'Vakmensen worden de rijken van de toekomst'

- Algemeen
- 12 feb 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 12 feb 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Employer branding, krapte op de arbeidsmarkt: iedere marketeer kent de knelpunten. Paul van Liempt die eerder werkte voor BNR, RTLZ, het FD, VN en Het Parool en video- en podcastkanaal Nieuwe Ankers ziet een groep die op de arbeidsmarkt de macht overneemt. Zijn boek 'Blauwe boorden bonanza' verschijnt 1 mei '25.
Robots zouden het handwerk gaan doen en een vierdaagse werkweek zou de norm worden, zo werd jarenlang voorspeld. 'Met name de arbeidersklasse zou hier de dupe van worden. Maar de afgelopen jaren zien we een kentering in dit denken en tekent zich een geheel ander perspectief af. Zowel in de publieke als in de private sector komen we nu al letterlijk handen te kort', stelt Van Liempt. In zijn aanstaande boek 'Blauwe
boorden bonanza' onderzoekt hij waarom arbeid de achilleshiel is geworden van onze brede welvaart.
Arbeidsmarktcommunicatie
Hij gaat in gesprek met arbeidsmarktdeskundigen, hoogleraren, politici en beslissers in de polder. En gaat op werkbezoek bij mbo’s en bedrijven. In een paar scenario’s wordt de toekomst van werk en employability geschetst. Van Liempt en de geraadpleegde experts komen tot een eensluidende conclusie: naast inzet op kenniseconomie is een herwaardering nodig van 'vakmanschap' en van het volgens hem onderschatte beroepsonderwijs. 'Door de informatietechnologie en AI zullen er kantoorbanen verdwijnen, maar de mensen die een ambacht beheersen gaan gouden tijden tegemoet', vond de auteur.
Podcasts
Daar kan met de employer branding en arbeidsmarktcommunicatie door betrokken marketeers rekening mee worden gehouden. Blauwe boorden bonanza verschijnt op 1 mei (Dag van de Arbeid). Rondom het boek zal een serie podcasts worden opgenomen, meldt de uitgever Volt, onderdeel van Singel Uitgeverijen. Meer info, klik: Singeluitgeverijen.
(PvWK | beeld: coverfragment)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [onderzoek] Nederland loopt miljarden mis door trage AI-adoptie
- Brenda Smith finalist European Marketer of the Year 2025
- [column] Hoeveel merk- en bedrijfswaarde kan Elon Musk...
- Hoe gaat het écht met jong talent?
- State of Marketing Report 2025: Waarom AI, data en...
- Loyaliteitsranking restaurantketens: Moeke en Dadawan aan kop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center