In 3 stappen naar online zorgmarketing

In 3 stappen naar online zorgmarketing
  • Algemeen
  • 1 jun 2015 @ 10:00
  • Link
  • Medical Digitals
    Medical Digitals

    online marketing bureau
    Medical Digitals
  • AppsPatiëntrelatieE-mailmarketingZoekmachine

Onze blogger Jesse Gosse geeft drie essentiële tips om in te spelen op de online aanwezigheid van de moderne patiënt. Hoe maak je van hem een trouw terugkerende bezoeker?

In een vorig artikel benadrukte ik de groeiende online aanwezigheid van de moderne patiënt. De e-patiënt gaat online op zoek naar antwoorden op zijn medische vragen en belandt op tal van websites, fora en social communities. In mijn ogen zijn voor een zorginstelling, farmaceut of medisch producent drie stappen zeer belangrijk om deze patiënt te vinden, naar je website of social community te leiden en van hem een trouw terugkerende bezoeker te maken.


1. Vind de e-patiënt en leid hem naar je website of social community
De patiënt gaat online op zoek naar medische informatie. Waarom is het belangrijk om te weten op welke zoektermen de e-patiënt zoekt?
Je wilt dat de e-patiënt jouw website of social community vindt tijdens zijn zoektocht naar medische informatie. Om dit te realiseren is een goede inzet van searchmarketing belangrijk. Kom erachter welke woorden de e-patiënt intypt wanneer hij op zoek gaat naar medische informatie. Weet je welke keywords dit zijn, dan kan je deze woorden inzetten voor SEO en SEA.

Search Engine Optimization
Je ontdekt op welke zoektermen jouw doelgroep het meeste zoekt door een keyword analyse te doen. De gevonden termen kun je verwerken in je webteksten of blog en zo je SEO verbeteren. Het algoritme van Google zal de woorden herkennen waardoor jouw website hoger in de zoekmachine-ranking belandt en de kans op meer traffic naar je website of social community stijgt. Schrijf je bijvoorbeeld een blog over een bepaald geneesmiddel, dan is het verstandig om een keyword analyse rondom dit product te doen. De gerelateerde woorden waar het meest op wordt gezocht verwerk je vervolgens in de blog om sneller gevonden te worden.

Search Engine Advertising
Ook kun je de relevante zoekwoorden gebruiken in een Google Adwords-campagne. Deze betaalde vorm van adverteren zou je kunnen inzetten voor de promotie van bijvoorbeeld een ziektebeeldwebsite. Gaat deze website over de ziekte van Parkinson, dan doe je een keyword analyse rondom deze ziekte. De resultaten gebruik je vervolgens in je SEA-campagne waardoor jouw ziektebeeldwebsite bovenin de resultaten in Google komt te staan na een zoekopdracht naar jouw gekozen zoekwoord(en). Je vergroot de kans op een bezoek naar je website of social community door een aantrekkelijke tekst in het zoekresultaat te plaatsen.

2. Houd de e-patiënt vast
De patiënt is op je website of social community beland. Hoe zorg je ervoor dat hij hier blijft?

Relevante content
De bezoeker van je website of social community heeft vaak weinig tijd en leest alleen content die voor hem relevant is. Het is dus essentieel om te weten wat je doelgroep interessant vindt en hoe je haar kan voorzien van informatie waar ze echt wat aan heeft. De content moet op een plek staan die direct bij de bezoeker in het oog springt. De eerste seconden die je bezoeker op de website doorbrengt zijn het belangrijkst; die bepalen of hij blijft of toch besluit weg te klikken.

Varieer in je content
Enkel en alleen de inzet van geschreven tekst op je website of social community kan interessant zijn, maar het gebruik van verschillende contentvormen zorgt ervoor dat je de e-patiënt voor langere tijd vasthoudt. Denk aan content in de vorm van een video, een whitepaper of een infographic. Hierbij is het goed om na te denken welke contentvorm past bij welke informatie. Ingewikkelde medische informatie is wellicht beter uit te leggen via een whitepaper, terwijl het gebruik van een product of dienst goed toegelicht kan worden middels een animatiefilmpje.
De verschillende vormen kunnen elkaar versterken en zorgen ervoor dat je bezoeker niet verveeld raakt. Door te variëren in je content blijft de aandacht en worden er meer pagina’s bezocht. Een goede manier dus om de aandacht van de patiënt vast te houden.

3. Maak van de e-patiënt een terugkerende bezoeker
De patiënt heeft je website of social community bezocht, informatie vergaard en heeft de organisatie leren kennen. Hoe zorg je ervoor dat hij een trouwe terugkerende bezoeker wordt?

Stimuleer interactie
Een trouwe terugkerende bezoeker van je website of social community creëer je door interactie tussen bezoekers te stimuleren. Stel vragen in je social posts en kondig aan dat er nieuwe content op je website of social community zal verschijnen. Op die manier wordt de patiënt geprikkeld voor een vervolgbezoek. Bijvoorbeeld: je maakt een videoreeks over een medisch onderwerp en deelt de eerste video op je website of social media community. Als je duidelijk aangeeft dat er elke week een nieuwe video verschijnt en de video is interessant voor de doelgroep, dan stimuleer je de patiënt om elke week terug te keren.
Via een social community is interactie stimuleren goed mogelijk. Door de volger om zijn of haar mening te vragen ga je het gesprek aan. De volger is geïnteresseerd in de mening van anderen en zal zo nu en dan terugkeren. In het geval van de e-patiënt kan dit gaan over medische zaken als ziektebeelden en de symptomen daarvan. Voor hem is het interessant om andere persoonlijke verhalen te lezen en zijn eigen ervaringen te delen. Zo wordt de social community van bijvoorbeeld een zorginstelling een vertrouwde plek voor de online patiënt om over zijn ziekte te kunnen praten.

E-mailmarketing
Een nieuwsbrief is een handige manier om het aantal terugkerende bezoeken van de e-patiënt te stimuleren. In een nieuwsbrief bied je jouw abonnees relevante content en link je naar de website. Zo zorg je ervoor dat je top of mind bij de patiënt bent. Je kunt de patiënt vragen zich in te schrijven voor de nieuwsbrief via de website. Dit kan middels een contactformulier op de homepage of je bouwt een pop-up in die opspringt met een aanmeldverzoek.

Blijf aan de relatie werken
Tot slot is het belangrijk om aan de relatie met de e-patiënt te blijven werken. Leer hem kennen en weet dat niet elke online patiënt hetzelfde is. In dit whitepaper ontdek je hoe je een band opbouwt met online patiënten in verschillende leeftijdscategorieën. Je spreekt een patiënt van 20 op een andere manier aan dan een oudere patiënt van boven de 50. Voor beiden geldt echter dat ze online steeds actiever worden als het gaat om het vergaren van medische informatie. Een zorginstelling, farmaceut of medisch producent doet er goed aan hierop in te spelen en te profiteren van de kansen.

Medical Digitals

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken