Doorbitch

  • Algemeen
  • 22 apr 2013 @ 00:00
  • Link
  • Sheila Klein Schiphorst
    Sheila Klein Schiphorst

    PR & Communicatie manager
    SHE PR & Marketing
  • Geen tag

Dat netwerken belangrijk is, zowel zakelijk als privé, kwam ik als 20-jarige al snel achter. Door de 'juiste' mensen te kennen gingen (club)deuren open die voor anderen gesloten bleven. Maar die tijd is nu voorbij. Mij wordt resoluut de toegang tot de 'newest place to be' geweigerd. En nee, ik heb het niet over de nieuwste nachtclub van Amsterdam. Ik heb het hier over een website, genaamd: The Inner Circle. De doorbitch van deze website is nog erger dan die van de iT en RoXY bij elkaar.

The Inner Circle is volgens de oprichters een gesloten -en dus betrouwbare- netwerksite waar succesvolle mensen uit Amsterdam met elkaar in contact kunnen komen om te netwerken. Maar stiekem is het eigenlijk niets meer en minder dan een 'ordinaire' datingsite, voor de hipste en mooiste mensen uit de regio. En tja, als zwangere én getrouwde vrouw heb je daar natuurlijk niets te zoeken.

One of the lucky few
Ik kan je vertellen, geweigerd worden is best lastig als je al van kinds af aan ontzettend nieuwsgierig van aard ben. Juist de dingen waar je niet op- of in mag wil ik natuurlijk heen! Nu is het voor mij natuurlijk gemakkelijk om te zeggen dat ik enkel wordt geweigerd omdat ik getrouwd ben, maar misschien was ik als single ook nooit toegelaten. Je komt namelijk pas de 'circle' binnen als je iemand kent die al in het wereldje zit. Deze mensen mogen namelijk 5 vrienden uitnodigen. Maar een uitnodiging geeft geen garantie. Je wordt pas toegelaten nadat je bent goedgekeurd op basis van uiterlijk en status. Maar wat het 'juiste' uiterlijk en de goede status is wordt nergens vermeld. Het is aan de doorbitch om te bepalen of de circle voor jou opengaat of niet.

Doorbitch vs PR manager
Dit soort hypes kunnen mij mateloos boeien. De website bestaat namelijk al een tijdje, maar zoals dat met alle hypes gaat wordt het nu pas een 'ding'. En dat is geheel te wijten aan de doorbitch. Want ik ben natuurlijk niet de enige die ergens naar binnen wil waar dat moeizaam gaat. Net zoals bij uitgaansgelegenheden staat men ook online graag in de rij. Misschien is er binnen niets aan, is er zelfs geen kip binnen, maar de kick die je krijgt als je wordt binnengelaten is vele malen belangrijker.
Je kunt dan ook wel stellen dat een doorbitch hetzelfde werk doet als een PR-marketing manager. Het is van beiden de taak om een hype te creëren. En dat kun je doen door heel actief mensen naar binnen te sleuren of juist de toegang te weigeren. Voor beide is wat te zeggen en natuurlijk geheel afhankelijk van het product of dienst. Ik vind het in ieder geval prachtig om te zien dat de strategie van de straat ook online het gewenste effect kan realiseren.

Beroepsmatig gluren
Ik ben in ieder geval blij met mijn vrijgezellen vriendinnetjes zodat ik een kijkje kon nemen binnen de circle. Beroepsmatig uiteraard... En ik kan niet anders zeggen, het ziet er goed uit! Laat je niet misleiden door de homepage en de tekst 'website in ontwikkeling'. Leden kunnen namelijk gewoon inloggen en dan kom je binnen op een site die er simpel, stijlvol en overzichtelijk uitziet. Hier kan Facebook nog wat van leren. Daarnaast is er goed nagedacht over de manieren waarop je met elkaar kunt netwerken. Lees: hoe regel ik zo snel mogelijk een date. Dat netwerken kun je overigens alleen doen met mensen van het andere geslacht. De 'concurrentie' is onzichtbaar, net als advertenties. Geen idee of dit een bewuste keuze is van de oprichters of dat de doorbitch ook adverteerders buiten houdt. Ik zie in ieder geval genoeg potentie voor lokale bedrijven (clubs, kroegen en restaurants) om te adverteren. Want na al dat gedate kun je af en toe best wat inspiratie gebruiken waar je nu weer een borrel moet gaan drinken.









Sheila Klein Schiphorst - Koster (@sheilakoster) is PR & Communicatie manager bij DDMA branchevereniging voor dialoogmarketing. Voor de Marketing Tribune schrijft zij maandelijks een column op persoonlijke titel over alles wat haar opvalt en bezighoudt op het gebied van dialoog marketing in de breedste zin van het woord.

Sheila Klein Schiphorst

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken