'Vakmensen worden de rijken van de toekomst'

'Vakmensen worden de rijken van de toekomst'
  • Algemeen
  • 12 feb 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Employer branding, krapte op de arbeidsmarkt: iedere marketeer kent de knelpunten. Paul van Liempt die eerder werkte voor BNR, RTLZ, het FD, VN en Het Parool en video- en podcastkanaal Nieuwe Ankers ziet een groep die op de arbeidsmarkt de macht overneemt. Zijn boek 'Blauwe boorden bonanza' verschijnt 1 mei '25.

Robots zouden het handwerk gaan doen en een vierdaagse werkweek zou de norm worden, zo werd jarenlang voorspeld. 'Met name de arbeidersklasse zou hier de dupe van worden. Maar de afgelopen jaren zien we een kentering in dit denken en tekent zich een geheel ander perspectief af. Zowel in de publieke als in de private sector komen we nu al letterlijk handen te kort', stelt Van Liempt. In zijn aanstaande boek 'Blauwe
boorden bonanza
' onderzoekt hij waarom arbeid de achilleshiel is geworden van onze brede welvaart.

Arbeidsmarktcommunicatie
Hij gaat in gesprek met arbeidsmarktdeskundigen, hoogleraren, politici en beslissers in de polder. En gaat op werkbezoek bij mbo’s en bedrijven. In een paar scenario’s wordt de toekomst van werk en employability geschetst. Van Liempt en de geraadpleegde experts komen tot een eensluidende conclusie: naast inzet op kenniseconomie is een herwaardering nodig van 'vakmanschap' en van het volgens hem onderschatte beroepsonderwijs. 'Door de informatietechnologie en AI zullen er kantoorbanen verdwijnen, maar de mensen die een ambacht beheersen gaan gouden tijden tegemoet', vond de auteur.

Podcasts
Daar kan met de employer branding en arbeidsmarktcommunicatie door betrokken marketeers rekening mee worden gehouden. Blauwe boorden bonanza verschijnt op 1 mei (Dag van de Arbeid). Rondom het boek zal een serie podcasts worden opgenomen, meldt de uitgever Volt, onderdeel van Singel Uitgeverijen. Meer info, klik: Singeluitgeverijen.
(PvWK | beeld: coverfragment)

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken