Wie groen wil zijn die leest een papieren krant

Wie groen wil zijn die leest een papieren krant
  • Algemeen
  • 5 sep 2016 @ 10:34
  • 19700 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MVOMakersMiddelen

In een steeds meer gedigitaliseerde wereld, blijkt print (papier) nog steeds een belangrijk communicatiemiddel. Ook veel marketingcampagnes maken gebruiken van een combinatie online én print. Toch heeft papier geen positief imago, er bestaan nog allerlei misverstanden, met name over het duurzaamheidsaspect. Lezen op de iPad wordt als duurzamer gezien dan het lezen van een papieren krant. Maar is dat ook zo? Mirrijne Pluim, operational marketing manager bij papiermerk Antalis Benelux reflecteert. Niet kranten maar soja- en veeteelt slopen het regenwoud. En: 'dat digitale communicatie duurzaam is, is een fabeltje.'

Deze maand is het 35 jaar geleden dat de eerste personal computer (PC) op de markt kwam. Vandaag de dag kunnen we ons leven niet meer voorstellen zonder computers, tablets, laptops, en smartphones. Online media hebben ons leven gemakkelijker gemaakt en bieden veel voordelen zoals snelheid en interactie.

Je zou kunnen denken dat door de digitalisering het papiergebruik fors is afgenomen. Dat is niet het geval. In Europa is na jaren van stagnatie weliswaar een lichte daling te zien, maar er zijn ook regio’s waar het papiergebruik zelfs groeit. Veel Nederlanders lezen nog steeds op papier blijkt uit onderzoek van Media: Tijd dit voorjaar. En ook veel marketingcampagnes maken gebruik van een combinatie van online én print. Papier is en blijft een belangrijk communicatiemiddel, ook in de multimediale samenleving.

Papier is een natuurproduct met een hernieuwbare bron: hout. Papierproducenten als Arjowiggins en Metsä Group hebben de afgelopen jaren veel inspanningen gedaan om op een verantwoorde manier met deze energiebron om te gaan. Zo worden alleen volledig traceerbare grondstoffen gebruikt uit duurzaam beheerde bossen, zorgen warmtekrachtcentrales voor minder emissies, en wordt veel papier gerecycled. Toch wordt papier niet als een groen product gezien. 'Papier is verantwoordelijk voor ontbossing', 'Denk aan het milieu voor je deze mailt print.' De suggestie wordt gewekt dat met iedere geprinte mail een boom wordt omgezaagd en dat het versturen van een mail geen impact op het milieu heeft. Papierloze kantoren en iPad-scholen lijken de gedroomde duurzame toekomst. Ben je duurzaam bezig als je de krant op je iPad leest? Kan een papieren krant wel groen zijn? Er bestaan nog veel misverstanden over papier. In dit gastblog zet ik een aantal feiten én fabels op een rij.

Feit 1: Papier zorgt voor meer bossen
De papierindustrie wordt vaak verantwoordelijk gehouden voor ontbossing. Het is inderdaad zo dat voor papier bomen gekapt worden. Daarom is het belangrijk dat bossen op een verantwoorde manier worden beheerd. Certificering en regelgeving helpen bij duurzaam bosbeheer. In Europa wordt iedere gekapte boom dan ook vervangen door minimaal één nieuwe boom. Volgens het FAO is het Europese bos sinds 1950 jaarlijks gegroeid met een oppervlakte vergelijkbaar met die van 1,5 miljoen voetbalvelden. Ontbossing gebeurt meestal in tropische bossen en wordt voor 95% veroorzaakt door de omzetting van bos naar landbouwgrond voor de vee- en sojateelt. De houtvezel van bomen uit het tropisch regenwoud is namelijk helemaal niet geschikt is voor de productie van papier.



Fabel 1: Papier maken kost veel energie

De papierindustrie wordt ten onrechte gezien als een industrie waar erg veel energie gebruikt wordt. Voor de productie van papier is energie nodig, zoals voor ieder productieproces energie nodig is. Toch is dat minder dan je zou denken. Voor de productie van 212 kilo papier, dat is de gemiddelde hoeveelheid papier die één persoon per jaar gebruikt, is 500 kilowattuur (kWh) elektriciteit nodig. Ter vergelijking: voor een standaard computer is 800 kWH/jaar nodig, voor een grote koffiemachine 1.000 kWh en voor een drankenautomaat 3.000 kWh. Bovendien is de papierindustrie de grootste verbruiker van hernieuwbare energie, 52% van de energie die de sector gebruikt is afkomstig van bio-energie.

Feit 2: Papier heeft een beperkte CO₂-footprint
Bij het maken van papier zou veel CO₂ worden uitgestoten. CO₂ komt inderdaad vrij in het productieproces. Toch is die CO₂-uitstoot minder groot als verwacht. Er is geen industrie die zoveel inspanningen verricht om het energieverbruik te verminderen als de papierindustrie. De sector heeft de uitstoot van CO2 per geproduceerde ton papier zelfs met 40% teruggebracht sinds 1990. Ook plant de papierindustrie meer bomen dan er geoogst worden. Deze bomen nemen CO2 op waardoor de emissie van de productie grotendeels geneutraliseerd wordt.

Een paar voorbeelden ter illustratie. Volgens Papier en Karton is de CO2-uitstoot van de productie en distributie van 1 glossy tijdschrift net zoveel als die van 110 Google opdrachten op een computer of driemaal douchen met warm water. Papierdistributeur Antalis vergelijkt in haar Did You Know video de CO2-uitstoot van facturatie. Bij het verzenden van een elektronische factuur wordt evenveel CO₂ (242 gram) uitgestoten als bij de productie en verzending van 15 papieren facturen.


Fabel2: Digitale communicatie is duurzaam

Veel bedrijven stimuleren digitale communicatie, dat is efficiënt, goedkoop en snel, maar niet per se duurzaam. Denk eens aan het stroomgebruik voor het verzenden van e-mails, het energieverbruik van servers en datacentra van zoekmachines zoals Google. Als je een digitale krant dagelijks langer leest dan 30 minuten, dan is de klimaatimpact ervan hoger dan die van een gedrukte papieren krant.

Bovendien zorgt de elektronica-industrie voor een jaarlijkse afvalberg van wel 41 miljoen ton. Dat afval is afkomstig uit computers en smartphones. Slechts 18% van alle elektronische apparatuur in Europa wordt gerecycled. Het recyclingpercentage van papier en karton is fors hoger, namelijk 70% En papier kan tot wel 7 x gerecycled worden.

De papierindustrie doet er alles aan om op een verantwoorde manier met haar grondstoffen om te gaan en het energieverbruik in het productieproces te verminderen. Papier is vernieuwbaar en recyclebaar en, afhankelijk van het gebruik, soms zelf duurzamer dan haar digitale zusje. Je bent dus ook groen bezig als je een papieren krant leest.

Mirrijne Pluim
operational marketing manager Antalis Benelux

 

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken