Van mooie cases en de dingen die voorbijgaan

Van mooie cases en de dingen die voorbijgaan
  • Algemeen
  • 1 mrt 2013 @ 00:00
  • Link
  • Cyril van Sterkenburg
    Cyril van Sterkenburg

    senior strategy consultant
    Vandejong
  • Branding

Het leuke van werken in opdracht is dat je steeds samen met andere mensen hun droomproject mag vormgeven. Het nadeel is daarbij dat het eindresultaat nooit echt van jou is. Normaal is dat geen probleem, maar sommige cases kruipen onder je huid.


Een onverwachte ontdekking
Tussen 2005 en 2009 maakte Vandejong de bachelorcampagne voor de Universiteit Twente. Een mooie opdracht waarin we de wetenschap centraal stelden in de communicatie met middelbare scholieren. Door heel inhoudelijk samen te werken met de faculteiten, professoren en docenten kregen we goed zicht op wat er allemaal binnen de universiteit speelde. Zo ontdekten we dat alle faculteiten bijzondere activiteiten hadden om scholieren te steunen of te inspireren. Van huiswerkbegeleiding tot de Mathrace en van bijspijkerkampen tot masterclasses. Al die activiteiten werden afzonderlijk aangeboden en niet onder de noemer scholierencommunicatie. Een gemiste kans op inhoudelijke één op één communicatie met de doelgroep. Daarom bedachten we met de universiteit: Twente Academy.

Hoe een communicatiemiddel uitgroeit tot een organisatie
Twente Academy werd een pre-university waarin alle activiteiten gericht op scholieren een plaats kregen. De academie kreeg een eigen identiteit. Los van de universiteit, los van de bachelorcampagne. Het leverde een levendige community op van scholieren en hun docenten. Voor velen is Twente Academy een eerste kennismaking met de Universiteit Twente en meteen een heel inhoudelijke, positieve en leerzame. Twente Academy groeide langzaam maar zeker door. Nieuwe activiteiten en functionaliteiten werden ontwikkeld en inmiddels is het een heel eigen organisatie binnen de universiteit. Altijd mooi om te zien hoe communicatie kan uitgroeien tot een nieuwe organisatie en daarmee veel effectiever wordt dan welke campagne dan ook.

Trots op afstand
In 2009 stopten we met werken voor de Universiteit Twente. De introductie van de nieuwe huisstijl maakte dat de universiteit ook koos voor een ander soort bachelorcampagne. En daarmee eindigden ook onze werkzaamheden voor Twente Academy. Echter ‘onze’ Twente Academy-huisstijl bleef gehandhaafd. Dapper wapperde de Twente Academy-vlag en de organisatie groeide verder. En met trots kan ik vertellen dat er inmiddels meer dan 150 studenten werken, 18.000 scholieren op dit moment actief zijn binnen de academie en 250 docenten een account hebben. Bovendien is er vorig jaar de eerste Twente Academy professor aangesteld: Juliette Walma van der Molen, hoogleraar Talentontwikkeling, Wetenschap en Techniek. Een ander mooi bijeffect is de groei van het aantal aanmeldingen voor de lerarenopleiding, die daarmee de grootste lerarenopleiding in het beta-domein van Nederland is geworden. Er is zelfs een juniorversie opgezet voor kinderen van de basisschool, ik ben benieuwd wat dit voor de toekomst betekent.

Vorige week hoorde ik dat het binnenkort afgelopen is met de eigen identiteit. De knop gaat om en Twente Academy wordt ‘corporate’. Het gaat me een beetje aan het hart... Vandaag checkte ik de website en hij ziet er nog steeds uit zoals vier jaar geleden. Hopeloos out-dated, maar toch een beetje ons kindje.

Cyril van Sterkenburg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken