleverd aan publiciteit.” Er zijn ook partijen die geïnteresseerd zijn in berichtgeving over een branche en of – en in hoeverre – hun communicatiedoelstelling of strategie aangepast moet worden. “Media monitoring gaat over het selecteren van relevante nieuwsartikelen. De handgemaakte analyse die wij verzorgen kan zowel kwalitatief als kwantitatief. Media Info Groep werkt bijvoorbeeld voor veel fashion en beauty bedrijven. Die zijn vaak geïnteresseerd in kwantitatieve data zoals het marktaandeel, waarden en bereik van publicaties, inclusief bronnen.”

Nieuwe ontwikkelingen

De laatste ontwikkeling binnen Media Info Groep gaat over entiteiten destilleren uit data. Ook wel named entity extraction genoemd. Het is een manier om entiteiten binnen alle berichtgeving over de klant te herkennen. Denk aan namen van steden, beroepen, bedrijven of ministers. “Dit soort data geeft nog meer inzicht. Omdat het erg waardevol kan zijn, is het volop in ontwikkeling.”

Een tweede ontwikkeling is een nieuwe samenwerking met PR-Dashboard, een systeem waarmee je persberichten kunt opstellen en versturen aan journalisten en kan tracken wie jouw persbericht heeft geopend. “Door de koppeling met ons systeem zie je vervolgens ook nog eens precies welke berichten naar aanleiding van het persbericht zijn gepubliceerd, in welke media ze zijn gepubliceerd, wat het bereik ervan is en welke mediawaarde deze vertegenwoordigd.”

Monitoring als bewijslast

In feite is elke organisatie in Nederland een potentiële klant wat inmiddels heeft geleid tot een divers klantenpalet van meer dan 1500 bedrijven. Van musea tot NGO tot grote corporates, PR-bureaus en fashion en beauty partijen. “Iedere klant heeft een andere reden waarom ze media monitoring in willen zetten. In de basis gaat het over inzicht. Als museum ben je afhankelijk van subsidie en sponsoring en dan is het belangrijk om te laten zien welke activiteiten je hebt gedaan. Het is voor hen bewijsvoering, zo kunnen ze laten zien waarmee ze bezig zijn geweest.” Grote corporates vinden het belangrijk om hun communicatiestrategie te toetsen, maar willen ook kunnen reageren op berichtgeving. Dat is meer crisiscommunicatie. “Als een partij een crisis heeft, belt het ons op en vraagt ons media te monitoren en berichten te verzamelen zodat zij gericht kunnen reageren.” Weer andere partijen gebruiken media monitoring om in de gaten te houden wat er in de branche speelt zodat ze op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen en daarop in kunnen spelen. “Kortom: media monitoring is divers én voor iedereen interessant!”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Media Info Groep
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken