[column] Cannes niet

[column] Cannes niet
  • Algemeen
  • 19 jun 2018 @ 08:00
  • 8976 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Marketing

Voordeel is wel dat ik dit jaar gewoon naar het grootste marketingfeest van Nederland kan op 21 juni. Vorig jaar gelanceerd en nu al een begrip. Denk ik. NMD. Marketeers zijn gek op afkortingen en als een afkorting al min of meer geaccepteerd is, dan stel je als event ook iets voor. NIMA Marketing Day, kortweg NMD.

Ik ga dit jaar door onvoorziene omstandigheden niet naar Cannes. Dat is ronduit k**, excusez le mot, want daardoor mis ik niet alleen de party’s, het MassiveMusic-feest, de Oranjeborrel, de internationale sprekers (David Attenborough!), maar dit jaar ook – en dat is misschien nog wel het pijnlijkst – een taxivlucht met de helikopter vanaf het vliegveld van Nice. U aangeboden door Vote Company. Dan maak je pas een majestueuze entree bij Cannes Lions. Voordeel is wel dat ik dit jaar gewoon naar het grootste marketingfeest van Nederland kan op 21 juni. Vorig jaar gelanceerd en nu al een begrip. Denk ik. NMD. Marketeers zijn gek op afkortingen en als een afkorting al min of meer geaccepteerd is, dan stel je als event ook iets voor. NIMA Marketing Day, kortweg NMD. D-Day, maar dan een invasie van marketeers in DeFabrique bij Utrecht, zeg maar. 1.500 marketeers die een dag lang met elkaar praten over het vak en zich laven aan elkaars kennis. Een festival in het teken van marketing met een duizelingwekkend aantal sprekers, en niet de minste.

Waar staat het vak van marketing anno 2018? Wat zijn de dilemma’s? Wat zijn de trends? NMD is het event waar je dat allemaal als marketeer feilloos kunt peilen in maar liefst 13 tracks met meer dan 70 sessies. Het verschil tussen de twee keynotes van de dag, de ‘rockstar professor’ uit Stockholm, Micael Dahlen en Vincent van den Boogert (ING) geeft volgens mij perfect de breedte van de onderwerpen aan. Het contrast tussen de twee kan bijna niet groter. Dahlen (lang haar, in zwart gekleed) is gefascineerd door de ‘expectations society’, maar evenzeer door seriemoordenaars. Van den Boogert (keurig geknipt, strak pak) schafte de marketingafdeling af en maakte van alle marketeers customer journey-experts. Wat hen bindt is de liefde voor marketing. Dat dan weer wel.

Het is natuurlijk een uitgelezen kans om als marketeer in één dag volledig bij te tanken. Een helikopterview over het vak marketing. Met beide benen op de grond. No nonsens. Geen glamour. Gewoon pure vakkennis. En toch zal ik op 21 juni even kort wegdromen als reclameminnend Nederland vanaf het dakterras van hotel Marriott het glas heft op de Cannes Lions. Want ook dat is marketing.

Dit is het editorial uit MarketingTribune 12, 19 juni 2018.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken