Breda kondigt volgende Dutch Game Week aan

Breda kondigt volgende Dutch Game Week aan
  • Algemeen
  • 9 okt 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

De jaarlijkse Game Week krijgt een nieuwe naam én grotere ambities: Dutch Game Week. Van 27 november t/m 4 december 2025 wil Breda voor het derde jaar op rij het 'bruisende middelpunt van de Nederlandse en internationale gamesindustrie' zijn.

Dutch Game Week wil laten zien hoe veelzijdig de gamewereld is: van artistieke expressie en technologische innovatie tot maatschappelijke impact en jong talent. Het programma richt zich op zowel professionals als het brede publiek, met netwerkmeetings, investeerderssessies en toegankelijke workshops voor alle leeftijden. De groeiende aandacht voor ‘serious gaming’ toont volgens de organisatie dat games meer zijn dan vermaak: ze kunnen ook leren, trainen en gedragsverandering stimuleren.

‘Of je nu developer, ondernemer, student of gepassioneerd gamer bent: deze conferentie is dé plek om te leren, te netwerken en de toekomst van de industrie te ontdekken,’ zegt Leon van Rooij, oprichter van Playgrounds en initiatiefnemer van Dutch Game Week. ‘Games zijn allang niet meer alleen entertainment. Ze zijn een krachtig middel om maatschappelijke thema’s te verkennen en verhalen te vertellen.’

Tijdens de volgende tweedaagse Dutch Game Week Conference, op 3 en 4 december 2025, delen internationale studio’s, pioniers en creatieve denkers hun visie via talks, panels, portfolio-reviews en demo’s.

Een van de hoogtepunten is volgens Van Rooij de uitreiking van de Dutch Game Awards op 3 december in het Chassé Theater. Deze ‘Oscars van de Nederlandse gamesector’ belonen de beste games en meest inspirerende initiatieven in dertien categorieën. ‘Als branchevereniging zijn wij trots dat Breda de game-industrie zo prominent in de spotlight zet,’ zegt Martine Spaans, general manager van de Dutch Game Association. ‘Die inzet tilt niet alleen de Brabantse, maar de hele Nederlandse sector naar een hoger niveau.’

Ook de Nederlandse indie-scene krijgt volop aandacht. Jonge makers tonen hun werk aan een internationaal publiek en bewijzen dat innovatie niet afhankelijk is van grote budgetten.

Daarnaast fungeert de Dutch Game Week als podium voor games als kunstvorm en maatschappelijk middel. Bezoekers kunnen onder meer de VR-ervaring Gay Simulator van Iris van der Meule beleven, die spelenderwijs bewustwording en inclusie stimuleert. Level designer Sasha Lewis (van Twirlbound) deelt tijdens de Playgrounds Conference haar visie op creatief gamedesign.

‘Breda is een stad vol creativiteit en technologische innovatie,’ zegt wethouder Carla Kranenborg - van Eerd. ‘Met Dutch Game Week laten we zien dat onze game-industrie internationale allure heeft. Dit evenement biedt een podium aan talent, versterkt samenwerkingen en vergroot de zichtbaarheid van games als creatieve sector.’

beeld: DGW / Erik de Witte (boven) en Willeke Machiels


Dutch Game Week is een initiatief van Playgrounds, in samenwerking met Provincie Noord-Brabant, Gemeente Breda, Buas, Avans, De Rooi Pannen, Nieuwe Veste, Dynasty Esports, Breda Game City en Breda Marketing. Het volledige programma staat op www.dutchgameweek.nl.

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken