Eén goede reden om dit blog te lezen

Eén goede reden om dit blog te lezen
  • Algemeen
  • 31 dec 2013 @ 06:00
  • Link
  • Eddie van Groningen
    Eddie van Groningen

    copywriter, partner
    Forward Communications
  • Trends

Ik heb het even bijgehouden de laatste paar maanden, maar de artikelen en blogs waarin een genummerd lijstje met professionele aanbevelingen voorkomt, is onverwacht groot. Ook op deze website. Als ik andere marcom-websites, blogs en magazines erbij neem, dan zou ik deze blog makkelijk met alle kopregels van dergelijke artikelen kunnen vullen. Voor de leesbaarheid hou ik het even op deze drie: acht redenen om niet aan contentmarketing te doen, vijf focuspunten voor seo en tien online trends voor 2014.

Ik heb wat met die lijstjes, maar ik erger me er ook flink aan. Je leest er in ieder geval lekker snel doorheen. Vaak zit in de eerste tekstregel van elke regel de essentie en hoef je niet verder te lezen. Zo kun je in een paar ogenblikken de tekst scannen. Dat schiet op, kun je weer aan de slag met iets anders. Het ergerlijke zit hem in het feit dat de lijstjes meestal niet uitputtend zijn. Even goed lezen, even diep nadenken en dan kun je nog wel een punt aan zo’n lijstje toevoegen. Dat schiet dus niet echt op. Want dan blijken er niet tien online trends voor 2014 te zijn, maar elf, misschien zelfs wel twaalf. En stel je nu voor dat die 12de net de belangrijkste is; de online trend die het in het nieuwe jaar helemaal gaat maken. Niet ondenkbaar. In een tijd waarin alles steeds sneller verandert, is het onmogelijke heel goed mogelijk. Iets wat nu nog achter de horizon ligt, kan over een paar maanden een keihard gegeven zijn.

Dat heb ik dus tegen lijstjes. Ze zijn in principe nooit volledig. Maar er is nog iets anders mee aan de hand en dat is eigenlijk het meest gevaarlijke. Dit type lijstjes geven een verkeerd semiwetenschappelijk gevoel van controle, van professionele veiligheid. Als ik me aan het lijstje hou, dan zit ik goed; als ik me als seo-specialist nu maar concentreer op die vijf focuspunten dan ben ik heel goed bezig.

Fout! Vaak zijn deze lijstjes gebaseerd op de kennis van nu, op ervaringen van de laatste tijd en zijn ze vooral opgesteld door achterom te kijken. En iedereen weet dat nieuwe ideeën, concepten, toepassingen en applicaties juist ontstaan door de regels te doorbreken, of twee regels te combineren of een geheel nieuwe regel te bedenken. Daarom ook wantrouw ik de meeste lijstjes. Ze zorgen doorgaans niet voor nieuwe inzichten, ideeën of oplossingen. Die worden de komende tijd bedacht en vind je vervolgens maanden later weer terug in een lijstje in een of ander blog of artikel. Dus als je op zoek bent naar écht nieuwe inzichten: in deze lijstjes staan ze niet.

Het is trouwens niet vreemd dat in een onzekere tijd dit soort lijstjes overal opduiken. We willen greep op de werkelijkheid. We willen doorgronden wat er allemaal om ons heen gebeurt, we willen geen ontwikkeling missen. Maar op het moment dat je denkt grip te hebben, is de werkelijkheid alweer verandert. En daar zit je dan met je lijstje.
 

Eddie van Groningen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken