[50 jaar ADCN] Nieuw!
- Algemeen
- 5 apr 2016 @ 00:01
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Campagnes
- 5 apr 2016 @ 00:01
- Gastblogger
50 jaar ADCN… Dat zou je toch niet zeggen… Zo zie je maar, dat als je jezelf steeds blijft vernieuwen, je jong van lijf en geest blijft. Van die 50 jaar, heb ik er zelf ongeveer 27 bewust meegemaakt. En sommige momenten misschien wat minder bewust en in een roes. Want oh, wat was dat lekker, vooral de allereerste keren: met het tromgeroffel van Slagerij van Kampen in mijn keel het Concertgebouw-podium opklimmen en dan zo’n felbegeerde lamp in ontvangst nemen.
In de loop der jaren, zijn de contouren van de lamp iets vervaagd. Niet omdat die minder licht zou geven, integendeel, juist omdat die de wereld eromheen nu meer verlicht dan ooit voorheen. De Art Directors Club Nederland is nu: Advertising Design Creativity Netherlands. Gelukkig maar, want creativiteit laat zich niet vangen.
En als ik om me heen kijk, dan zie ik in het schijnsel van de ADCN- lamp, mensen zoals Ferry van Tongeren, Jaap Sinke, Ivar van der Zwan, Krijn van Noordwijk, Marsel van Oosten, Raoul Kuiper, Thierry Somers, Diederick Koopal, Peggy van Neer en (mijn reclame-zusje in Zuid Afrika:) Paige Nick.
Er zijn meer voorbeelden, maar dit zijn stuk voor stuk copywriters en art directors waarmee ik gewerkt heb en die hun blik hebben verruimd en hun ongelooflijk creatieve talent en conceptueel denkvermogen nu gebruiken als kunstenaar, architect, fotograaf, activist, bladenmaker, filmregisseur, ondernemer en schrijver. En hoe kan het ook anders: ze zijn allemaal driedubbelgoudwaardig succesvol.
Als je ongeveer 350 woorden krijgt om een paar van de -in mijn geval- pakweg 1001 highlights uit mijn persoonlijke reclameleven te noemen, dan bewaar ik er 1000 voor een andere keer en kies ik er nu één: de inspiratie die ik krijg van mensen die het vermogen hebben om zichzelf steeds te vernieuwen. Of dat nou binnen de ADCN is of in haar sterke uitstraling naar buiten.
Grappig, dat de meest gebruikte en minst creatieve headline ooit, dus toch van enige betekenis blijkt te zijn.
Lysbeth Bijlstra
intercontinental freelance creative
Vandaag verschijnt de print-editie van MarketingTribune MT07/16 met daarin veel aandacht voor 50 jaar ADCN. Met speciale cover van ADCN Hall of Fame-lid Max Kisman, belichten we hierin de high lights van vier andere leden van de Hall of Fame door de decennia heen, spreken we Lode Schaeffer en Dinesh Sonak over hun 'Energiecentrum van Creativiteit' en worden alle nominaties voor Lampen in 2016 belicht. Lysbeth Bijlstra zit een van de Lampenjury's voor en is zelf veelvuldig bekroond. Op 12 april 2016 vindt de Lamp-uitreiking en een speciaal ADCN jubileumsymposium in het Rijksmuseum plaats. Meer info staat hier.
Lysbeth Bijlstra
(foto: Geert Jan Bijlstra)
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- ADCN- lamp
- Raoul Kuiper
- 50 jaar
- Lysbeth Bijlstra
- Krijn van Noordwijk
- schijnsel
- Marsel van Oosten
- Art Directors Club Nederland
- Advertising Design Creativity Netherlands
- creatie
- Diederick Koopal
- mensen
- creativiteit
- Thierry Somers
- ADCN
- Ivar van der Zwan
- gastcolumn
- Jaap Sinke
- Ferry van Tongeren
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing