Valentijn-inhakers 2025 maar dan net even anders

- Algemeen
- 12 feb 2025 @ 11:00
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 12 feb 2025 @ 11:00
- Tamara de Vos
Valentijnsdag is de dag van romantische clichés: rode rozen, diner bij kaarslicht en mierzoete liefdesverklaringen. Maar wat als merken het eens over een andere boeg gooien? Voor deze special doken we in de meest opvallende Valentijnscampagnes van 2025 – en ontdekten we dat liefde allesbehalve voorspelbaar hoeft te zijn.
Van Intertoys, dat daten minder ongemakkelijk maakt met spelletjes, tot Lego en Bol, die samen een eeuwig bloeiende bloemenpop-up openen. In Parijs kun je je liefdesverklaring op een billboard zetten, terwijl Hema de (r)ookworst met liefde omarmt. Yale Home vervangt de klassieke huissleutel door een armband en Cadbury 5 Star wil Valentijnsdag juist om zeep helpen – met hulp van ooms, jawel.
Sommige campagnes verrassen, andere zetten je aan het denken en een paar brengen je misschien zelfs aan het twijfelen. Eén ding is zeker: liefde laat zich niet in een standaardvorm gieten.
Benieuwd hoe merken dit jaar de liefde vieren – of juist onderuithalen? Lees snel verder!
Liefde is… elkaar op een speelse manier leren kennen
Intertoys lanceert speelse Valentijnscampagne voor singles Ook dit jaar speelt Intertoys in op Valentijnsdag met een campagne die zich richt op een volwassen doelgroep. Onder het motto ‘Een spel zegt meer dan 1000 dates’ introduceert de speelgoedketen de Intertoys match makers: een selectie spellen en speelgoed die singles helpen om hun eerste date leuker en minder ongemakkelijk te maken.
De campagne, ontwikkeld door reclamestudio Vlimse, positioneert Intertoys als een relevante bestemming voor (jong)volwassenen. ‘In onze missie om iedereen aan het spelen te krijgen zijn we altijd op zoek naar relevante inhakers’, zegt Celvin de Bie, Head of Marketing bij Intertoys. ‘Welk moment kunnen we dan beter aangrijpen dan Valentijnsdag. Met een volwaardige touch-tell-sell aanpak weten we in een korte periode een groot bereik op te bouwen en daarmee dan hopelijk ook veel succesvolle dates.’
De match makers bestaan uit spellen zoals Hitster Bingo, coöperatieve Nintendo Switch-games en LEGO-sets waarmee koppels elkaar op een speelse manier kunnen leren kennen. De campagne is te zien via social media, online video en in-store narrowcasting. Ook is de campagne op televisie te zien rondom het RTL4-programma Lego Masters en in de aanloop naar Valentijnsdag door middel van een landelijke digital out of home campagne rondom alle Intertoys vestigingen. In de winkels zijn de match makers voorzien van speciale labels, en bij aankoop krijgen klanten een Intertoys Valentijnskaart cadeau.
‘Voor het tweede jaar mochten we een speelse inhaker creëren voor deze door clichés gedreven dag,’ zegt Jeroen de Wit, oprichter van Vlimse. ‘In hechte co-creatie – van strategie tot productie – hebben we met een praktische aanpak een campagne neergezet die verrast én optelt bij het bestaande merkidee “Spelen is…” Alle uitingen laten zien dat spelen – hoe oud je ook bent – verrassend goed verbindt.’
Liefde is… samen op reis gaan
Op zoek naar een romantische getaway met je partner of een solo-avontuur om jezelf te vieren, reisorganisatie TUI koppelt bestemmingen aan de vijf liefdestalen van Gary Chapman. Want wat als Valentijnsdag méér kon zijn dan een doos bonbons of een diner?
Liefde en reizen gaan hand in hand volgens TUI. Op vakantie voelen we ons vrijer, gelukkiger en staan we meer open voor nieuwe ervaringen. De reisorganisatie koppelt de vijf love languages aan bestemmingen die passen bij jouw manier van liefhebben:
1. Woorden van bevestiging: Florence en Barcelona Voor wie liefde in woorden zit, zijn Florence en Barcelona ideaal. Geniet van intieme gesprekken onder de sterren en romantische straatmuziek.
2. Samen zijn: Lissabon en Kopenhagen Quality time staat centraal in Lissabon en Kopenhagen. Ontdek samen een nieuwe cultuur, proef lokale delicatessen en creëer onvergetelijke herinneringen.
3. Cadeaus: Parijs en Milaan Voor liefhebbers van luxe en verwennerij zijn Parijs en Milaan de ultieme Valentijnsbestemmingen. Shop de mooiste cadeaus en dineer in stijl.
4. Hulpvaardigheid: Stockholm en Helsinki Voor wie liefde uit in zorgzaamheid zijn Stockholm en Helsinki perfect. Ontspan samen in een luxe spa en geniet van de Scandinavische gastvrijheid.
5. Lichamelijk contact: Rome en Boedapest Rome en Boedapest bieden een intieme sfeer. Dwaal door historische straatjes, deel een bord pasta of geniet samen van een eeuwenoude spa.
Afbeelding: TUI
Liefde is… samen een boeketje bouwen
Waar Lego en Bol vorig jaar gezamenlijk een tijdelijke pop-up store in Utrecht hadden rond Moederdag, richten ze zich dit jaar meer op de liefde in alle vormen. Ze zijn hiervoor naar Antwerpen vertrokken en hebben daar een eerste Belgische bloemenwinkel neergezet waar de bloemen nooit zullen verwelken. Hoogstens afbreken…
Tot en met 15 februari 2025 kunnen bezoekers in deze pop-up aan de IJzerenwaag de Lego Botanische collectie, met onder andere orchideeën, rozen en wilde boeketten, bezoeken. Bloemisten in de winkel geven advies en elk arrangement heeft een informatief bordje. Wie een set wil kopen, kan dat doen via Bol. In de winkel scannen bezoekers een QR-code om de gekozen set online te bestellen en thuis te laten bezorgen.
Voor Valentijnsdag biedt de Lego Botanische collectie een origineel alternatief: een bloemenboeket om samen te bouwen. ‘Toen we de Lego Botanische collectie in 2021 op de markt brachten, wisten we nog niet hoe populair deze reeks zou worden,’ zegt Vincent Andries, Senior Brand Manager van de Lego Groep. ‘Intussen staat ons Lego Bloemenboeket overal ter wereld in vazen te pronken en breidde het aantal sets van de Botanische collectie enorm uit. Dit bewijst dat ook volwassenen graag Lego sets bouwen.’
Ook in Indonesië koppelen ze de Lego Botanische collectie aan Valentijnsdag. 'Lego Botanicals, keep it fresh.'
Liefde is… samen aan de worst
De (r)ookworst van de Hema wordt wel vaker ingezet voor leuke inhakers en grappige woordspelingen. Ook in de aanloop naar Valentijnsdag mocht de worst niet ontbreken en kwamen we ‘m tegen in de Hemafolder. Gelukkig niet zo zoetsappig… of nouja, zoet als sommige andere Valentijnsadvertenties.
Afbeelding: Hema
Liefde is… de armband tot je hart geven
In een relatie is het geven van een sleutel toch altijd wel een speciaal moment: een teken van vertrouwen, liefde en een gedeelde toekomst. Hét symbool van een belangrijke stap. Volgens Yale Home, dat onder andere slimme deursloten maakt waarvoor je geen sleutel nodig hebt, verdwijnt die fysieke sleutel langzaam.
Om de geliefden hier toch tegemoet in te komen, introduceren ze de Unison Bracelet, die je krijgt bij de aankoop van een bepaald slot. Het is een handgemaakt sieraad van gesmolten huissleutels, ontworpen door de in Stockholm gevestigde kunstenares Alexandra Čaušić. ‘Vier de liefde en maak van sleutels verleden tijd’, aldus het bedrijf.
Liefde is… jouw liefdesboodschap op een Parijse billboard
Ook al is het idee niet nieuw, bijzonder is het wel te noemen dat de stad van de liefde, oftewel Parijs, mensen de mogelijkheid biedt om een liefdesboodschap op een billboard te plaatsen. En dat helemaal gratis.
‘Declare Your Flame’ is een jaarlijkse traditie waarbij de mooiste liefdesboodschappen geselecteerd worden door de gemeenteraad en vervolgens in de hele stad te zien zijn op in totaal 120 verlichte billboards. Of het nu gaat om een huwelijksaanzoek, een groot romantisch gebaar of een originele verrassing, deze campagne geeft geliefden de mogelijkheid om hun gevoelens op grootse wijze te delen.
Fotocredit: Joséphine Brueder / Stad Parijs
Liefde is… zeg het met chocolade
Oké, een klein beetje zoetsappig is deze reclame wel en het merk, Cadbury Silk, is ook niet echt bekend in Nederland. Maar wij wilden ‘m je toch niet onthouden vanwege de grappige animatie van een verlegen pinguïn. Het van oorsprong Engelse chocolademerk probeert elk jaar wel op een bijzondere en grappige manier de aandacht te vestigen op Valentijnsdag.
Liefde is… Valentijnsdag om zeep helpen
Waar Cadbury Silk een romantische campagne heeft gemaakt waarin de liefde zegeviert, gaat Cadbury 5 Star de compleet andere kant op met zijn Valentijnscampagne. In deze grappig bedoelde reclame doet het bedrijf een oproep om Valentijnsdag om zeep te helpen. Zo geven ze zelf aan: ‘Onderzoeken tonen aan dat verschillende populaire trends in het recente verleden op dezelfde manier zijn gestorven – als ooms zich bij een trend aansluiten, verliezen jongeren er direct hun interesse in. Daarom financieren we dit jaar ooms uit het hele land om zich te verenigen voor een historische missie: Valentijnsdag voor eens en altijd vernietigen en de weg vrijmaken voor een toekomst waarin iedereen die ellendige dag kan doorbrengen met nietsdoen.’ Op de speciaal voor deze campagne ingerichte site kun je zelfs een oom opgeven om bij te dragen aan hun missie.
Liefde is… samen een snoepje delen
Ken je ze nog, die snoephartjes waarmee je een korte boodschap als ‘kus me’, ‘love’ en (tegenwoordig) ‘chatten’ aan een ander kunt geven? Stel je eens voor dat deze snoephartjes teksten zouden bevatten als ‘Trouw met mij’, ‘Samenwonen!’ of ‘Voor altijd en eeuwig’, en dat je daar dan aan vast zit. Dan denk je wel twee keer na voordat je een snoepje deelt.
In Amerika is dat momenteel het geval, al is dat natuurlijk wel met een dikke knipoog. Het Amerikaanse bedrijf Sweethearts heeft namelijk speciaal voor Valentijnsdag snoephartjes met teksten als ‘Move in’, ‘Marry me’ en ‘4ever ever’ geproduceerd. Dankzij AI-technologie krijgen consumenten na het scannen van de betreffende tekst, direct toegang tot services zoals verhuiswagens, huwelijksvergunningen en zelfs bijpassende hartvormige grafstenen.
Uit onderzoek van Sweethearts blijkt dat zowel Gen Z (84%) als millennials (82%) genoeg hebben van relaties zonder commitment of duidelijke definitie. Maar liefst 92% van de ondervraagden wenst dat hun partners duidelijk zeggen wat ze bedoelen, in plaats van gemengde signalen te geven. Ook blijkt dat Gen Z en millennials in 2025 belangrijke relatiemijlpalen hopen te bereiken, zoals het aangaan van een serieuze relatie (39%) of voor de eerste of laatste keer verliefd worden (34%).
Gelukkig kunnen we hier in Nederland nog onschuldig onze snoephartjes delen.
Liefde is… een speciaal iemand verrassen
Nog eentje uit Amerika dan… Supermarktketen Publix heeft een Valentijnscommercial gemaakt waarin we zowel smelten als verrast worden. We zien een jongeman die duidelijk zijn best doet om de mooiste cupcakes te bakken. De woorden ‘She’s going to love these, right?’ geven een suggestie voor wie ze kunnen zijn. We zien hem met de cupcakes en een bos bloemen ergens aanbellen, waarna een vrouw de deur open doet. Het bosje bloemen is duidelijk voor haar en hij lijkt van zijn stuk gebracht te zijn door haar verschijning. Dat belooft een romantische avond te worden… of toch niet?
Liefde is… scherven brengen een hoogtepunt
Je zou maar in Friesland wonen. Uit de Nationale Seks Enquête 2025 blijkt dat Friezen hun seksleven het laagste van Nederland waarderen met een 6,3. EasyToys schiet Friesland te hulp en speelt hierop in met een prikkelende out of home-activatie in Leeuwarden: ‘Breek het glas voor een hoogtepunt’. Op het Wilhelminaplein trok een knalroze installatie de aandacht. Voorbijgangers konden een huisje van suikerglas breken om een verrassing te winnen. Social media-expert Timo Jansen stelde prikkelende vragen aan het publiek. De actie sluit aan bij Valentijnsdag en wil het seksleven van Friezen op speelse wijze een boost geven.
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [onderzoek] Nederland loopt miljarden mis door trage AI-adoptie
- Brenda Smith finalist European Marketer of the Year 2025
- [column] Hoeveel merk- en bedrijfswaarde kan Elon Musk...
- Hoe gaat het écht met jong talent?
- State of Marketing Report 2025: Waarom AI, data en...
- Loyaliteitsranking restaurantketens: Moeke en Dadawan aan kop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center