Onderzoek: Energiecontracten te complex
- Algemeen
- 8 mei 2025 @ 08:19
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Onderzoek
- 8 mei 2025 @ 08:19
- Nanny Kuilboer
Uit onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders (47%) het kiezen van een nieuw energiecontract ingewikkeld vindt. Vooral de jongere doelgroep tussen de 18 en 40 jaar worstelt met het maken van de juiste keuze: de helft van hen zegt hulp nodig te hebben bij het kiezen van een passend contract.
Ook blijkt dat zes op de tien Nederlanders geïnteresseerd is in informatie van hun energieleverancier – bijvoorbeeld over tarieven, producten en verduurzamingsmogelijkheden. Hoewel veel consumenten overwegen om over te stappen van energieleverancier, vindt 44 procent dit uiteindelijk te veel gedoe. Vooral vrouwen tussen de 40 en 60 jaar (54%) ervaren dit zo. Een belangrijke reden hiervoor is de complexiteit die men ervaart bij de keuze voor een nieuw contract. Bijna vier op de tien Nederlanders (39%) willen dan ook meer ondersteuning bij het vinden van een energiecontract dat het beste past bij hun situatie.
Consument wil meer informatie van energieleverancier
Bijna 59 procent van de Nederlanders geeft aan geïnteresseerd te zijn in informatie van hun energieleverancier, met name over wijzigingen in tarieven, verduurzamingstips en het aanbod van nieuwe producten of diensten. Consumenten hebben vooral behoefte aan meer inzicht in hoe tarieven tot stand komen, welke service zij mogen verwachten en welke energiecontracten het beste aansluiten bij hun persoonlijke situatie.

Transparantie en extra diensten maken het verschil
De belangrijkste factoren bij het kiezen van een energieleverancier zijn kosten, betrouwbaarheid en transparantie over tarieven en voorwaarden. Naast transparantie verwachten consumenten steeds vaker extra diensten van hun energieleverancier. Slimme meters en energieapps, duurzaamheidsadvies en advies om je huis energie-efficiënt te maken worden als de meest aantrekkelijke extra diensten gezien.

Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media: ‘In het onderzoek zien we een duidelijke vraag naar informatie die consumenten helpt bij de keuze voor het best passende energiecontract. Ze willen niet alleen weten wat een energiecontract kost, maar ook begrijpen wat ze precies krijgen. Daar ligt een kans voor leveranciers om hun klanten nog meer van dienst te zijn.’
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Goud voor Kruidvat en AH bij Effie Awards
- De gedragsladder van Interpolis geeft maatwerk
- Paulien Cornelisse wint NS Publieksprijs 2025
- KPN wint wereldtitel met PR-campagne ‘Stukje van mij’
- Nieuwe voorzitter en bestuurslid voor Stichting Reframe
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #7 met Kumasi-founder Lars Gierveld
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

