Patagonia lanceert wereldwijde campagne om oceanen te beschermen

Patagonia lanceert wereldwijde campagne om oceanen te beschermen
  • Algemeen
  • 8 jun 2023 @ 11:35
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Op Wereld Oceanen Dag 2023, 8 juni, lanceert outdoormerk Patagonia een wereldwijde milieucampagne om oceanen te beschermen en te herstellen. Via films, een website, een petitie en evenementen worden mensen in Europa gemobiliseerd en regeringen opgeroepen een einde te maken aan bodemsleepnetvisserij.

Volgens het merk zou bodemsleepnetvisserij per direct verboden moeten worden in beschermde natuurgebieden op zee en kustwateren.. De campagne start op het moment dat de biodiversiteitscrisis in Europa escaleert en er verhitte discussies over Europese initiatieven zoals de Natuurherstelwet (Nature Restoration Law) en het Actieplan voor de Oceaan (Ocean Action Plan) worden gevoerd. De campagne benadrukt dat de oceaan ons verbindt door voedsel, cultuur, sport en een rijke onderwaternatuur. Bodemsleepnetvisserij verwoest de oceaanbodem, ondermijnt kleinschalige visserij en vergroot de klimaatcrisis.

Grootschalige verwoesting
Bodemberoerende visserij, waarbij er met sleepnetten over de zeebodem wordt gesleept, is een van de meest schadelijke vormen van visserij volgens Patagonia. Het vernietigt ecosystemen op de zeebodem, veroorzaakt overbevissing en doodt alles wat in de netten terechtkomt, van schildpadden en roggen tot haaien. Daarnaast heeft deze vorm van visserij een enorme impact op het klimaat. Oceanen absorberen een kwart van alle koolstofdioxide die we produceren. Het slepen van netten over de zeebodem verbruikt meer brandstof en veroorzaakt vier keer meer uitstoot dan andere vormen van visserij. Het verstoort CO2-absorberend sediment en doodt zeebodemleven, zoals vissen en planten, die CO2 uit de atmosfeer halen. In plaats van de huidige destructieve, industriële methode roept de campagne op tot toewerken naar regeneratieve alternatieven zoals 3D ocean seaweed farming en het herstel van zeegras.

Platform
Ongeveer de helft van het aantal beroepsvissers in Europa bestaat uit kleinschalige vissers. Ze hebben een veel lagere impact op het milieu maar hebben vaak te lijden onder sleepnetvisserij. Met deze campagne geeft Patagonia deze vissers een platform en roept op hen te steunen bij de hoognodige verandering.

De serie van acht korte documentaires vertelt de verhalen van mensen over de hele wereld, van Zuid-Korea en Chileens Patagonië tot Portugal en Wales, die het heft in eigen handen nemen en ons laten zien hoe we met, en niet tegen, onze oceaan kunnen werken. De films zijn onder andere te zien op een aantal gratis evenementen met deskundigenpanels, muziek en verhalen. Op 30 juni is er een evenement georganiseerd in Amsterdam.

Beth Thoren, environmental action & initiatives director, EMEA bij Patagonia: ‘Mijn hele leven heb ik mij verbonden gevoeld met de oceaan, van mijn vroege carrière als scheepsingenieur tot later als bemanningslid op een boot van Sea Shepherd tegen de walvisjacht op Antarctica. En ik ben niet alleen. Waar we ook zijn, elke tweede ademhaling die we inademen komt uit de oceaan. Het is cruciaal dat we deze kostbare en kwetsbare bron beschermen, zodat hij ons kan beschermen.’
‘Onze Europese leiders hebben de macht om blijvende positieve veranderingen teweeg te brengen door sleepnetvisserij een halt toe te roepen en te zorgen voor een goede overgang naar duurzame methodes die de oceaan herstellen. We vragen oceaanbeschermers, van surfers, zwemmers en mensen die gewoon graag op het strand wandelen of pootjebaden, tot kustgemeenschappen en vissers, om de handen ineen te slaan en de boodschap over te brengen.’

Campagnepartners voor Europa zijn onder andere de ngo’s Bloom, Blue Ventures, ClientEarth, Environmental Justice Foundation, Oceana en Seas At Risk.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken