In het wiel van... Stefan de Waal (Yaya)

In het wiel van...  Stefan de Waal (Yaya)
  • Algemeen
  • 12 jun 2024 @ 07:45
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Marketing en fietsen. Het lijkt een gouden combinatie. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde wielrennende of mountainbikende marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In de 9e aflevering van deze rubriek: Stefan de Waal, CEO van Yaya Kombucha.

De Waal heeft ruim 15 jaar ervaring met het opbouwen van premium lifestylemerken in de drankensector. De eerste 10 jaar was dat voor Red Bull, Bacardi en Martini. De laatste 5,5 jaar deed hij dat juist bij kleinere bedrijven, zoals Lowlander Beer en nu Yaya Kombucha, een alcoholvrije en verfrissende dorstlesser van 100% biologische ingrediënten. Hij zit middenin een transitiefase waarin ze het bedrijf ombouwen van een productie- en handelsorganisatie, naar een sales- en marketingorganisatie.

Waarom racefietsen/wielrennen/mountainbiken?

Ik fiets zowel op de racefiets als op de mountainbike. Mijn passie voor fietsen is ontstaan toen ik vroeger iedere dag 30 kilometer heen en terug naar de middelbare school moest fietsen. Ik maakte er een sport van om dit zo snel mogelijk te doen. Zo probeerde ik, op mijn omafiets, om groepjes wielrenners voor te blijven of bij hen aan te haken in het wiel. Na de middelbare school ben ik verhuisd naar Rotterdam en heb ik mijn eerste mountainbike gekocht. Racefietsen ben ik pas de afgelopen vijf jaar gaan doen, met name omdat steeds meer mountainbikevrienden steeds vaker op de racefiets te vinden waren.

Fiets je alleen of in een groep?

Soms fiets ik alleen, maar veel liever in een groep. Fietsen gaat voor mij niet alleen om het fietsen zelf en het sportieve, maar zeker ook om het sociale aspect.

Luister je onderweg naar muziek, zo ja wat?

Tijdens het fietsen zelf nooit. Dan vind ik het fijn om het omgevingsgeluid te kunnen horen. Als ik ga mountainbiken zit ik vaak even in de auto onderweg naar het parcours. Dan staat er altijd muziek op. Mijn muzieksmaak is erg divers: veel elektronische muziek, maar ook blues, hiphop, rock & roll en eighties. Het komt vooral in verschillende fases. Op dit moment zit ik in een fase waarin ik veel naar Nederlandse muziek luister. Denk aan klassiekers zoals Doe Maar en Boudewijn de Groot, maar ook bijvoorbeeld muzikanten als Eefje de Visser, Sef en natuurlijk onze Eurovisieheld Joost Klein.

Hoe lang fiets je al?

Mijn eerste mountainbike kocht ik in 2009.

Welk merk fiets rijd je en waarom dit merk?

Mijn racefiets is een Scott Addict 20, mijn mountainbike is een Trek Roscoe 9 (hardtail). Bij de Scott ben ik gevallen voor de combinatie van design en rijcomfort. Het ontwerp van deze fiets past goed bij mijn persoonlijke smaak. Daarnaast vind ik bij een racefiets comfort erg belangrijk en daar scoort dit model goed op. De Trek is een atypische combinatie van enduro-geometrie op een hardtailfiets. Dit maakt hem niet de ideale fiets om hard mee te gaan of mee te klimmen, maar wel heel speels en leuk op de technische stukken.

Hoe vaak op de fiets per week en hoeveel km gemiddeld per rit?

Dat is erg wisselend. Soms fiets ik heel vaak, soms ook weken niet. Gemiddeld over het hele jaar fiets ik zo’n 40 km per week.

Wie is je grootste wielerheld(in) momenteel en waarom?

Mathieu van der Poel! Ongelofelijk knap dat hij zo goed is in drie verschillende disciplines. Hij geeft voor mij altijd een beetje extra kleur aan de wedstrijden waaraan hij meedoet. Enerzijds door zijn aanvallende stijl van fietsen, anderzijds omdat hij mijn fietsheld is en ik daarom hoop dat hij wint als hij meedoet. Mijn vrouwelijke wielerheldin is Demi Vollering. Sinds ik een filmpje van haar op Instagram heb gezien van haar fietsend met haar hond in de rugtas achterop ben ik fan! Zelf ga ik ook zo vaak als ik kan met mijn hond het mountainbikeparcours op.

Tour de France of Giro? En waarom?

Tour de France is en blijft voor mij de grootste en belangrijkste koers van het jaar. Dat is ook de enige koers die ik al van kleins af aan op de voet volg.

Wat is je devies op de fiets?

No shortcuts! Nee, eerlijk gezegd heb ik geen motto, maar plezier gaat boven alles. Dus een rit moet of gezellig zijn, of heel mooi, of ik moet gewoon kunnen genieten van de uitdaging.

Wat is je grootste wielerprestatie tot nu toe?

Dit jaar heb ik meegedaan aan de Ronde van Vlaanderen en vorig jaar aan Luik-Bastenaken-Luik. Tof om zulke koersen gereden te hebben, maar eerlijk gezegd ben ik trotser op een paar koningsritten op de mountainbike. Ieder jaar gaan we met een groep op mountainbikevakantie en ieder jaar zit daar een superuitdagende dag bij met veel hoogtemeters en een lange hike-a-bike. Afgelopen jaar was een bijzondere trip in de Spaanse Pyreneeën. Vlakbij het plaatsje Plan deden we een helse klim omhoog, deels met de fiets op de rug en deels door de sneeuw. Daarna werden we beloond met een werkelijk schitterende afdaling waarvan het eerste gedeelte ook weer door de vers gevallen sneeuw was. Erg uitdagend en bijzonder.

Wat is nog een uitdaging op wielrengebied?

Qua wielrennen zou ik nog wel willen meedoen aan een aantal mooie eendagskoersen zoals de Amstel Gold Race. Qua mountainbiken lijkt het me geweldig om een mooie huttentocht te maken in de hoge Alpen. Of om een vakantie met vrienden te plannen in Marokko en dan de hele week het Atlasgebergte in te gaan.

Wat is de overeenkomst tussen fietsen en marketing?

Beide zijn nog meer fun met de juiste data tot je beschikking!

Wat is actueel op marketinggebied voor jouw merk?

We inventariseren momenteel welke gebruiksmomenten het beste bij ons merk passen en hoe we ons merk het beste kunnen laden. Zowel online, als in de horeca, retail en op evenementen. Ook kijken we hoe we daar in de toekomst operationeel invulling aan willen geven. We zijn met zijn drieën en dat is eigenlijk te weinig voor een bedrijf met plannen en ambities als het onze. Goede marketeers die zich aangetrokken voelen tot ons merk en onze producten mogen zich zeker bij me melden!  

Wat zie je als jouw grootste marketinguitdaging dit jaar en waarom?

Ten eerste willen we de kombucha-categorie uit de niche halen en zorgen dat dit heerlijke en gezonde product bekender wordt onder een grotere groep drinkers. Onze tweede marketinguitdaging is gelinkt aan het feit dat we sinds kort verkrijgbaar zijn bij de Albert Heijn. We presteren gelukkig heel goed, maar er staan ook kombuchas van grotere frisdrankproducenten op de plank. Deze hebben slimme manieren bedacht om kombucha op niet-traditionele manieren te maken met een veel lagere kostprijs. Wij kiezen ervoor om onze producten wel op de traditionele manier te produceren en weten uit verschillende tests dat de smaak hierdoor beter is dan de concurrentie.

VOLG MARKETINGTRIBUNES BICYCLE-RACE EN LEES OOK:
1. In het Wiel van Marit Huisman (Basic Fit)
2. In het Wiel van Daan Hulzinga (NS)
3. In het Wiel van Menno Dings (Rondom Lopen Groep)
4. In het Wiel van Dorkas Koenen (Rabobank)
5. In het Wiel van Wouter Houtman (Aldi)
6. In het Wiel van Niels van der Plas (Laudame Financials)
7. In het Wiel van Pieter van der Krol (Centraal Beheer)
8. In het Wiel van Janine Notlichs (Youwe)

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken