Overschatten bloggers zichzelf?
- Algemeen
- 15 jun 2015 @ 15:05
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Doelgroep
- 15 jun 2015 @ 15:05
- Gastblogger
Als iets een trend te noemen is in onze branche dan is het wel native advertising. Bloggers zijn commercieel gegaan en dat is natuurlijk hun goed recht. Sommigen hebben van het bloggen echt hun werk kunnen maken en dan is het logisch dat je daar geld voor vraagt. Ik maak me echter toch zorgen en ik raad iedere blogger die commercieel gegaan is aan eens te gaan kijken en luisteren bij Linda. Ook zij maken volop commerciële content, maar doen dit met hart en ziel. (B)(v)loggers… lang onderschat, maar overschatten zij zichzelf nu niet?
De lezer oordeelt
De afgelopen jaren hebben we bij ons bureau met wisselend resultaat geëxperimenteerd met native advertising. Soms waren de lezers van de blogs dolgelukkig, maar was de merkrelevantie twijfelachtig en soms was het juist andersom: verhaal waar de klant superblij mee was, maar de community rondom een blogger ging los. Inmiddels denk ik dat we er een aardig gevoel voor hebben gekregen, maar het blijft zaak om elke keer kritisch naar de briefing te kijken. Je moet je altijd afvragen of je de lezer van je blog dient en of je het merk goed overeind houdt. Dat is niet zo makkelijk, want wie betaalt, bepaalt immers. En hoe het stuk het echt gaat doen, zie je pas na publicatie. Dat is wel fijn van native advertising: je krijgt snel feedback in de comments, shares en likes.
Wat moet je als blogger?
Ik adviseer al deze bloggers om superkritisch te blijven of te worden. Uiteindelijk bepaalt je community je bestaansrecht. Ik zie sommige bloggers vervreemden van hun publiek en van het feit hoe ze ooit zelf zijn begonnen door een overdaad aan commerciële opdrachten waarbij de opdrachtgever te machtig bleek. Vaak vraag ik me af waarom dat gebeurt, maar het is niet zo onlogisch: met online uitgeven geld verdienen is niet iedereen gegeven. Als het je dan lukt, dan ben je waarschijnlijk geneigd om snel je eerste opdrachten aan te nemen. Eenmaal een paar klusjes gedaan, en je kunt weer verder.
Wees niet arrogant en ken je plaats
Vanuit de pr-kant zijn we mooi klaar met de term ‘free publicity’. Met name het woord ‘free’ is verneukeratief. Wat mij betreft bestaat free publicity helemaal niet. Relevanter is het, wanneer je het zou hebben over ‘samenwerken met media die kunnen bestaan van wat hun lezers betalen en wat er via advertentie-inkomsten binnenkomt’, maar dat is nogal een lange uitleg. Voor veel zaken vind ik het volkomen logisch dat bloggers een vergoeding vragen, al is het maar omdat de lezers van die blogs geen cent betalen om de content te lezen. Voor niets gaat de zon op. Ik vind sommige bloggers alleen wel doorschieten. Als het gaat om het testen van een product waar ze ook bij de grote nieuwsmedia op azen, mag je gewoon blij zijn dat je zo’n product mag testen. Superrelevante content voor je community namelijk.
Zoek een balans
Ik verwacht het komende jaar een balancering op dit vlak. De commercialisering van bloggers zal ongetwijfeld doorgaan. Prima, ik verwacht echter ook meer realiteitszin. Veel merken hebben native advertising uitgetest als shiny new object, maar nu wordt het gewoon beoordeeld op effectiviteit en die kan er zeker zijn. Merken moeten accepteren dat ze content moeten leveren die past bij het publiek van de blog (lees: één briefing voor tien blogs is dus geen weg naar succes!). Bloggers moeten vasthouden aan datgene waar ze ooit een blog voor begonnen zijn en dan komt het allemaal goed.
Dit artikel werd geschreven door Jos Govaart, medeoprichter Coopr en stond in MarketingTribune 10. Verschijningsdatum 19 mei 2015.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing