Twee keer goud bij Effie Awards

- Algemeen
- 13 nov 2025 @ 23:30
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 13 nov 2025 @ 23:30
- Kel Koenen
Tijdens de uitreiking van de Effie Awards op 13 november zijn twintig marketingcases bekroond met een Effie. Twee campagnes ontvingen goud: de langlopende merkcase van Kruidvat en Albert Heijns feelgood-kerstcampagne Whamster!. Daarnaast werden zes zilveren en twaalf bronzen Effies uitgereikt. Opvallende veelwinnaars dit jaar zijn Odido, Kruidvat, Stichting ALS Nederland en Texels.
In de categorie ‘Gedrag Kort’ ontving Albert Heijn goud voor Whamster!, de campagne waarmee de supermarkt als eerste in Nederland door de marktaandeelgrens van 40% brak. De jury spreekt van een ‘loepzuivere strategie, verrassend concept en briljante executie’. Volgens de juryleden onderstreept deze case hoe effectief creativiteit kan zijn in een drukke decembermarkt: ‘Albert Heijn is er glorieus in geslaagd om op te vallen in de decembermaand en heeft de concurrentie een stevige tik uitgedeeld.’
Ook Kruidvat mocht goud in ontvangst nemen, in de categorie ‘Merk’, voor de integrale merkcase Hoe Kruidvat het lovebrand van Nederland werd. ‘Merken moeten vandaag de dag zowel emotioneel als maatschappelijk resoneren’, zegt de Effie-hoofdjury volgens het juryrapport. ‘De resultaten van deze langjarige merk- en gedragscampagne zijn indrukwekkend.’ De jury prijst onder meer de structurele groei van de klantenbasis, de versterkte merkkracht en de transitie van pure prijsvechter naar geliefd merk.
De organisatoren, brancheverenigingen BvA en VIA, kijken terug op een avond met sterke strategische keuzes, creatieve hoogtepunten en bewezen effect. Volgens Conny Braams, voorzitter van de hoofdjury, laat deze editie zien dat het Nederlandse marketingvak ‘springlevend, veelzijdig en maatschappelijk betrokken’ is. ‘Wat mij opviel, is dat de kwaliteit van onderbouwing en data-analyse verder groeit. Daarmee tonen inzenders overtuigend aan welke gedragsverandering hun werk teweegbrengt.’
Nieuw dit jaar is de introductie van drie categorieën: Employer Branding & Werving, Business-to-Business en Klantloyaliteit. Die verbreding past volgens Esther Overmars, lid van de hoofdjury, bij de ontwikkeling van Effie tot brede marketingprijs. ‘Met deze nieuwe categorieën bedienen we nog beter de volle breedte van het vak.’
Alle Effie-winnaars op een rij
Dit zijn alle winnaars die met hun effectieve campagnes een buitengewoon marketingresultaat hebben bereikt:
GOUD
Hoe Kruidvat het lovebrand van Nederland werd
Adverteerder: Kruidvat
Bureau’s: DDB Amsterdam/ DDB Retail, Initiative, WPP, Newslab, AcePR
Categorie: Merk
Whamster! Dé kersthit die koopgedrag beïnvloedde
Adverteerder: Albert Heijn
Bureau’s: TBWA\Neboko, Holy Fools, Ambassadors, Public Audio, Sony Music Entertainment, dentsu Media
Categorie: Gedrag Kort
ZILVER
Lancering Odido Merk
Adverteerder: Odido
Bureau’s: Odido, TBWA/Neboko, EssenceMediacom (WPP), dentsu
Categorie: Merk
Hoe HAK héél Nederland in-PAK-te met modern peulvruchtengemak
Adverteerder: HAK
Bureau’s: DDB Amsterdam, Holy Fools, HappyLife PR, Bang Zoom Media
Categorie: Introductie
Een extraordinaire resultaat, van niche naar love brand
Adverteerder: Jean Bâton
Bureau’s: Howdy Amsterdam, All Heads On Deck, Abovo Maxlead, Revue de Lot, Veld ontwerp
Categorie: Merk
“Dat is lekker werken”
Adverteerder: McDonald’s Nederland
Bureau’s: TBWA\Neboko, OMD Nederland
Categorie: Employer Branding & Werving
Succes op z’n Texels
Adverteerder: Texels
Bureau’s: Alfred, OnSocial, dentsu
Categorie: Merk
Succes op z’n Texels
Adverteerder: Texels
Bureau’s: Alfred, OnSocial, dentsu
Categorie: Gedrag Lang
BRONS
Optimel Proteïne – Het dagelijks leven, dát is pas topsport
Adverteerder: Optimel | Friesland Campina
Bureau’s: Havas Lemz, WPP Media, SHIOK, Home Agency, Combo, Hagens PR, DPG Media
Categorie: Introductie
Niets is zo mooi als het speelgoed van een ander
Adverteerder: Marktplaats
Bureau’s: Happiness Amsterdam, EssenceMediacom (WPP), Abovo Maxlead, Team Lewis, GoSpooky
Categorie: Gedrag Kort
Vreemd of verdacht?
Adverteerder: Houdmisdaaduitjebuurt.nl (samenwerking van o.a. Politie en het Ministerie van Justitie en Veiligheid)
Bureau’s: Roorda Reclamebureau, Tabula Rasa, ExPRtease, Initiative
Categorie: Maatschappelijk
Samen solliciteren bij Kruidvat
Adverteerder: Kruidvat / AS Watson
Bureau’s: Livewall, Somention, Radancy
Categorie: Employer Branding & Werving
Odido Klik&Klaar Internet
Adverteerder: Odido
Bureau’s: Odido, TBWA/Neboko, EssenceMediacom (WPP), Dentsu
Categorie: Gedrag Lang
Odido Klik&Klaar Internet
Adverteerder: Odido
Bureau’s: Odido, TBWA/Neboko, EssenceMediacom (WPP), Dentsu
Categorie: Propositie
Pak je leven weer op, neem een gokstop
Adverteerder: Kansspelautoriteit
Bureau: FCB Amsterdam
Categorie: Maatschappelijk
De Rabo Sportactie Met sport win je vrienden
Adverteerder: Rabobank
Bureau: DDB Amsterdam, NOC*NSF, Golazo, Annomann, PHD Media, Mindshare
Categorie: Gedrag Kort
Hoe Zilveren Kruis zonnebrandcrème op de kaart zet om huidkanker te bestrijden
Adverteerder: Zilveren Kruis
Bureau’s: Natwerk, MindShare, The Content Department, Tenue Soleil, Yune
Categorie: Gedrag Kort
Hoe Staatsloterij het Oudejaarslot een nieuw moment én een nieuwe betekenis gaf
Adverteerder: Staatsloterij
Bureau’s: Nederlandse Loterij, TBWA\Neboko, Mindshare, WPP Media, Megawatt Advertising, Men in Green
Categorie: Gedrag Kort
De genadeloze aftakeling
Adverteerder: Stichting ALS Nederland
Bureau’s: Joe Public, Captcha, Soundcircus, Daniel Porcedda
Categorie: Gedrag Lang
De genadeloze aftakeling
Adverteerder: Stichting ALS Nederland
Bureau’s: Joe Public, Captcha, Soundcircus, Daniel Porcedda
Categorie: Maatschappelijk
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- De gedragsladder van Interpolis geeft maatwerk
- Nielsen Consumer Outlook 2026: zes insights voor marketeers
- Paulien Cornelisse wint NS Publieksprijs 2025
- KPN wint wereldtitel met PR-campagne ‘Stukje van mij’
- AMMA’s 2026: inzenders krijgen meer tijd en duidelijkheid
- [onderzoek] Nederlanders willen 2025 afsluiten met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

