De zomer van... Peter van Leeuwen van Leone

De zomer van... Peter van Leeuwen van Leone
  • Algemeen
  • 14 aug 2023 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMarketingPitches

Peter van Leeuwen is een ‘verbinder’. Vanuit zijn eigen bedrijf Leone is dit de rode draad van zijn activiteiten: mensen, merken en organisaties zo goed mogelijk verbinden. In zijn rol als interim manager, adviseur en pitchconsultant staat dit uitgangspunt centraal. Hij ging deze zomer onder meer naar Kos.

Waar ging de reis naartoe deze zomer?
Wij zijn dit jaar naar Griekenland en Turkije geweest. Het eiland Kos was onze hoofdbestemming. Een prachtige plek vanwaar we een boottrip naar Turkije hebben gemaakt. Een vraag die we na terugkeer vaak kregen: ‘Veel last gehad van de hitte en bosbranden?’. Het antwoord is NEE! Prima weer, 27 tot 29 graden met een heerlijk verkoelend windje.

Welk (marketing)boek gaat er in de koffer?
Onder andere het boek van vakgenoot, en volgens Nima 'de hofschrijver van het vak', Erwin Wijman Wat je verkoopt ben jezelf. Een lekker gemakkelijk leesbaar boek hoe je jezelf als merk in de markt kunt zetten. Een aanrader! Daarnaast nog wat andere boeken, waaronder Aad Kuijper’s boek Genadebrood. Ligt nog op mijn nachtkastje om helemaal uitgelezen te worden. Niet omdat het geen goed boek is, maar er was teveel te doen!

Wat was je meest helse vakantie-ervaring en wat was je mooiste?
Echt hele helse ervaringen zijn me tot nu toe bespaard gebleven. Ik moet aan twee vakanties denken: een paar jaar terug met het gezin naar Californië. Wij dachten onderweg van Los Angeles naar San Francisco gemakkelijk een prachtige overnachtingsplek te kunnen boeken. Bleek dat in die streek net toevallig het jaarlijkse Strawberry Festival plaatsvond. Gevolg: geen hotel, motel of wat dan ook te vinden waar we als gezin konden overnachten. Uiteindelijk terecht gekomen in een smerig, maar peperduur motel waar alles zo stonk dat we de volgende ochtend om 5 uur zijn vertrokken om zo snel mogelijk ergens te ontbijten.
Een andere vakantie die een valse start had was vorig jaar. Op weg in het vliegtuig naar Italië met het plan een autotoer te maken van Stresa in het noorden naar de Amalfikust in het zuiden, voelde ik me plotseling niet lekker. Aangekomen maar even ’n coronatest gedaan. En ja, hoor…. positieve uitslag! Gevolg: drie dagen op de hotelkamer en toen mijn vrouw aangestoken die zich daarna behoorlijk ziek voelde.
Een van mijn mooiste reizen was naar Ethiopië. Ik ben daar verschillende keren geweest, omdat ik als marketingadviseur betrokken was bij een project waarbij een zuivelfabriek vanaf scratch moest worden opgebouwd. Het land, de bevolking, de cultuur... alles maakte een diepe indruk op me!

Ben je zakelijk gezien tevreden over de eerste zes maanden van 2023?
Zeker! Ik had een mooie mix van mijn drie hoofdactiviteiten: een interim manager marketingrol bij Universiteit Leiden; het adviseren en coachen van verschillende creatieve bedrijven en het begeleiden van een internationaal pitchproject voor een prachtig merk. Het leuke is dat de verschillende ervaringen die ik hierbij opdoe me helpen om een betere allround adviseur te worden. Ik weet wat een opdrachtgever voor uitdagingen heeft, hoe de bureauwereld in elkaar steekt en hoe deze partijen elkaar kunnen versterken.

Wat zit er allemaal in het vat voor het najaar?
Een aantal projecten loopt de komende maanden door. Er ontstaat weer iets meer ruimte voor een bureau-oriëntatietraject, oftewel het begeleiden van een pitch, én het adviseren van creatieve bureaus.

Wat was je mooiste marketingmoment van dit jaar tot nu toe?
Ik denk niet zozeer aan grootse meeslepende momenten, maar meer aan een situatie waarbij ik momenteel een jonge manager van een creatief bureau begeleid en een appje ontving met de tekst ‘Vanmiddag presentatie gehad bij X, daarin alle zaken die we besproken hebben doorgevoerd en het ging heel goed!’. Dat motiveert me echt om m’n werk nog beter te doen.

Wat is je favoriete merk in de zomertijd?
Een van mijn favoriete merken is Uber. Zeker in de zomer, maar ook de rest van het jaar. Zo gebruiksvriendelijk, niet meer eindeloos wachten en trotse chauffeurs!
En een ander merk dat op mijn lijstje staat is Vrijwit van Brouwerij ’t IJ, een heerlijk fris bier met 0,5% alcohol.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken