[column] Peace

[column] Peace
  • Algemeen
  • 6 jun 2018 @ 10:10
  • 10044 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Geen tag

Je bent jong en je wilt wat. Goh, ik weet het nog als de dag van gisteren. Beetje holle slagzin van omroepvereniging Veronica uit de jaren zeventig, bedacht door de toenmalige directeur Rob Out. Hol, maar ook effectief en blakend van bravoure en onverholen jeugdige overmoed.

Kom maar op met die uitdaging, wij kunnen hem aan! Het zendschip Veronica op de Noordzee groeide in die tijd uit tot het symbool van vernieuwing, van verzet tegen de gevestigde orde, een baken van innovatie in een woelige zee van mogelijkheden.

Hoewel het ook de jaren van love & peace waren, was het toen een beetje oorlog in radioland. Nu heb je - naar het schijnt - een oorlogje om talent in de reclame- en marketingwereld. De kweekvijver is weliswaar vol, maar er zijn heel veel hengelaars. Je bent jong en je wilt wat. En daar kwam dan als vanzelfsprekend achteraan: en wel nu. Want de jeugd is nu eenmaal ongeduldig. Overigens niks mis mee. Niets zo mooi om jong en revolutionair te zijn, vooral ook anno 2018. De wereld ligt aan je voeten, de technologie spuit uit de muren en werkelijk alles is mogelijk. Want iedereen wil je hebben!

Maar zoals in elke oorlog is strategie van groot belang, want hoe maak je als talent de beste keuze? Bij wie voel je je het meest thuis en waar krijg je de beste uitdaging? Dat kan alleen als alle spelers in de wereld van reclame en marketing de deuren wijd openzetten en de volgende generatie zoveel mogelijk laten kennismaken met de wensen en skills die zij verlangen. Waaraan is behoefte en hoe kunnen we de jonkies helpen? Maar jongelui: niet alles in één keer. Ik hoor te vaak dat de jongeren van nu en een dik salaris willen plus uitsluitend topklanten, plus een driedaagse werkweek, plus een elektrische fiets, plus een week in Cannes en nog zo wat. Maar je moet een prima positie en status verdienen en met creativiteit veroveren. Dat gaat niet in één dag, zelfs niet in één maand. De goede niet te na gesproken.

Om de jeugd goed te laten landen, is natuurlijk helemaal geen oorlog nodig. Integendeel, als branche moeten we er alles aan doen om dit juist te voorkomen. The next wave, zoals zo treffend door onze covermakers Tim Blaney Davidson en Bastian Lievers (winnaars van Gouden Zaag 2017) bedacht, is wat creatieve power betreft groter en hoger dan ooit. Daarin moet voor iedereen een talentvol iemand bij zitten. Dus: The next wave. Make peace, not war.

Dit editorial stond in MarketingTribune 11 Hollandse Nieuwe/Talent en verscheen 5 juni 2018.

Van links naar rechts op de foto: hoofdredacteur Sjaak Hoogkamer, commercieel manager Eric-Jan Vis en account manager Rutger Willemsen. Fotocredits: (eind)redacteur Nanny Kuilboer.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken