‘Amazon starts sending stuff before you’ve bought it’
- Algemeen
- 6 feb 2014 @ 08:52
- Link
-
Sheila Klein Schiphorst
PR & Communicatie manager
SHE PR & Marketing - E-commerce
- 6 feb 2014 @ 08:52
- Sheila Klein Schiphorst
Stel, je bent groot fan van de vijftig-tinten-grijs boekenreeks en het langverwachte vierde deel komt uit. Als het aan Amazon.com ligt hoef je in de toekomst het boek niet eens meer te bestellen. Amazon denkt jou zo goed te kennen dat je het boek al toegestuurd krijgt nog vóór je zelf de bestelling hebt gedaan. Het is de toekomst van online shopping, aldus Amazon. Eng of geniaal?
Overtreffende trap van initiatief nemen
Persoonlijk vind ik het een geniaal idee. Ik ben een groot voorstander van mensen die initiatief nemen. Niks irritanter dan een afwachtende houding of zeggen dat je iets doet, maar het dan laten afweten. Maar dit is wel echt een overtreffende trap. Is het een inbreuk op mijn privacy? Ja, misschien wel, maar volgens mij ben ik één van de weinigen die dit niet zo belangrijk vindt. Want in een wereld waar we ons hele hebben en houwen op social media delen, moet je dit toch ook een warm hart toedragen? Je hebt immers zelf de data waarmee Amazon de pakketten wil samenstellen ‘beschikbaar’ gesteld.
Data is the key to success
In de patentaanvraag die afgelopen december is toegekend, zegt Amazon gebruik te willen maken van gegevens van voorgaande bestellingen, zoekopdrachten, verlanglijstjes, inhoud van winkelmandje, retourzendingen en hoe lang iemand met zijn cursor boven een product blijft hangen. Nu dacht ik eerst dat de pakketten ook meteen aan huis worden bezorgd, maar zoals het er nu naar uitziet zal het nog niet zo snel gaan. De vooraf samengestelde pakketten moeten worden verstuurd naar een opslagruimte of vrachtwagen in buurt van de klant. Daar wacht het pakketje tot de klant zelf op het idee is gekomen de producten te bestellen.
…a method may include packaging one or more items as a package for eventual shipment to a delivery address, selecting a destination geographical area to which to ship the package, shipping the package to the destination geographical area without completely specifying the delivery address at the time of shipment, and while the package is in transit, completely specifying the delivery address for the package.
Met dit ‘anticiperend verzenden’ wil Amazon de bezorgtijd verder verkorten. Dat is belangrijk, zo vindt Amazon, omdat een te lange tijd tussen bestellen en ontvangen een klant ervan kan weerhouden om het product online te bestellen.
Ding, dong
Amazon wil de pakketten samenstellen op basis van verwachte aankopen van zijn klanten. Om een zo goed mogelijke indicatie te krijgen van wat een klant vermoedelijk gaat bestellen wil Amazon gebruik maken van gegevens van voorgaande bestellingen, zoekopdrachten, verlanglijstjes, inhoud.
Geïnspireerd door UPC?
Helemaal nieuw is het idee van Amazon niet. Iedere marketeer zal zich nog wel de actie uit 2008 van UPC herinneren toen het bedrijf bijna heel Nederland ‘verraste’ met een UPC-mediabox die thuis werd bezorgd. Veel consumenten waren van slag. Ze hadden niets besteld, maar mochten wel ervoor zorgen dat de mediabox geretourneerd werd. En dat was geen gemakkelijke opgave. Of dit van UPC een slimme pr-stunt was of een foutje - ze kregen immers een boete van 303.000 euro - laten we maar even in het midden. Het heeft in ieder geval wel iets weg van dit nieuwe Amazon-idee. Je hebt immers niet besteld, maar krijgt het wel toegezonden.
Ongevraagde bezorging en dan ook nog via drone
Ja, we kunnen wel stellen dat Amazon wederom lekker bezig is. Eerst het hele concept van het inzetten van drones bij bezorgingen, oftewel onbemande vliegtuigjes. In China gebeurt het al en vanaf 2015 moeten ook in de Verenigde Staten de pakketjes door de lucht bezorgd gaan worden. Als het tenminste aan Amazon-topman Jeff Bezos ligt. De onbemande vliegtuigjes kunnen pakketjes tot 2,3 kilo afleveren in een straal van ruim zestien kilometer rond een distributiecentrum van Amazon. Zo'n 86 procent van alle producten die gekocht worden via Amazon zou in de toekomst met drones bezorgd kunnen worden.
Mocht je het nog niet voorbij hebben zien komen: Bezos presenteerde dit plan afgelopen december in het veel bekeken programma ‘60 Minutes’ van de Amerikaanse tv-zender. Zowel de drones als dit nieuwe idee zijn bizar, maar tegelijkertijd fascinerend en innovatief. Stel je voor. Straks zweeft er gewoon een drone bij je voordeur om een pakketje te bezorgen dat je (nog) niet had besteld. We wachten af.
-
Sheila Klein Schiphorst
- Werkt bij: SHE PR & Marketing
- Functie: PR & Communicatie manager
- Website:http://www.sheishere.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing