[Cannes 2016] Cannesrijk voor marketeers

[Cannes 2016] Cannesrijk voor marketeers
  • Algemeen
  • 2 jul 2016 @ 09:01
  • 51155 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieCannesMarketing

Hoe was het Festival van Creativiteit in Cannes dit jaar? Paul Acket, oprichter van het North Sea Jazz Festival, onthulde ooit zijn geheim: 'ik zorg altijd dat er een aantal top-acts tegelijk wordt geprogrammeerd, zodat je altijd iets mist. Dan kom je volgend jaar terug.' Zo is het ook in Cannes. Dat sluit een persoonlijk verslag niet uit. Mijn hoogtepunten en inzichten kort maar krachtig samengevat. Met extra aandacht voor marketing, hoofdtrends en eigen beeld.

Als reporter van MarketingTribune beschik je over gratis toegang tot het voor 'delegates' kostbare, maar inhoudelijk zeer interessante congres over creativiteit. Daarnaast verdeel je je tijd over de ontbijtjes die wij met partners verzorgden en de vele netwerkgelegenheden en partijen rond het epicentrum: het Palais des Festivals. Daarnaast moest ik dagelijks een half uur de berg op fietsen in verband met een plotsklaps geannuleerd hotel (dank u, Booking.com). Maar dat houd je ook fit. Een eerste hoogtepunt was Iggy Pop, die samen met de ceo van bureau Grey voor volle zaal uitlegde hoe hij creatief blijft: jezelf zijn, practice what you preach (chaos en destructie), blijf lachen en spaar jezelf niet.

VR wordt volwassen
In het paleis kon  je de nieuwste snufjes op het gebied van VR ondergaan. Ronduit spectaculair en zelfs wat beangstigend was de installatie van Samsung (tevens
Creative Marketer of the Year): een Oculus bril op en in een stoel gaan zitten die meebeweegt en trilt met de 3D-film. Daardoor zenden je hersenen signalen uit dat het echt is wat je ziet en wordt de achtbaan een ware dodenrit. YouTube deed ongeveer hetzelfde onder water op het hippe YouTube Beach, voorheen Plage Royale. De persoonlijke filmpjes krijg je thuisgestuurd en gaan opgeteld massaal viraal. Wie tussen de haaien wilde zwemmen of langs een rif hoefde zelfs niet eens de zee meer in. Leve de brillen!

In tranen
Inspirerend was ook Marc Pritchard, Procter & Gamble's internationale 'chief brand officer' die de duizendkoppige zaal onverwacht in een kwartier in tranen had met Procter-campagnes nieuwe stijl: we weten nu wel waarom die P&G-luiers en wasmiddelen goed zijn, dat spreekt vanzelf. Dus gaan de a-merken falende Indiase opa's en hun zoons opvoeden, zonen aan vaders koppelen, de moeders van topsporters eren en afgedankte Chinese bruidjes zonder man 'empoweren', op een intens emotionele en oprechte manier. Het merk dat iets sociaals faciliteert is de grote trend dit jaar. Daarnaast mocht er bij Pritchard gelachen worden om de later met Leeuwen overladen nieuwe Old Spice campagne. Toedeloe saaie deo-reclame!

Creatieve verscheidenheid
Op verschillende momenten werd geopperd hoe je als marketeer creativiteit kan vergroten. Tijdens de uitreiking van de Gouden Zaag bepleitte Lode Schaeffer (Indie) om er veel jong talent bij te betrekken, dat nog onbevangen is en niet geblokkeerd door targets en andere niet-creatieve agenda's. Sam Ball, creative director M&C Saatchi te Londen, betoogde dat het dodelijkst voor creativiteit is om alleen maar gelijkgestemden in een kamer te zetten. 'Zorg voor creative diversity', adviseert Ball. Deze diversiteit was in het programma voorzien door allerlei niet-reclamefiguren in te vliegen, van Will Smith tot de oprichtster van Muslimgirl.com tot ene Ari Seth Cohen die over oudere vrouwen blogt, ze ophemelt en bijvoorbeeld gehoorapparaten met tijgerprints ontwerpt. Verfrissend! Al zat er ook wel eens een 'misfit' tussen zoals dj Steve Angello van Swedish House Mafia, die direct zijn geloofwaardigheid verloor door alle pro-Brexit stemmers weg te zetten als 'racist'. Wel meer Britse gasten vonden het nodig hun politieke standpunt hierover duidelijk te maken, blijkbaar uit angst hun aansluiting op het Festival en de 'advertising community' te verliezen. Een beetje opportunistisch. De Britten deden het overigens uitstekend qua Leeuwen en zoals blijkt uit dit overzicht van de 26 Grand Prix. Zie hier alle Nederlandse winnaars. Van de vele Amerikaanse inzendingen viel de 'Phelps spot' op van het New Yorkse bureau Droga5, die een Grand Prix, twee gouden en een zilveren Leeuw won in Film Craft (vakmanschap, red.) en een gouden in de klassieke categorie Film. Hij gaat over een zwemmer die al veel Olympisch goud won en zich nu voorbereidt op zijn laatste toernooi, vanwege een gewrichtsaandoening. Bekijk de film hieronder.

Toeristentreintje van Nalden
ING en Microsoft vielen op met hun Next Rembrandt-project (JWT), McDonald's Nederland met de innovatieve placemat waar muziek uitkomt (TBWA\) zoals gedemonstreerd in de Embassy of Dutch Creativity aan zee. Naast VR en allerlei leuke en slimme digitale snufjes waren er ook analoge ontwikkelingen waarneembaar. Van een simpele variant op de Calippo die werd uitgedeeld waarin een half glas champagne was verwerkt (ijs met drank, zie foto hieronder) tot een bureau dat zich specialiseert in topervaringen, waarover het verhaal daarna viraal gaat. Het bespaarde mediabudget steek je in de torenhoge productiekosten van de ervaring. Ter illustratie belandde vakgenoot Sander Heeroma tijdens een vermeende masterclass in een gevecht, werd er een bruidegom in kakkerlakkenpak op het dak van het Palais gevonden en bleek uiteindelijk 80% van de aanwezigen acteur te zijn. Het zijn vormen van extreme contentmarketing, waarin ook medium Vice groter wordt, zoals bleek op de persconferentie van oprichter en ceo Shane Smith, Cannes Lions 2016 Media Person of the Year. Maar de mooiste analoge activatie was misschien wel het tuttige witte toeristentreintje dat door Cannes rijdt, voor de gelegenheid beplakt met logo's van 'WeTransfer'. Uiterst geestig. WeTransfer-oprichter Nalden zou later op zijn kasteelfeest in Villa George bewijzen dat zijn merk behalve knipogen ook gerust de decadentie voorbij kan gaan.

We spraken met verschillende aanwezige jongerenclubs, waarvan elk lid lijkt te branden van ambitie. Zolang ook zij dit congres zien als een mèr à boire en zolang het programma zo rijk gevuld blijft dat je altijd iets mist, blijft Cannes Lions een festival dat voor marketeers en hun bureaus de moeite waard blijft om heen te gaan. Met een hoofd bruisend van ideeën stonden we ineens weer op Schiphol.

Peter van Woensel Kooy
senior editor MarketingTribune

BEELDIMPRESSIE CANNES 2016


Winkelstraat in oude centrum Cannes

Voordracht Wink in Dutch Embassy of Creativity
Inhaker WeTransfer

Entree event Massive Music en Media Monks op dak Palais

Topcreatief Darre van Dijk (TBWA\) hoort nieuws over eerste gewonnen Leeuw

Gastheren Brand Deli/Result poolparty. Klik hier voor de aftermovie!
To selfie or not to selfie?

Nederlandse marketingstrategenclub RA*W te water

Masterclass Ari Seth Cohen
Nieuwe technieken ervaren in het YouTube Beach house
Sample van Calippo-variant onder merknaam 'Pops' met champagne

Chateau Nalden

Strategisch borrelen

Mediapower bij Brand Deli
Uitreiking Gouden Zaag i.s.m. IAA Dutch Chapter, Lode Schaeffer en Jonge Honden
P&G in actie in Palais des Festivals

Havenaanzicht

Bureaubaas Grey X Iggy Pop

VR demo van Samsung

De redactie-Riva ligt klaar in haven

Uw razende reporter back IRL
(foto's: PvWK voor MarketingTribune, juni 2016)

Kijk op www.marketingtribune.nl voor meer Cannes-verslagen

In de speciale print-editie MT12 TopX vindt u exclusieve foto-reportages en meer Cannes-nieuws

CANNES LIONS 2016
Het Cannes Lions Festival is 25 juni j.l. afgesloten met een reeks hoofdprijzen. Samsung werd adverteerder van het jaar, Ogilvy & Mather werd reclame-netwerk van het jaar, WPP reclame-holding van het jaar. De bureauprijzen gingen naar Droga5 (onafhankelijk bureau van het jaar) en Almap BBDO Sao Paulo. Nederland sprokkelde nog twee bronzen leeuwen, beide voor 72andSunny en Samsung in de categorie Film Craft. Daarmee sloot ons land het festival af met 20 bekroningen.



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken