ING: ‘Nederlanders meer bezig met financiën dan een jaar geleden’

  • Algemeen
  • 10 mei 2023 @ 08:06
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Bijna twee derde van de Nederlanders (65%) is bewust bezig met de eigen uitgaven en inkomsten. Dit komt door de forse prijsstijgingen van het afgelopen jaar, zegt de helft van die groep. Ongeveer 40% vindt zichzelf nu bewuster bezig met hun financiële situatie dan een jaar geleden. Dat blijkt uit de Digitale Monitor van ING.

De Digitale Monitor, een structureel onderzoek naar trends in betalen en digitaal bankieren in Nederland, laat zien dat voor 59% van de consumenten de mobiel bankieren app hun meer financieel inzicht geeft. Respondenten die gebruik maken van de functies die banken bieden om financieel inzicht te hebben voelen zich ook vaker zekerder over hun financiële situatie.

Prijsstijgingen
Volgens de monitor zijn vier op de tien mensen tevreden over hun financiële situatie voor de komende 12 maanden. Tegelijkertijd voelt iets meer dan één op de tien mensen zich onzeker over hun financiële positie. Nederlanders zijn bewuster met hun financiën bezig dan een jaar geleden. Dat komt doordat men het fijn vindt om een goed overzicht te hebben (61%), maar ook door de forse prijsstijgingen (50%) en doordat hun uitgaven hoger zijn geworden (26%).

Inzicht
Nederlanders geven aan dat zowel mobiel bankieren als internetbankieren inzicht biedt in hun financiële situatie. Voor 59% van de respondenten zorgt mobiel bankieren ervoor dat ze meer inzicht hebben gekregen in hun financiële situatie. Degenen met een minder zeker gevoel over hun financiële situatie voor het komend jaar, ervaren ook minder plezier met het mobiel- en internetbankieren. Mogelijk komt dit doordat ze de negatieve emoties van hun financiële zorgen verbinden aan het bankieren.

Jeroen Losekoot, verantwoordelijk voor dagelijkse bankzaken bij ING: ‘Als we de definities van de VN volgen, is een groot deel van onze primaire digitale klanten niet financieel gezond. Dit betekent dat ze geen geldbuffer hebben, te hoge uitgaven, of zelfs allebei. Gebruik van mobiel bankieren kan hier goed bij helpen. We bieden functionaliteiten waardoor onze klanten beter inzicht en overzicht hebben in hun financiële plaatje. Ook sturen we klanten persoonlijke positieve berichten in de ING-app, waardoor ze aangemoedigd worden om iedere maand een deel van hun salaris apart te zetten en te sparen. Daarnaast geven we op basis van hun inkomsten en uitgaven, met expliciete toestemming van de gebruiker vooraf, actief tips in de ING-app. Daar zetten we als ING dan ook op in en vinden we belangrijk.’

Betaalverzoeken
Vier op de vijf Nederlanders sturen nog op dezelfde dag van de betaaltransactie een betaalverzoek. Een deel (13%) stuurt betaalverzoeken sneller uit dan een jaar geleden. Dan hoeven ze er later niet meer aan te denken en hebben ze een beter overzicht over de eigen financiën. In 21% van de gevallen zijn de hoge prijzen hiervoor de motivatie. Als het gaat om het betalen van een betaalverzoek, dan betaalt vier op de tien mensen direct na ontvangst. Bijna iedereen betaalt een betaalverzoek op dezelfde dag. Ongeveer één op de tien betaalt het betaalverzoek van anderen sneller terug dan een jaar geleden. Redenen hiervoor lijken te zijn omdat het makkelijker gaat met de smartphone, maar ook omdat ze er snel vanaf

Uit de monitor blijkt dat 18 tot 34-jarigen betaalverzoeken het meest frequent gebruiken, waarbij bijna één op de tien dagelijks. Slechts één op de twintig 66-plussers gebruiken betaalverzoeken wekelijks. Een kleine meerderheid (54%) gebruikt betaalverzoeken om de rekening te delen met vrienden of familie. Een kwart om online transacties, zoals bijvoorbeeld aankopen op Marktplaats, af te handelen. In ruim 80% van de gevallen wordt het betaalverzoek via Whatsapp gedeeld. Bijna 70% van de tijd ligt het bedrag van een betaalverzoek tussen de vijf euro en 30 euro.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken