[column] Pekingeend

[column] Pekingeend
  • Algemeen
  • 24 mei 2018 @ 08:00
  • 3700 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Geen tag

Marketeers die schoorvoetend hun eerste stappen over de grens zetten, moeten volgens mij stevig in hun schoenen staan. Althans, verdomd goed weten wat ze doen. En vooral wat ze niet moeten doen.

Grappig om te zien welke tips ondernemers - en dus ook marketeers - via handelsmissies krijgen als ze dromen van expansie in den vreemde. Ik zou zeggen: veel open deuren, maar blijkbaar is internationaal ondernemen vooral een kwestie van logisch nadenken. Of zijn er veel ondernemers die net als in het succesvolle en hilarische tv-programma Ik vertrek te werk gaan en zonder noemenswaardige voorbereiding in andere landen de ene misser na de andere begaan?

Wat dat betreft zijn er best veel overeenkomsten met de pechvogels in genoemd programma, die steevast met veel energie en enthousiasme aan het buitenlandse avontuur beginnen en die we - naarmate het programma vordert - van de ene in de andere valkuil zien strompelen. De ingrediënten van Ik vertrek zijn nagenoeg altijd dezelfde: er is een tekort aan financiën (‘We zitten nu echt op onze reserve-reserve, dus ik ga terug om mijn baan weer op te pakken’), ze spreken de taal niet (‘Uhhh, there is a problem with the uhhh uitlaat), ze kennen niemand in het bewuste land, ze lopen binnen de kortste keren helemaal vast in de onvermijdelijke red tape (er is geen huurcontract, er is geen vergunning, er is geen elektriciteit aangevraagd) en het onderhoud van het gekochte huis annex hotel dan wel camping is ronduit dramatisch (geen riolering, intensieve houtrot, geen dak, CV-ketel ontbreekt).

Als je de tips & tricks van de Nederlandse handelsmissies bekijkt, dan is ondernemen in het buitenland vooral een kwestie van al deze zaken afvinken. En ondernemen is ook marketen, dus dat is voor het gemak even hetzelfde. Uiteraard spreek je de taal van jouw ‘buitenland’ vlekkeloos. Investeer voldoende, ook in contacten met andere ondernemers die de markt al kennen. Bepaal je afzetmarkt. Ga veel naar het land van jouw keuze en leer de mensen en cultuur kennen. Verdiep je in de lokale media en reclame. Wat valt je op? Hoe communiceren mensen met elkaar en waarom op die manier? Wie is eventueel jouw contactpersoon ter plekke? Is goud waard! En oh ja, zomaar even een contractje regelen is er natuurlijk niet bij. Ik hoorde een verhaal van een marketeer die een jaar lang bezig is geweest met een contract in China. Eindeloos Peking-eend eten en praten tot je erbij neervalt. Geduld is een schone zaak in het buitenland. Heb je dat niet, dan loop je al snel tegen je eigen grenzen aan...

Sjaak Hoogkamer

Dit is het editorial van de Buitenland-editie van MarketingTribune; foto 'De MarketingTribune-redactie vliegt' door Nanny Kuilboer

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken