Waarom haalt platenbaas treitervlogger in huis?

Waarom haalt platenbaas treitervlogger in huis?
  • Algemeen
  • 2 nov 2016 @ 09:28
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DoelgroepKijkcijfersDigitaalContent

De septemberstorm rondom treitervlogger Ismail Ilgün leek nog maar net te gaan liggen, totdat de Volkskrant kopte: 'Omstreden vlogger tekent contract bij platenlabel'. Kees de Koning, sinds 1995 eigenaar van het van origine hiphoplabel Top Notch, komt wel vaker onverwachts uit de hoek, maar dit zagen we even niet aankomen. Vraag die het oproept is: waarom?

Hoewel onverwachts, in de media-uitzending van DWDD schoof De Koning al samen met Ilgün aan. Zichtbaar geïrriteerd. Op de vraag hoe Koning de afgelopen maand had beleefd: 'Ik ben in shock. Het gaat mij te weinig over het talent van iemand die zoveel teweeg kan brengen. Idioot.' En in de weken ervoor uitte hij zich al regelmatig – veelal doordrenkt van cynisme - over de mediarel:

'Rutte heeft zich over de dood van Henriques nooit uitgelaten. Maar wel over een vlogger?'

'Ik heb de afgelopen vijf weken meer hoodvlogs dan tv gekeken'

'Kijken er niet meer mensen naar hoodvlogs dan naar Pauw?'

Met name die laatste tweet is treffend. Inderdaad, Hoodvlog #31 'Media verdraait alles!!' is in een maand tijd bijna een half miljoen (!) keer bekeken. Daar zit meer in, moet de Koning gedacht hebben. En dus bood hij de treitervlogger een contract aan. Maar waarom eigenlijk?

De Koning lijkt een beetje klaar te zijn met zoals hij het zelf noemt ‘oude media’. 44.700 views binnen vier weken tijd is opmerkelijk te noemen en dat is inderdaad een hoger cijfer dan Jeroen Pauw in een zelfde tijdspanne heeft weten te behalen. Journalistiek verantwoord of niet, naar Ismail Ilgün wordt graag gekeken. Dus waarom dat niet professioneel aanpakken? Daarbij lijkt De Koning de hele trend van influencer marketing te willen omarmen. Een talkshow rond middernacht op tv, daar kijkt toch niemand meer naar. Leuker zijn rauwe real life beelden, jonge gasten die laten zien hoe het er in het echte leven aan toe gaat. ‘Jij bent eigenlijk de journalist van Zaandam’, stelde Van Nieuwkerk. Ilgün: ‘Ja, zoiets. Ik trek die camera erbij en film gewoon.’



Interessant is nu wat dit contract eigenlijk inhoudt. Top Notch gaat Ilgün ‘ondersteunen in zijn ontwikkeling’. Dat is welkom: want in zijn vlogs worden willekeurige voorbijgangers van hun fiets gemept. Maar paradoxaal genoeg geneneren diezelfde vlogs tegelijkertijd een uitzinnig bereik. Niet voor niets zei De Koning bij DWDD: ‘'Volgens mij moet de Vomar (de plek waar Ilgün met zijn vrienden rondhangt, red.) ontzettend blij zijn met al die gratis reclame.' Als Top Notch dat ondersteunen in Ilgün’s ontwikkeling een beetje scherp aanpakt, zullen de merken zich vanzelf melden.

Tot nog toe heeft de samenwerking met Top Notch geresulteerd in het pushen van de laatste vlog van de Zaandammer. Lees: nog meer bereik. Of het bij louter retweeten en taggen op social media blijft is nog maar de vraag. Maar aan de andere kant: ook dat is de 'nieuwe media'.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken